Erhöll en parkeringsbot á 700 kr idag på Storgatan, Lugnet i centrala Malmö. Överträdelsen var "02. Stannat eller parkerat på gångbana".
Jag kan inte använda avsedda parkeringsfickor (för bilar på den aktuella gatan) eftersom jag är beroende av stolpe för att kunna låsa scootern ordentligt (även krav ur försäkringssynpunkt). Därför låste jag fast scootern i en lyktstolpe vid ett buskage på en 4 meter bred trottoar i en återvändszon på Storgatan (v g se bild nedan).
Efter några svordomar åkte jag direkt till polisen för att bestrida p-boten, främst för att jag anser att jag inte på något sätt utgjorde ett hinder ur framkomlighetssynpunkt (som p-böter enligt lagen är till för att stävja). För det andra anser jag att de inte kan åberopa storleken på scootern, då det är fullt tillåtet att parkera ett mopedklassat motorfordon på samma vis, t ex en Vespa 50 som är exakt identisk i form och volym.
Hos polisen fick jag fylla i en bestridan, där jag bl a tog upp det jag skrev i föregående stycke. Den polisanställde som tog emot mitt ärende sa att jag garanterat inte kommer att få rätt eftersom det är förbjudet att parkera ett inregistrerat motorfordon på en trottoar enligt lagen.
Nu till frågan: kan man åberopa att framkomligheten inte stördes p g a min parkering eftersom en Vespa 50 och en Primavera 125 är identiska och t o m byggda på samma kaross - och att jag hade tillåtits att parkera där med en Vespa 50? Några andra tips hur man kan gå tillväga?
Jag känner just nu att jag vill överklaga så långt det går - inte p g a det ekonomiska, utan p g a att jag anser att min lilla Primmy inte gjorde det lagen om p-böter är tillkommen för: framkomlighet. Har tidigare gjort en överklagan ända upp till Regeringsrätten i efter en hastighetsöverträdelse som jag ansåg/anser var fullständigt felaktig. Är beredd att dra detta ärende lika långt. Fel eller rätt?
Tacksam för tips om tillvägagångssätt! Tack på förhand!