Koppling/växlar PX200

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
sssimon
Entusiast
Entusiast

Koppling/växlar PX200

Post by sssimon »

En kompis till mig har en PX200 från tidigt 90-tal som inte fungerar tillfredställande. Funderar på att ta på mig att fixa den åt honom. Jag har skruvat en hel del med gamla Triumphmotorcyklar men mina erfarenheter av vespamek inskränker sig till en supersport inköpt i delar som jag aldrig får tummen ur att fixa.
Brukar dock sitta och läsa här på forumet någon gång i veckan och drömma om den dagen när även jag är vespaburen.

Hursomhelst:
Efter att kopplingen huggit och krånglat en längre tid har den nu helt gett upp. Motorn driver inte framåt oavsett växel som läggs i. Det hjälper inte att släppa på kopplingsvajern.

Vad kan felet vara och hur pass krångligt/ dyrt är det att fixa?

/simon
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Om man antar att inget annat än kopplingen gett upp så har du ett väldigt lagom och inte särskilt dyrt meck framför dig. Du behöver inte dela eller ens ta av motorn och du köper en ny komplett koppling för under 1000 kr. Rekomenderas att välja en koppling av cosa-typ. Bra hjälpmedel är verktyg för att skruva av kronmuttern som håller kopplingen.

Källan till all kunskap: http://scooterhelp.com/tips/engine/clutch.lf.vespa.html

Beställ grejer från SIP eller EM.

Lycka till.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
sssimon
Entusiast
Entusiast

Post by sssimon »

OK!

Tack, det där ska jag nog klara av.
Det finns väl ingen anledning att tro att det kan vara något annat än kopplingen som rasat?

Vilka är anledningarna att välja en koppling av Cosa -typ?

/simon
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Eftersom den inte driver alls finns förstås risken att det är fler saker som gått sönder. Vet inte hur det känns om kilen som håller kopplingen mot veven lossnar, men jag antar att det skulle få andra konsekvenser än att den bara slirade... Jag skulle i alla fall börja med att öppna kopplingsluckan och ta bort den gamla kopplingen, då ser du ju hur det ser ut. Det kan du ju göra innan du betalar för ny koppling.

Ang cosa så finns det nog de som kan svara bättre än jag, men jag har bara hört lovord om cosakopplingen. Att det går lättare och smidigare och har en helt annan känsla.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Koppling/växlar PX200

Post by Hedge »

Låter som att lamellerna är slut. Köp nya lameller, lägg i SAE30 över natten. Du behöver en kronmutternyckel och en kopplingshållare för att få loss kopplingen. En kopplingskompressor underlättar, men man kan också använda ett skruvstäd med en hylsa för att pressa ihop den.

Palla upp hojen baktill så att bakhjulet går fritt. Plocka loss bakhjulet, så kommer man åt mycket lättare. Kopplingen sitter under det välvda locket alldeles bakom hjulet. Du ser var kopplingsarmen går in. Gör rent ordentligt runt locket. Lossa lockets tre bultar (10mm). Använd kopplingsarmen för att vicka loss locket. Nu ser du kopplingen. Använd en liten skruvmejsel för att försikigt pressa in låsfjädern för tryckplattan i mitten. Tryck in mot centrum på kopplingen i hålet så att trådens hake går fri från kopplingen. Ta bort tryckplattan. Vik upp de flikar på låsbrickan som låser kronmuttern. Använd kopplingshållaren för att spärra kopplingen. Använd kronmutternyckeln för att lossa själva muttern.

Nu är kopplingen fri, MEN: när du drar loss kopplingen (brukar glida av snällt om inte låsbrickan kärvar) KOLLA ATT KRYSSKILEN PEKAR UPPÅT. Annars kan den trilla ner i växellådan, och då har du problem.

Med kopplingen loss, pressa ihop den och ta bort låsringen. Släpp upp den långsamt. Klart.

Här har du bilder också:
http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html

Edit: Du behöver inte byta koppling om den inte är helt sabbad, även om Cosa-kopplingen är en dröm jämfört med den gamla. Den har åtta fjädrar istället för sex, plus en massa andra förbättringar. Det känns ärligt som att det är nåt fel på kopplingen när man monterat, så lätt är den att dra in.

Felet kan också vara (som nämnts) att krysskilen gått sönder, eller att låsringen runt kopplingen hoppat ur. Du ser vad som är fel när du monterar av den.

Mvh

Guran

sssimon wrote:En kompis till mig har en PX200 från tidigt 90-tal som inte fungerar tillfredställande. Funderar på att ta på mig att fixa den åt honom. Jag har skruvat en hel del med gamla Triumphmotorcyklar men mina erfarenheter av vespamek inskränker sig till en supersport inköpt i delar som jag aldrig får tummen ur att fixa.
Brukar dock sitta och läsa här på forumet någon gång i veckan och drömma om den dagen när även jag är vespaburen.

Hursomhelst:
Efter att kopplingen huggit och krånglat en längre tid har den nu helt gett upp. Motorn driver inte framåt oavsett växel som läggs i. Det hjälper inte att släppa på kopplingsvajern.

Vad kan felet vara och hur pass krångligt/ dyrt är det att fixa?

/simon
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
sssimon
Entusiast
Entusiast

Post by sssimon »

Jag tackar så mycket för era goda råd!

