Koppla cdi/tändspole

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Koppla cdi/tändspole

Post by anders2011 »

Som vissa kanske sett på andra delar av forumet håller jag nu på och stoppar på ett 12V-kit på min gamla touring och skulle behöva lite visdom från forumets braintrust...

Bakgrund:
Jag gjorde misstaget att köpa ett 12V-kit från BD-scooters och har därmed fått ett hopplock av två olika ScootRS system. Nu vet jag inte riktigt hur kablarna ska kopplas och jag får inga bra svar från säljaren och ScootRS lär nog inte vara så sugna på att hjälpa till, särskilt som båda dessa kit nu ersatts av andra.

Jag har en vanlig tändspole med inbyggd cdi med 4 kontakter: grön, grön, röd och vit. Jag har förstått att man skall koppla matarspänning på ena gröna och dödarkabeln till den andra gröna, till den röda ska jag koppla tändpulsen och till den vita jord.

Problemet:
Jag har 5 kablar ut från tändplattan och vet inte vilken som är vad. Se bild på tändplattan längre ned.

Kablarna är:
Svart: sitter fäst på bottenplattan och är helt säkert jord som skall till belysningen.
Grön: sitter på de två belysningsspolarna och skall säkert till regulatorn.
Grå: sitter på pickupen.
Röd: sitter tillsammans med purpur på den primära tändspolen.
Purpur: sitter tillsammans med röd på den primära tändspolen.

Det känns troligt att grå är tändpulsen men hur ska jag särskilja röd och purpur, och borde inte den ena av dessa vara jord om nu grå är tändpuls?

Om jag mäter volt när jag kickar samt ohm mot motorblocket (i vila) så får jag följande värden:

Färg_____V______Ohm
Svart..........0.0..........0
Grön...........~2..........0
Grå............0.5.........220
Röd.............25..........95
Purpur.........40..........170

Spänningen varierar ju ganska mycket beroende på hur hårt jag kickar...

HJÄLP
Finns det något sätt att lista ut vad som är vad eller ska jag dumpa det i soporna och beställa ett nytt?

//Anders

Image
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Re: Koppla cdi/tändspole

Post by Johnny L »

anders2011 wrote:Som vissa kanske sett på andra delar av forumet håller jag nu på och stoppar på ett 12V-kit på min gamla touring och skulle behöva lite visdom från forumets braintrust...
Jag anser mig definitivt inte tillhöra forumets braintrust, men jag har ju samma tändplatta som din i min Touring.
anders2011 wrote: Problemet:
Jag har 5 kablar ut från tändplattan och vet inte vilken som är vad. Se bild på tändplattan längre ned.
Eftersom delarna i kittet jag köpte hör ihop som de ska så har ju jag fördelen att färgkodningen på min cdi stämmer överens med färgerna ut från tändplattan.
I mitt fall så går den röda till dödaren och den purpurfärgade till cdi:n.
Hoppas det hjälper dig vidare!
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

...och förresten.
En modifiering som jag fick göra (efter tips här på forumet) var att mäta upp höjden på pickup:en och sätta ett gäng små brickor under för att den skulle komma i rätt läge i förhållande till tungorna på insidan av svänghjulet som triggar tändpulsen. Innan dess tror jag inte att jag fick den att starta alls om jag minns rätt.

EDIT: Jag har också grön till lysen/tuta och svart jordar såklart.
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Re: Koppla cdi/tändspole

Post by anders2011 »

hiblopp wrote:I mitt fall så går den röda till dödaren och den purpurfärgade till cdi:n.
Hoppas det hjälper dig vidare!
Är inte riktigt säker på att jag förstår. Ingen kabel från tändplattan ska väl gå till dödaren utan det är väl så att dödarkabeln från styret skall gå till cdi-boxen (i mitt fall grön kontakt).

Och det är väl inte bara purpur till cdi utan även röd och grå?

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Eftersom ingen verkar ha någon idé utifrån infon ovan slänger jag fram några teorier.

1. Det verkar ju helt orimligt att tro att grå som kommer från pickupen inte skulle vara tändpuls.

2. Eftersom alla 3 kablar har resistans mot motorblocket så är ingen jord i normal mening.

3. Kan det kanske vara så att röd och purpur är varsin ände av den inre tändspolen men ingen är jordad? Fast då borde jag ju få oändlig resistans mot motorblocket på dessa....

4. Eftersom jag jordar cdi/tändspolen separat (med den lilla extra kabeln på boxen) så kanske jag jordar den av röd eller purpur som jag kopplar till vita kontakten på cdi-boxen? Och därmed blir den andra matarspänningen?

Tror ni att jag är helt ute och cyklar. Jag tänker nog i alla fall göra min bästa gissning och pröva innan jag kastar det...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

anders2011 wrote:1. Det verkar ju helt orimligt att tro att grå som kommer från pickupen inte skulle vara tändpuls.
Precis, det lät som att du tyckte det var så uppenbart att jag tänkte att jag inte skulle repetera det, sorry!

Jag måste dessutom ha varit ovanligt trött när jag skrev det förra inlägget. Min röda kabel från tändplattan går naturligtvis också till cdi:n (och sen vidare till dödaren). Om du laddar ned instruktions-pdf:en till mitt kit från SIP så kanske du kan klura ut hur det borde kunna kopplas (även om det kanske inte stämmer exakt beroende på vilken cdi du har fått)?
http://www.sip-scootershop.com/upload/f ... 66_000.pdf

Om pdf-länken inte fungerar kan du gå in på http://www.sip-scootershop.com/ och göra en sökning på "conversion kit electronic" så hittar du kittet med bilder och instruktion.
Hoppas jag inte var lika trött den här gången.
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

OK, nu förstår jag hur du menar. Det framgår ju faktiskt inte av beskrivningen du länkade till men i en annan för samma system visas att dödaren kopplas in på den röda.

Detta skulle ju då betyda att den röda är matarströmen, för det måste väl vara den man vill kortsluta då man dödar!?

I sådant fall skulle jag alltså koppla:
purpur (som då skulle vara jord vilket det dock inte är) till vit terminal
grå (tändpuls) till röd terminal
röd (matarström) till den ena gröna
dödaren från styret på den andra gröna
Jorda den lilla extra kabeln som sitter på tändspole/cdi

Någon som ser en brist i det här resonemanget?

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Kopplingsscheman för de två olika kiten. Jag har alltså tändplattan från det första och cdi/tändspole från det andra.

Image
Image

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Fortsätter att skriva trots att det mest är jag som svara mig själv :-)

Kopplade först som jag gissade ovan, dvs:
purpur till vit terminal
grå till röd terminal
röd till den ena gröna
den lilla extra kabeln som sitter på tändspole/cdi till jord

Detta gav noll gnista. Bytte sedan plats på purpur och röd vilket gav gnista om än något svag. Jag är fortfarande inte säker på att det är rätt för gnistan ser väl liten ut...

Har inte fått igång den ännu men det verkar inte heller som jag får in bensin i cylindern så jag måste fixa det först innan jag vet om den kan starta eller inte.

Dock antar jag att jag slipper höja pickupen, om den sitter fel borde jag inte få någon gnista alls...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Post Reply