Vad är det vi har hittat?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Bluesman
Lärling
Lärling

Vad är det vi har hittat?

Post by Bluesman »

Hej gott folk -

Vi har fått tillökning i familjen. Men..vad är det vi har hittat?
Och vad ska vi kolla efter innan vi slår till?
Att det är en 70-talare V50 är vi nog rätt klara över, men...vilket år?
Tacksam för all info - modifikationer, förväntad toppfart, svagheter, styrkor, kul tillbehör etc?

Image

Image

Hilsen /Richard, Malmö (med PX200 sedan tidigare)
Last edited by Bluesman on Thu 10 Jul 2008, 19:09, edited 1 time in total.
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by diktendo »

om jag inte läst fel serienummer (v5a1t*938687), så är det en v50/R från 1982. vad får du ge?
//magnus
V50/N, 1967
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

82:a - oj, så pass ny? Jaja, inte för det gör nåt, för den "stämmer" ganska bra utseendemässigt med en äldre årgång ännu, minus det lite fyrkantiga. Billig blir den också, den kommer bli en bytesaffär så inga direkta kontanter är inblandade. Bytesvärde ca 4-5000, gissningsvis.

Kanske t o m bra att den är så pass ung - gissar att motor etc är ganska friskt ännu i så fall.

Häpp/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Hade en ganska sen v50 ett tag och kunde konstatera att flera smådetaljer var bättre gentemot en -74 jag ägde innan.

annars är de ganska lika.
Bara det är gjord av plåt så....
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by diktendo »

ja, jag skulle faktiskt gissat på 70-tal, jag tycker faktiskt den är väldigt lik min från 67, jag är iofs ingen expert. men jag tror jag kan skymta den nya typen av fälgar. och så handtagen, fast dom kanske inte är orginal? 4-5000 tror jag är rimligt. jag prutade ner min till 7000, och den ser ut att vara i liknande skick. dessutom fick jag åka 140 mil tor för att hämta den :/
V50/N, 1967
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Framhjul - är det nya fälgtypen?

Image

Handtagen har jag ingen detaljbild över , och heller inte bakkanten av motorn (missade motornumret :D )
Nåt annat som kan avslöja verklig ålder?

Fronten, detaljer:
Image

/R
Hälsningar
/R
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

http://www.scooterhelp.com/serial/ves.s ... mbers.html

Deffinitivt en 82:a

Det ger scooterhelp registret om man söker på ditt ramnummer.
Bara det är gjord av plåt så....
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

ska det inte sitta en VoV märkning om den är svensksksåld? om den inte är svensk så kan man räkna med att den har en bättre grundprestanda...
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Grattis till en av de absolut sista tillverkade Vespa 50 överhuvudtaget - en 1983 års modell (sista årsmodellen). Om jag kan tyda ramnumret rätt (938687), tillverkades det endast 74 (!) st ytterligare Vespa 50 efter din (produktionen slutade med ramnummer 938761).

Angående avsaknaden av VoV-nummer: Väg- och Vattenstyrelsens uppgifter övertogs av TSV ca 1975/76, varför en del mopeder efter detta inte har VoV-märkning eller någon annan svensk märkning överhuvudtaget.
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Oops :-)

Kul, tack för info. Jodå, det finns ett VoV-nummer också, och en typbeteckning bak på sadelfästet - kan det vara 1350 (har en dålig bild, så reservation för 3:e siffran)?

/R
Hälsningar
/R
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

VoV 1390 borde det väl vara? Om det inte blev ett nytt nummer på senare modeller. Jag har helt ovetenskapligt fått intrycket av att de sista årens V50 kan vara något mindre strypta än de tidiga, har du riktig tur kan du ha ett orginal som går i 35-40 i måttlig medvind :)
sel
Nybörjare
Nybörjare

Post by sel »

Vad kul man kan ha med några gamla siffror:-)
Min V50 har ramnumret 938724, någon vecka yngre än din.
Sel
Terraplane Blues

sel wrote:Vad kul man kan ha med några gamla siffror:-)
Min V50 har ramnumret 938724, någon vecka yngre än din.
Sanslöst! Det skulle innebära att det endast tillverkades ytterligare 37 st Vespa 50 efter din. Enligt uppgift skall ramnummer 938761 vara den allra sista tillverkade Vespa 50. Skeppades kanske de allra sista V50 till Sverige? Verkar åtminstone så!
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Well, nu är "lillsyrran" hemma efter avslutad affär.

Rättelse på ramnumret:
vårt är 938697 :grin:

Förgasaren är demonterad (sitter en annan DellOrto på nu, av fel sort), och originalet som ska dit nu är en SHB 16/10.
Munstyckena som sitter i är

Mitt i flottörhuset: 53
i kanten av flottörhuset: 50
och snett ner i flottörhuset: 38

och sen saknas - såvitt jag kan se - nåt munstycke eller nån skruv som ska skruvas in rakt in i luftkanalen från sidan, precis t h om DellOrto-märket.

Nån som vet a) om bestyckningen verkar vettig
b) vad för pillegur som saknas?

Status i övrigt:
Ett par små rosthål i skärmar och golv, precis över tvärstagen undertill, men inget som inte går att fixa på en långhelg, inkl målning.
Handbromshandtaget utbytt mot nåt icke-original.
Ett par gummilister saknas ännu, och plast/kromkantlisterna runt skölden är ganska skabbiga. Ett trasigt bakljusglas.
Men..that´s it, så här långt.

Kul!

/R
Hälsningar
/R
Terraplane Blues

Bluesman wrote:Nån som vet a) om bestyckningen verkar vettig
b) vad för pillegur som saknas?
a) Bestyckningen är fetare än original för en "svensk" Vespa 50, vilken om jag minns rätt på rak arm skall vara huvudmunstycke 48 (din har 53); chokemunstycke 45 (du har 50); lågfartsmunstycke 35 (du har 38 ).

b) En fjäderbelastad luft-/bränsleskruv som brukar ställas 1-1,5 varv ut från bottenläge.

PS. Jag har svarat på ditt pm. Inga problem! DS.
Post Reply