De 10 bästa Scooterlåtarna genom tiderna

Här handlar det mest om scooterrelaterad musik, film m m.
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Samma typer som jag, förmodligen...
/P
Image

"I'm shopping around for something to do that no one will like."
Jerry Garcia
makka
Nybörjare
Nybörjare

Post by makka »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>

B) Exakt hur lyder definitionen av "scootermusik"? (Är det t ex 4/4-takt hela tiden; använder de speciella instrument som exempelvis ukulele; har de speciella scenkläder på sig; sjunger de påtagligt ofta om scootrar; dansar man på ett speciellt sätt o s v?).

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Naturligtvis går alla riktiga Scooterlåtar i 2-takt! :)
Bläsmåla
Drömmare
Drömmare

Post by Bläsmåla »

Naturligtvis lyssnar man på "Bad Motor Scooter" med Montrose, vad annars...?
mamba
Entusiast
Entusiast

Post by mamba »

Jag ser med spänning fram emot den av Terraplane arrangerade scooterträffen och vad det då bjuds för musik!
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

mamba wrote:Jag ser med spänning fram emot den av Terraplane arrangerade scooterträffen och vad det då bjuds för musik!
Eh, jaha? Jag får alltså härmed låtsasarrangera en hypotetisk scooterträff precis hur jag vill? Eller måste det vara på riktigt? :/

Ja, först av allt skulle jag försöka förlägga scooterträffen till parkeringen hos de gamla snälla besiktningsfarbröderna på Svensk Bilprovning i Fosie. Väl där kunde ett moment vara att låta farbröderna gå loss på deltagarnas scootrar och kolla efter misstänkta tvåor.

Eftersom jag förutsätter att alla deltagare hade en musiksmak redan innan de blev intresserade av scootrar, hade jag valt att spela så mycket blandad musik som möjligt (allmän musik ur olika genrer efter en bedömning av deltagarnas åldersspann).

På inbjudningskorten hade jag bl a skrivit "Kom som du är!", då klädstil och andra attiraljer inte är det väsentliga, utan scootrarna och träffdeltagarna som personer. (Solglasögon hade endast varit tillåtet vid solsken och inte bara för imagen. Parkas eller bomberjacka med tygmärken hade varit strängeligen förbjudet eftersom det ger ett sådant "spänt" och icke avslappnat intryck).

Hade du kommit, Mamba? :P

PS. Om du undrar över något mer än vilka besiktningsstationer jag föredrar, eller vad jag tycker om en del av scooterkulturen, kan du ju alltid skicka ett pm! Jag lovar att svara om det känns viktigt för dig. :wink: DS.
mamba
Entusiast
Entusiast

Post by mamba »

När är det?
Terraplane Blues

mamba wrote:När är det?
Nu på torsdag mellan kl 12-13 (vi fick låna parkeringen gratis på Fosiebesiktningen när besiktningsgubbarna är på lunch).

Kom nu inte i bomberjackan tillsammans med det påhängda julpyntet (vi vill inte ha bråk där). Och glöm inte: ingen sol, inga solglasögon! OK?

Väl mött i övrigt, min vän! Kl 12 - sharp. Ta med det glada humöret... :grin:

PS. Som en extra bonus, bara för dig, kan jag tipsa om några mycket bra besiktningsstationer i Halland och Småland om du kommer. Låter väl intressant? DS.
Peteess
Nybörjare
Nybörjare

Post by Peteess »

"Got My Mojo Working" . Muddy Waters
"Born To Be Wild" - Steppenwolf
"Strangers In The Night" - Frank Sinatra
"The Birds And The Bees" - Alma Cogan

:cool:
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by diktendo »

scooter - hyper hyper
lambretta - bimbo
cult of luna - marching to the heartbeats
frank zappa - touring can make you go crazy

..tack
V50/N, 1967
Terraplane Blues

Peteess wrote:"Got My Mojo Working" . Muddy Waters
Ett mycket smakfullt val på en bra scooterlåt, min bäste herre! *hatt av*

Jag kan f ö rekommendera den fantastiska liveplattan med Muddy Waters - "At Newport 1960". Köp omgående! Scootermusikens (min scootermusik) fader när han är som bäst! :grin:

Med sådana förebilder som dig finns det fortfarande hopp för scooterkulturen. Våga vägra scooterkitet! :wink:
mamba
Entusiast
Entusiast

Post by mamba »

vad är det här med besiktningsstationer?!
Peteess
Nybörjare
Nybörjare

Post by Peteess »

Jag vill tipsa om en site: www.jango.com där man gratis kan, efter lite fiddlande med reg o dyl., lyssna på myriader av scooterlåtar (och andra).
Terraplane Blues

mamba wrote:vad är det här med besiktningsstationer?!
Va? Jag som fick ett intryck av att du delade min fetish för bra besiktningsstationer, men där kanske jag helt enkelt misstog mig? :/

