Kicken läker olja pga. att en av de två bultar som håller kicken har förlorat sin gäng = går ej att dra ordentligt!
Så mycket vet jag att oljan måste hållas "på plats" inne genom intakta bultar + packningar av både tunnplåt (mässing?) och en filtpackning.
MIN FRÅGA ÄR:
.....kan man ordna tätningen utan att klyva motorn? - och
.....kan man borra upp till grövre gäng - också utan att klyva motorn?
Du som har jobbat med dessa gamlingar kanske kan hjälpa mig!
TACK på förhand...
Erling
[/u][/b]
VM2 - Elit 1954
Hej!
skulle inte rekomendera att du fixar detta utan motorklyvning, f.u. filtringen som du kan byta utifrån.
Om du borrar upp ny gänga bildas elaka metallspån från gjutjärn---
Det tar en hel del tid att öppna din typ av motor fast det är inget som är direkt svårt, om det 'r första gången, håll rätt på de olika skruvarnas placering så går det snabbare att sätta ihop.
EN gammal motor mår alltid bra av nya ramlager och packboxar detta kan du ju fixa samtidigt.
VH/Calle
skulle inte rekomendera att du fixar detta utan motorklyvning, f.u. filtringen som du kan byta utifrån.
Om du borrar upp ny gänga bildas elaka metallspån från gjutjärn---
Det tar en hel del tid att öppna din typ av motor fast det är inget som är direkt svårt, om det 'r första gången, håll rätt på de olika skruvarnas placering så går det snabbare att sätta ihop.
EN gammal motor mår alltid bra av nya ramlager och packboxar detta kan du ju fixa samtidigt.
VH/Calle
Tack för svar Calle!
Jag misstänkte nog att motorklyvning är det enda raka.
Synd bara eftersom motorn går fint och är reparerad och borrad - visserligen för många år sen, men mycket lite körd!
Varför har ingen "uppfunnit" någon sorts expansions-anordning, typ det som används i betong och sten, och som skulle gå använda i fall som detta - i alla fall temporärt!
Är det en helt tokig tanke?
Förmodligen faller idén pga. dimensionen är för liten??
Ytterligare fråga:
Oljeläckaget - kommer det i första hand via bult-gängen och ut, eller i utrymmet där filtpackningen skall sitta, eller båda?
Ska man lägga filtpackningen i oljebad så den är helt "oljefylld" före montaget?
Så gjorde man i alla fall på gamla Volvo Amasoner mm när det begav sig!
Erling
Jag misstänkte nog att motorklyvning är det enda raka.
Synd bara eftersom motorn går fint och är reparerad och borrad - visserligen för många år sen, men mycket lite körd!
Varför har ingen "uppfunnit" någon sorts expansions-anordning, typ det som används i betong och sten, och som skulle gå använda i fall som detta - i alla fall temporärt!
Är det en helt tokig tanke?
Förmodligen faller idén pga. dimensionen är för liten??
Ytterligare fråga:
Oljeläckaget - kommer det i första hand via bult-gängen och ut, eller i utrymmet där filtpackningen skall sitta, eller båda?
Ska man lägga filtpackningen i oljebad så den är helt "oljefylld" före montaget?
Så gjorde man i alla fall på gamla Volvo Amasoner mm när det begav sig!
Erling