12V i handskfacket på PX?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
bufflig
Lärling
Lärling

12V i handskfacket på PX?

Post by bufflig »

Hej!

Någon som är hemma på svagström och PX'ens elsystem?

Jag skulle vilja montera ett "ciggarettändaruttag" i handskfacket på min PX -99. Till handskfacket går två losa "oinkopplade" tåtar, men de levererar växelström båda två. Jag vill ha jämn och fin 12V DC och helst ingen ström när motorn inte går. Alternativen borde vara:
1) Ta från batteriet, koppla om befintliga tåtarna till handskfacket eller dra nya.
2) Bygg en spänningsomvandlare med regulator och ta växelströmmen från tåtarna i handskfacket direkt.
3) Ta ström ut någonstans som är tänkt för laddning av batteriet, gör i övrigt som i 1) (samma sak som 1?)

1:an är ju simpel, men risken är att man glömmer mobilladdaren i och laddar ur batteriet. Vet heller inte hur reglerad spänningen från batteriet är, kan man riskera för höga spänningar som förstör elektroniken man kopplat in via t ex billaddare?

2:an kräver lite konstruktion och även en enklare spänningsregulator kan ge höga spänningar om den inte belastas - möjlighet att skada elektroniken där med? Vad kan man räkna med för variationer på motorns växelspänning? Kan man få jättespänningar i AC'n som man måste vara beredd på att reglera etc?

3:an - kan man koppla så att man inte får någon ström från batteriet när motorn är av, isåfall hur (vilka kablar)? Vad är det för reglerad utspänning från regulatorn och vad kan man räkna med för variationer?

Tips om kabeldragningar, komponenter etc emottages också tacksamt.

/Patrik
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: 12V i handskfacket på PX?

Post by Hedge »

Tåtarna i handskfacket är till för en blinkersvarnare (summer, så man hör om man åker och blinkar). Du kan såklart sätta en likriktare och regulator på dom och använda. Min lik/reg. gav prick 12v DC, oavsett hur mycket motorn varvade.

Annars ta strömmen från batteriet. Dra kabeln genom ramen, under tanken. Följ kabelstammen så ser du var du kan få igenom den. Förslagsvis så tar du ut den vid någon av din blinkers. Jorda kan du ju göra t ex i nån av fästpunkterna för verktygslådan. Jag skulle försöka få igenom en ståltråd som man fäster kabeln i och sen drar den genom ramen dit den ska.

Sen borde det vara en ganska smal sak att koppla in ett relä som slår till när motorn levererar spänning, och av när den inte gör det. Det i sin tur styr om det går ström upp till cigguttaget. Men det där är det säkert någon annan som vet exakt hur det ska göras.

Mvh

Guran
bufflig wrote:Hej!

Någon som är hemma på svagström och PX'ens elsystem?

Jag skulle vilja montera ett "ciggarettändaruttag" i handskfacket på min PX -99. Till handskfacket går två losa "oinkopplade" tåtar, men de levererar växelström båda två. Jag vill ha jämn och fin 12V DC och helst ingen ström när motorn inte går. Alternativen borde vara:
1) Ta från batteriet, koppla om befintliga tåtarna till handskfacket eller dra nya.
2) Bygg en spänningsomvandlare med regulator och ta växelströmmen från tåtarna i handskfacket direkt.
3) Ta ström ut någonstans som är tänkt för laddning av batteriet, gör i övrigt som i 1) (samma sak som 1?)

1:an är ju simpel, men risken är att man glömmer mobilladdaren i och laddar ur batteriet. Vet heller inte hur reglerad spänningen från batteriet är, kan man riskera för höga spänningar som förstör elektroniken man kopplat in via t ex billaddare?

2:an kräver lite konstruktion och även en enklare spänningsregulator kan ge höga spänningar om den inte belastas - möjlighet att skada elektroniken där med? Vad kan man räkna med för variationer på motorns växelspänning? Kan man få jättespänningar i AC'n som man måste vara beredd på att reglera etc?

3:an - kan man koppla så att man inte får någon ström från batteriet när motorn är av, isåfall hur (vilka kablar)? Vad är det för reglerad utspänning från regulatorn och vad kan man räkna med för variationer?

Tips om kabeldragningar, komponenter etc emottages också tacksamt.

/Patrik
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Hedge wrote:Tåtarna i handskfacket är till för en blinkersvarnare (summer, så man hör om man åker och blinkar). Du kan såklart sätta en likriktare och regulator på dom och använda. Min lik/reg. gav prick 12v DC, oavsett hur mycket motorn varvade.
Tack för snabbt svar!

Minsann, jag har undrat vad tåtarna var till för! Nu blev man lite klokare...
Det kanske vore ide för mig att använda dem till just det istället, alltså varna för att jag har blinkersen på - ni som åkt med mig vet ju att jag inte direkt är expert på att stänga av blinkersen ;)

Den likriktare du refererar till, som gav prick 12V, är det den likriktare som redan finns på PX'en du menar då, eller har du installerat en egen någonstans?

Hälsningar,
/Patrik
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Jag är ganska säker på att dom tåtarna redan passerat regulatorn, och i så fall ger dom mellan 13 till 14 volt som mest. Det är ju bara att mäta upp dom med en multimeter och kolla. Jag hade en en egenbyggd likriktare + regulator liggandes som jag kopplade in, och den gav bom stopp 12V DC oavsett varv på motorn. Såna finns att köpa färdiga, kolla ELFA eller liknande. Jag kopplade in min direkt på trådarna.

/G
bufflig wrote:
Hedge wrote:Tåtarna i handskfacket är till för en blinkersvarnare (summer, så man hör om man åker och blinkar). Du kan såklart sätta en likriktare och regulator på dom och använda. Min lik/reg. gav prick 12v DC, oavsett hur mycket motorn varvade.
Tack för snabbt svar!

Minsann, jag har undrat vad tåtarna var till för! Nu blev man lite klokare...
Det kanske vore ide för mig att använda dem till just det istället, alltså varna för att jag har blinkersen på - ni som åkt med mig vet ju att jag inte direkt är expert på att stänga av blinkersen ;)

Den likriktare du refererar till, som gav prick 12V, är det den likriktare som redan finns på PX'en du menar då, eller har du installerat en egen någonstans?

Hälsningar,
/Patrik
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Okej, nu fattar jag :) Då tar jag skaffar/bygger en likriktare/regulator och slipper kabeldragningen, det verkar smidigast!

Tack för hjälpen Hedge!
/Patrik
Post Reply