Åtminstone skönt att det där med bomberjackan, julpyntet och solbrillorna gick fram utan förvecklingar och nya frågeställningar! :wink:
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

Väl mött i övrigt, min vän! Kl 12 - sharp. Ta med det glada humöret... :grin:
Inte för att jag vill lägga mig i denna intressanta debatt men skulle man inte kunna säga att sharp ändå är liiite scooterrelaterat...if you know what I mean, nuchnuch;) eller bara för att sätta fler griller bland alla missförstånd.
mamba
Entusiast
Entusiast

Post by mamba »

njae, inte vad jag vet

jag förstår ärligt talat inte vad du är ute efter. kan man inte få han på sig vad man vill och lyssna på vilken musik man vill?! är inte det som binder samma att vi tycker om att köra scooter?
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Sorry att jag lägger mig i diskussisonen här nu, men jag kan inte låta bli! Haha..

Även om det naturligtvis finns de som köper hela kitet och blir scooterist över en natt så tror jag de är ganska få...
Vad man måste ha i åtanke är att mångas scooterister ursprungligen är mods, skins och liknande och att "scooterist-looken" har sitt ursprung i dessa - till skillnad från t.ex bikers som bara har sitt hoj-intresse gemensamt.

Tror att de flesta som kör på parka, bomber, ökenkängor, doc martens och så vidare faktiskt såg ut så och lyssnade på den musiken redan innan de började köra scooter.
När jag själv var ett osäkert tonårsmod (eller försökte iaf) ville jag inget hellre än att ha en scooter eftersom det såg så tufft ut på alla gamla kort från 60-talet. Att själva scooterintresset sedan har en tendens att ta över är man väl skaffat sig en är en annan femma... :wink:

Kort sagt - jag tror inte att det är så många som först köper scooter och sedan bestämmer sig för att byta stil utan att det snarare är tvärtom. Man börjar köra scooter för att man redan gillar en viss stil...
Nu skulle vi iofs kunna börja diskutera det där med subkulturer, konformitet och hur bra/dåligt det är istället, men det känns inte som att det hör hemma här! :wink:

/Ronnie - som lyssnar på mycket scootermusik. Både traditionell sådan och sådant som bara är scootermusik för mig. :D
Terraplane Blues

mamba wrote:njae, inte vad jag vet

jag förstår ärligt talat inte vad du är ute efter. kan man inte få han på sig vad man vill och lyssna på vilken musik man vill?! är inte det som binder samma att vi tycker om att köra scooter?
Hej igen!

Jag svarade dig i ett riktigt långt inlägg i morse (tog mig nästan 1 timme att skriva!), men när jag skulle posta det hade jag loggats ut, varpå inlägget försvann!

Just nu orkar jag inte ta om det igen, men jag har pm:at dig mitt telefonnummer om du känner att du vill prata ut. Vill du inte det skall jag försöka samla ny kraft att rekonstruera inlägget som försvann i morse. Det blir dock inte idag eller imorgon... :wink:

Må väl så länge, bäste herr Mamba!

Mvh
mamba
Entusiast
Entusiast

Post by mamba »

prata ut om vad?!

jag känner inte dig. jag förstår inte vad du vill prata om. jag vet inte ens vad pm:a är?!

jag kör scooter, för det tycker jag är kul. jag tycker det är kul att träffa andra med samma intresse. jag tycker om musik. jag tycker om att lyssna på musik med andra, spela musik, kanske till och med dansa. jag har kläder, de kläder jag av egen fri vilja vill ha. jag kan inte förstå varför det skulle vara fel?!

vi är alla lika, men ändå olika
Terraplane Blues

mamba wrote:prata ut om vad?!

jag känner inte dig. jag förstår inte vad du vill prata om. jag vet inte ens vad pm:a är?!

jag kör scooter, för det tycker jag är kul. jag tycker det är kul att träffa andra med samma intresse. jag tycker om musik. jag tycker om att lyssna på musik med andra, spela musik, kanske till och med dansa. jag har kläder, de kläder jag av egen fri vilja vill ha. jag kan inte förstå varför det skulle vara fel?!

vi är alla lika, men ändå olika
Nej, jag vet inte vad du skulle vilja ventilera vid ett sådant samtal? Jag fick bara ett intryck om att du har problem med något jag har skrivit här och tänkte att det kanske var lättare att ställa mig till svars via telefon eller irl? Att vi inte känner varandra gör mig inget - jag pratar gärna ändå om det bara underlättar för en scooterbroder!