/simon
sssimon
Entusiast
Entusiast

Post by sssimon »

Sent omsider har jag nu satt igång med min kollegas PX.
Här är vad jag fann:
Image

Krysskilen var helt nersliten och kopplingen har således slirat runt runt.
Är lite rädd att ytan på vevaxeln ska vara alltför söndersliten för att det ska gå att bara montera ett nytt kopplingscentrum, blir ju lite mycket jobb att plocka ur veven och svarva en bussning...

Det här är väl en Cosa-koppling va?
Image
(Jag är ju som sagt mer hemma på gamla Triumph...)

/simon
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

sssimon wrote:Sent omsider har jag nu satt igång med min kollegas PX.
Här är vad jag fann:
Image

Krysskilen var helt nersliten och kopplingen har således slirat runt runt.
Är lite rädd att ytan på vevaxeln ska vara alltför söndersliten för att det ska gå att bara montera ett nytt kopplingscentrum, blir ju lite mycket jobb att plocka ur veven och svarva en bussning...

Det här är väl en Cosa-koppling va?
Image
(Jag är ju som sagt mer hemma på gamla Triumph...)

/simon
Varför måste du svarva en bussning?

Det är en Cosakoppling.

Triumph? Måste va skönt att slippa BSW & BSF gängorna o deras obegripliga fasta nycklar..

Viva Italia. :grin: :evil:
sssimon
Entusiast
Entusiast

Post by sssimon »

Om den är nersliten så det blir glapp tänker jag att lösningen är att svarva ner den skadade ytan så den blir jämn igen. därefter pressar man på en bussning som man sedan svarvar ner till den ur ursprungliga dimensionen.
Finns det något annat sätt att göra det på?

Vespan ifråga är rätt rostig och sliten så det kan nog luta åt att sätta ihop det och satsa på om det går så går det så länge det går så att säga.
Inte riktigt värt arbetet att dela motorn mm...

/simon

p.s. Det är skitenkelt att skruva med en gammal Triumph -när man plockat ner den i delar så är alla skruvar och muttrar olika och passar bara på ett (rätt) ställe!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

sssimon wrote:Om den är nersliten så det blir glapp tänker jag att lösningen är att svarva ner den skadade ytan så den blir jämn igen. därefter pressar man på en bussning som man sedan svarvar ner till den ur ursprungliga dimensionen.
Finns det något annat sätt att göra det på?

/simon
en ny vev kostar runt en tusing från SIP, är det värt allt pyssel? Kilspåret är ju också en utmaning. :grin: :evil:
sssimon
Entusiast
Entusiast

Post by sssimon »

Det stora böket är som jag ser det klyvandet av motorn, inte minst för att den är något så in i helvete smutsig.
Usch!
Själva svarvandet är däremot rätt kul.

Är kopplingscentrumet från min (för evigt...?) demonterade supersport av samma dimension?
Då kan jag ju måtta och kolla lite, tycker jag att det verkar funka så knallar jag bort till EM (har garage några kvarter bort) och köper ett nytt och sätter ihop den.
Riskerna om det glappar borde väl vara två stycken som jag kan se det:
1. Det glappar och skaver och snart har ännu en krysskil slitits ner.
2. Kopplingen fixeras i ett lite snett läge med egendomlig funktion och ökade motorvibrationer till följd.

/simon
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Klarer du å få tatt et bilde av veven?
-slik at man kan se kil-sporet?

Jeg har sprengt 3 (!) stk cosa-koblinger på samme måte som bildet, og 2 av gangene røk kil-sporet...

Ø
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
sssimon
Entusiast
Entusiast

Post by sssimon »

Ska se om jag kan lirka in kameran bland all smuts och ta en bild imorgon...
Någon som vet om min supersport-koppling har samma dimension så jag kan känna på passningen?

/s
sssimon
Entusiast
Entusiast

Post by sssimon »

Så här ser veven ut:
Image

Ser faktiskt inte så farligt ut tycker jag... bra sätt att se på krångliga ställen -ta kort och zooma i datorn! Kilspåret syns inte på bilden men det är okej.
En garage-vän vars omdöme gällande slitna motorfordon jag värderar mycket högt tyckte det rimligaste vore att köpa ett nytt kopplingscentrum och hoppas på det bästa, troligtvis kan det rulla ganska länge innan det är dags igen...
Tror inte mannen som äger vespan planerar att köra så värst mycket heller.
Jag är verkligen inte sugen på att klyva motorn och lägga en dags arbete på en vespa som ju till syvende och sist inte ens är min egen.

Kan någon hjälpa mig i SIP-djungeln?
Det finns så väldigt mycket olika cosa alternativ att välja på tycker jag!
Hittade en som heter
Art.-No.: 15985400

Kan det tänkas vara rätt?

Tack för all er hjälp!!!

/simon

p.s.
Försökte dokumentera smutsen också:
Image
men den kommer inte riktigt till sin rätt på bilden, ser inte alls så smutsigt ut ju...
sssimon
Entusiast
Entusiast

Post by sssimon »

Efter en kortare konvalecens på grund av kass rygg är nu kopplingen på plats.

Är det någon som vet vilket moment muttern ska dras med?
Eller ska den bara dras "lite lagom skithårt"?

/simon
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Enligt Hayes: 4.0 - 4.5 kgf m. Dvs 'lite lagom skithårt'

/G
sssimon wrote:Efter en kortare konvalecens på grund av kass rygg är nu kopplingen på plats.

Är det någon som vet vilket moment muttern ska dras med?
Eller ska den bara dras "lite lagom skithårt"?

/simon
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
sssimon
Entusiast
Entusiast

Post by sssimon »

Man tackar!

/simon
Post Reply