Väghållning GS160

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
vespaGS
Nybörjare
Nybörjare

Väghållning GS160

Post by vespaGS »

Ja nu är väl snart min första Vespa-säsong till ända. Den har bestått av dagligt pendlande till jobbet på min GS 160 från -63. Ett mycket trevligt fordon måste jag säga, kanske inte världens bästa väghållning och prestanda men ack så stiligt och driftsäkert. Har inte haft några större missöden, det enda som har gått sönder är en växelvajer och så lossnade vredet till bensinkranen, men detta var ju ganska enkelt åtgärdat även för en novis som mig.

Nåväl jag har en undran och det gäller väl just väghållningen. Det är så att när man kör över någon ojämnhet så skakar det eller flexar eller vad man ska kalla det ganska mycket. Även i vissa hastigheter om man släpper styret med ena handen så kan man få lite wobblingstendenser. Har inte tänkt så mycket på det men i helgen körde jag en PX200 och den kändes inte alls på det viset. Jag förmodar att det är någonting mellan framhjulet och styret som inte är som det ska, kan det vara dämparen som är slut eller finns det några bussningar, lager eller något som håller framgaffeln? Det känns inget konstigt när man bromsar. Tänkte det kunde vara ett bra vinterprojekt att se över detta så tips emottages tacksamt om någon känner igen det.

/Staff*n
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

För vägghållningen kolla detta:
Däck: rundhet, skevhet
Fälgar: rundhet, skevhet
baknav/framnav: glapp
Gaffel: Palla upp stödet så framhjulet löper fritt, se så att gaffeln inte glappar i ramen. Kolla svingen att det inte är glapp i den genom att pressa hjulet höger/vänster (vanligt fel på GS160)
Stötdämpare fram och bak: Tryck ihop kraftigt och låt scootern fjädra tillbaka, den skall gå tillbaka och stanna där, om den gungar till i slutet är stötdämparen kass.
Spårning: Kolla så att fram och bakhjul spårar.

Personlig komentar: När allt är okej på en GS160 tycker jag att den känns stabilare att köra än en PX vilket nog beror på den lägre sittställningen...

VH/Calle
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

GS 160 har ett problem, framsvinglagren är skyddade av en oring som om den finns kvar säkert är helkass. resultatet av detta blir rost och utslitna svinglager

renoveringssats finns att köpa och det är inte så svårt att byta.

det är ju inte säkert att du har det felet men kolla.

som Calle skriver; -den är stabil som en PX när allt är tight, eller t.om bättre.

Federico
vespaGS
Nybörjare
Nybörjare

Post by vespaGS »

Godmorgon!

Efter Calles tips kände, bände och ryckte jag lite i framhjul med mera. Det enda jag inte tycker känns helt tajt är dämparen. Det gungar en del när den fjädrar tillbaka. När framhjulet är upppallat så är det ett glapp innan dämparen börjar verka, men så kanske det ska vara? Kan inte känna något glapp i nåt lager men får kanske kolla o-ringen som Federico nämner.

Annars tycker jag att GS-en är mycket trevligare att köra än PX-en men det kan ju vara en vanesak.

/Staff*n
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Stötdämparen har mycket påverkan på stabiliteten, även om bakdämparen är dålig kan det kännas vingligt i framkant, vid dålig bakdämpare brukar den största vingligheten kännas runt 55km/h.

Har du bra och runda däck?

VH/Calle
vespaGS
Nybörjare
Nybörjare

Post by vespaGS »

Bakdämparen kändes ok tycker jag vid en ihoptryckning. Däcken har hyfsat mönster och verkar runda och så men de är av märket Golden Boy eller något liknande, så de är väl inte de bästa. Den största vingligheten är när man kör över ojämnheter i låg hastighet.

/Staff*n
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Goldenboydäcken är bara skräp, brukar både slå i sidled och höjdled dessutom har dom ingen stabilitet någonstans, jämför med ett omonterat Pirelli SL26, men goldenboydäcken kanske fungerar som fendert till någon skabbig båt..?

Du får en helt annan stabilitetskänsla med t.ex. Pirelli eller Michelindäck.

VH/Calle
vespaGS
Nybörjare
Nybörjare

Post by vespaGS »

Får väl ta och sätta på ett par Michelin också. Sen har jag faktiskt en skabbig båt så jag kan få användning av GoldenBoy-däcken!

/Staff*n
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaGS</i>
<br />Sen har jag faktiskt en skabbig båt så jag kan få användning av GoldenBoy-däcken!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Perfekt återanvändning!
Post Reply