Från min sida känns det som om du tar detta på alldeles för stort allvar? Du framstår verkligen som upprörd på riktigt när man läser mellan raderna? Jag kanske bör tillägga att jag ibland kan inta en något onödigt provokativ och glättig hållning när jag framför mina åsikter (även om det faktiskt är med den s k glimten i ögat jag gör det). Tro mig, jag är inte värd den energi och ilska som du verkar ägna mig i det här fallet... :wink:

Om jag skall försöka sammanfatta mitt försvunna morgoninlägg igen för din skull:

Jag skrev bl a att jag inte hyser något som helst agg mot någon enskild individ eller livsstil överhuvudtaget. Var och en väljer precis vilken väg den vill vandra i livet och det valet har ingen annan med att skaffa.

Däremot kan jag tycka det ter sig märkligt att en människa raderar en del eller hela av sin dittillsvarande personlighet när de spårar in på ett nytt intresse/livsstil och jag är därför oerhört nyfiken på hur en sådan människa fungerar och resonerar? Därför tycker jag att det är intressant att få igång en debatt i ämnet, även om jag kanske triggar fram det på ett onödigt syrligt och sarkastiskt vis ibland? Det är (tyvärr) en av mina sidor...

Om jag tillåts ha en uppfattning om subkulturer i allmänhet, kan jag tycka det påtagligt ofta rör sig om stereotypa budskap som grupptillhörighet (vi-och-dom-tänkande); kaxig image/attityd till ytan; glorifierad och fabricerad vurm eller uppfattning över t ex en tidsepok (som ofta inte överensstämmer med hur det verkligen var) etc. Jag kan inte hjälpa det - för mig känns detta ack så opersonligt och ickeoriginellt (trots att subkulturer ofta eftersträvar att vara just detta).

Jag menar, utvecklar man inte sin personliga stil och smak genom hela livet? Ta bara en sådan sak som den härliga livsingrediensen musik: är inte detta något man börjar utveckla smak för redan under unga år? Åtminstone jag har t ex börjat mitt gedigna musikaliska intresse på sjuttiotalet genom grupper som AC/DC, Black Sabbath, Led Zeppelin, Jimi Hendrix m fl. Under tonåren hamnade jag genom dessa grupper in på annan musik som de hade inspirerats av, däribland blues, som senare blev ett stort intresse för mig.

Vad jag vill påpeka är att de flesta normalt redan har utvecklat en personlig smak vad det gäller musik, kläder, livsåskådning o s v när man får upp ögonen för ett intresse som t ex scootrar, motorcyklar, bilar m m. Jag förstår därför inte hur man kan "överge" denna del av sin framodlade person för att fullständigt uppslukas av den nya livsstilen, t ex för att bli en "riktig biker" inom bikerkulturen. Jag tycker detta fenomen är högst märkligt och även tragikomiskt på ett sätt och undrar därför hur dessa människor fungerar och resonerar, nyfiken som jag är.

Jag håller med dig fullständigt över att t ex scootrar bör vara det centrala om man nu tycker detta är ett intressant och tilltalande fordon av någon anledning. Så långt är vi överens. Däremot skulle jag aldrig för mitt liv plötsligt börja lyssna på Northern Soul för att det är utbrett i scooterkretsar. Jag gillar generellt inte Northern Soul som musikgenre, något som jag inte kan motivera med något annat än att jag helt enkelt föredrar annan musik.

Inte heller skulle jag få för mig att köpa en Davidahjälm med targetmärke på, eller tuffa märkessolbrillor för att detta är vanligt inom scooterkretsar. Jag använder aldrig solglasögon och trivs bäst i min slitna gamla Shoei från -92. För att inte tala om parkas, bomberjacka eller Dr Martens: jag har aldrig gillat dessa kläder tidigare i livet och ser därför ingen anledning varför jag plötsligt skulle börja bära dem nu? Jag föredrar polotröja, kavaj eller en skön duffel som jag har gjort i många år - för det är vad jag trivs i och "det är jag"!

Hoppas jag har fått fram något av det grundfrågan gällde? Annars får du gärna ställa nya frågor, men för ditt eget välmåendes skull: ta inte mina inlägg fullt så bokstavligt och allvarligt som du och en del andra tycks göra ibland. Jag ber om ursäkt om jag har sårat dig eller någon annan genom mitt något onödiga och glättiga sätt att uttrycka mig. No hard feelings?

Må väl, Mamba - och akta så att de hårda sulorna på dina Dr Martens inte sliter för mycket på fotbrädan! :wink:

Bästa hälsningar

/ Fredrik

PS. Jag bjuder dig gärna på en öl eller två om våra vägar korsas någon dag, så hoppas jag innerligt att din indignation över min person minskar något eftersom jag är relativt okomplicerad och avslappnad som person egentligen. Fast det kanske framgår litet otydligt på ett internetforum ibland? :grin: DS.
mamba
Entusiast
Entusiast

Post by mamba »

Ja, jag tar det på allvar. Jag tycker du är väldigt kritisk på ett synnerligen märkligt sätt.

Nej, inte så värst upprörd, snarare ledsen och förvånad.

Jag ser tyvärr inte ens aningen av den där glimten.

Hur avgör du det stereotypa i scootersverige och mig personligen? Vilka referenser har du där?!

Jag menar fortfarande att jag helt väljer och vill gärna accepteras för den musik jag råkar tycka om och vilka kläder jag vill bära. Jag var mods i tonåren och har lyssnat på soul sedan den tiden. Mkt annan musik oxå för den delen, men soulen är och har alltid varit ett stort intresse.

Varför ska du börja lyssna på Northern om du inte gillar det?! Jag förstår inte ditt resonemang.

Jo, jag tar det tyvärr detta på allvar och tar illa vid mig av ditt sätt att bemöta mig och andra.

Jag äger inte ens ett par Martens, så jag vet inte varför du ältar om det.

Kör din buffliga och arroganta mot folk du känner, här vill åtminstone inte jag vara en del av den. Jag har dessutom knappt läst eller skrivit här, har mest varit här före och efter Eurot, men inser ju snabbt att detta inte är ngt jag kommer att lägga mer tid på.
Terraplane Blues

Jösses...

Mycket tråkigt och beklagligt om jag har gjort dig ledsen, Mamba. Det är inte alls min avsikt eller mening. Jag ber uppriktigt om ursäkt för att jag har fått dig att känna så!

Ett internetforum kanske inte är det mest sofistikerade sättet att kommunicera på? Problemet med mitt sätt att skriftligen uttrycka mig på kan säkert vara att avsett budskap och mottaget budskap ibland kan skilja sig väsentligt? I och för sig inte konstigt då vi är alla förmedlar och tolkar information på olika vis, efter humör, personlighet, uttrycksmedel m m.

Som jag nämnt tidigare har jag ingen uppfattning eller invändningar om dig - eller någon annan - som person eller den livsstil du för. Jag skulle heller aldrig få för mig att racka ned på någon enskild individ för dennes liv och leverne. Däremot tycker jag mig kunna få ha åsikter om subkulturer i allmänhet, något som snarare kanske bör betraktas som mina egna fördomar och okunskap än något annat, vad vet jag? Det är inte min grej iallafall.

Avslutningsvis tycker jag det är ledsamt att du betraktar mig som bufflig och arrogant. Det är inte en bild jag känner igen av mig själv, inte mina nära och kära heller, såvitt jag någonsin har hört iallafall. Eftersom du och jag (och andra?) verkar ha diametralt olika sätt att uppfatta och tolka varandra på, skall jag göra mitt yttersta för att framstå som mindre bufflig och arrogant hädanefter. Eller så får jag helt enkelt sluta att skriva här överhuvudtaget, för det känns verkligen tråkigt om jag skulle vara den direkta orsaken till att du eller andra inte vill vistas här.

Eftersom du anser att jag har bemött dig och andra på ett klandervärt vis, ber jag återigen om ursäkt att jag har framstått på detta vis. Uppenbarligen har vi olika gränser för vad som är humorrelaterat och inte. Jag passerade tydligen din gräns med råge och det ber jag därför om ursäkt för. Mer kan jag tyvärr inte göra i nuläget.

Ha en trevlig scootersommar!

Önskar

/ Fredrik, den bufflige och arroganta scooteristen... :wink:
mamba
Entusiast
Entusiast

Post by mamba »

Jösses?
Terraplane Blues

mamba wrote:Jösses?
Vill du ha vänligheten att utveckla vad det är du ifrågasätter istället för att låta mig gissa?

"Jösses" var ingen kritik mot dig på något sätt, utan jag skrev "jösses" därför att jag tycker det här ämnet fått alldeles för stora proportioner och tagits på för stort allvar.

Vad menar du att jag skall göra mer i det här läget?
mamba
Entusiast
Entusiast

Post by mamba »

OK, så tolkade jag det i alla fall.

Jag menar inte att du ska göra ngt alls. Har jag påstått det?

Huruvida det fått för stora proportioner eller inte är vi faktiskt fler att tycka om!

Jag lägger ner detta nu, tror inte det är av så värst stort allmänintresse.
Terraplane Blues

mamba wrote:OK, så tolkade jag det i alla fall.

Jag menar inte att du ska göra ngt alls. Har jag påstått det?

Huruvida det fått för stora proportioner eller inte är vi faktiskt fler att tycka om!

Jag lägger ner detta nu, tror inte det är av så värst stort allmänintresse.
Ärligt talat förstår jag inte riktigt hur du kan reagera så starkt på en enskild människas inlägg på ett internetforum när det inte ens är riktat mot dig som person? Jag har bett om ursäkt eftersom du tog så starkt illa vid dig. Take it or leave it!

Mvh
Post Reply