Frågor om min Rosa

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Mon 26 May 2008, 20:06
Location: Göteborg

Frågor om min Rosa

Post by diktendo »

Jag låter nu min gamla tråd "extremt slö vespa" falla i glömska, eftersom den, iofs fortfarande är slö, men fungerar iaf. Dessutom är det dags för en hel rad med nya funderingar och frågor iom att den gick igång, för nu är det dags att putsa upp och fixa allt annat som jag inte visste om det var lönt att göra innan.

1. bensinkranen är borttagen, och jag vet inte riktigt hur jag får dit den. det ryktas om specialverktyg!? och att folk gör såna själva? känns lite onödigt att köpa när man kommer använda så sällan. men om nån enkelt kan förklara, eller hänvisa till nån guide, hur jag får fast kranen, och tillverkar verktyg (eller var jag kan köpa billigt).

2. kort fråga. hastighetsmätaren är död. förut idag under premiärturen efter däckbytet, så hoppade den upp till 35, men sen snurrade den ner igen i botten. måste jag ta loss toppen på styret för att komma åt den och vajern? är det isåfall den stora mutter på sidan av styret jag ska lossa på, eller är den bara till för att låsa styret i rätt position? (är det vajern som ska bytas ut?..)

3. trimning. min Rosa är helt i orginalutförande (mig veteligen), och går väldigt segt i uppförsbackar tex. (antar att alla orginalare gör det). för tillfället är jag ganska nöjd med farten, det är just lite extra gött i backarna jag är ute efter. vad är lättast och billigast att börja med då? jag har sett EM-scooters fina lista på trimmöjligheter, men jag skulle vilja ha endast ett par grejer att sysselsätta mig med åt gången, så vad börjar jag med?

Och alla frågor gäller alltså en v50N '67

//Magnus
V50/N, 1967
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

1. Bensinkranen behöver inga verktyg. Den sitter bara med en låssprint. genom springan i änden på kranen...

2. Brukar oftast vara vajern som behöver bytas. Plocka loss lamphuset för att komma åt att lossa vajern. Hastighetsmätaren brukar kunna lossas med en skruv som sitter under lamphuset.

3. Investera i ett körkort... Att trimma en v50 "ett steg i taget" är både oekonomiskt och arbetssamt. Börjar man vill man ha mer. Slutsumman blir ungefär som ett körkort för mc, och det är mycket mer användbart.
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Post by freddarok »

Hej!
3. Ta upp veven till samma öppning som utländsk original eller köp en ny dito. Gör hela skillnaden.

/Fredrik
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Mon 26 May 2008, 20:06
Location: Göteborg

Post by diktendo »

ok, va skönt, jag hade läst fel nånstans då.

tack, åker o köper vajer imorn. ska bli intressant att se vad hon går i med orginaldelar..

jo precis, och det är ju så mycket roligare att köra dom större. jag har en fabulös touring, som jag köpte när jag tänkte ta mc-kort. nu ligger det lite på is, och min stora får stå..

tack fredrik, låter som ett bra tips! (återkommer när jag undersökt lite...)
V50/N, 1967
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Specialverktyg behövs bara om man måste lossa hela bensinkransklumpen från tanken. Om du bara pratar om att vredet inte sitter fast, är det som bustamente säger bara en sprint som ska fästa vredets långa pinne i kranen under tanken.

Instruktion för hastighetsmätarvajerbyte finns här:http://web.ukonline.co.uk/niall.king/sm ... speedo.htm

V50 går inte att trimma ett dugg utan att byta vev, med andra ord är EM's första trimsteg det du måste börja med, en helg med kluven motor är tyvärr oundvikligt... Pengar finns att spara på att kapa upp veven själv, men en utbytesvev med bättre lagring i lilländan kostar 700-800 på SIP och då får du nya fina oslitna grejor...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Angående hastighetsmäteren: Lossa vajern från själva mätaren och snurra framhjulet. Snurrar vajern fint och till förhållande med framhjulet är det troligtvis själva mätaren det är fel på. Annars kan det vara vajern ELLER det lilla drevet längst ner... Tänkte bara att det kan vara onödigt att köpa vajer innan du vet om det är den som är felet... Kostar ändå en slant...
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Mon 26 May 2008, 20:06
Location: Göteborg

Post by diktendo »

bufflig: aha, jo precis det är bara pinnen som är lös. minns inte hur det ser ut under tanken nu, men det borde räcka i princip att sno runt en ståltråd? hur som helst förstod jag inte riktigt hur det skulle gå till, pinnen känns för kort om jag lyfter upp tanken lite för att kunna se vad jag gör, och låter jag den ligga på plats så kommer jag inte riktigt åt. men det är bara att gå på..fingertoppskänslan? ska se imorn hur det går.

tack för länken! ska kolla bustamentes tips först, annars blir det byte.

jag måste säga att kluven motor inte låter värst avskräckande för mig, kanske mest (bara?) för att jag inte vet vad jag skulle ge mig in på. men det hade vart kul med att utforska motorns inre lite. är det något en novis skulle kunna ge sig på, med lite tips och råd? och vevkapning? ny vev låter helt klart bättre, men jag måste nog beta av några andra grejer på önskelistan först, som sadel, backspegel, kromlister, bromslampa, osv. för utseendet kommer väl ändå först?! ska prova lite andra huvudmunstycken i gasaren nu först, det kanske räcker för att ge lite kraft i backarna..

nästa grej var alltså ny sadel, någon som har erfarenhet av v50-sadeln från EM/från SIP? "2-sits"-sadeln från EM ser ut som den jag har nu, men kanske blir några kronor dyrare än economy-sadeln från SIP. dessutom är den jag har nu väldigt hård och obekväm. kanske beror på slitage, men min rumpa gillar den inte..
V50/N, 1967
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

diktendo wrote:bufflig: aha, jo precis det är bara pinnen som är lös. minns inte hur det ser ut under tanken nu, men det borde räcka i princip att sno runt en ståltråd? hur som helst förstod jag inte riktigt hur det skulle gå till, pinnen känns för kort om jag lyfter upp tanken lite för att kunna se vad jag gör, och låter jag den ligga på plats så kommer jag inte riktigt åt. men det är bara att gå på..fingertoppskänslan? ska se imorn hur det går.
Nånting såhär ser det ut (mina tecknartalanger är inte direkt sägenomspunna :) )
Image
Änden på pinnen (C) är lite spetsad och ska passa i en skåra (A) i botten på röret som sitter på bensinkranen. sprinten (B) tas alltså ut, pinnen förs in och sprinten ska sedan gå genom rörets hål och utskärningen (D) på pinnen. Jag brukar göra detta utan att se, med bensintanken fastskruvad och ackompanjerad av vackra svordomsramsor från mig själv...

Räcker inte pinnen in i röret är det förmodligen fel vred du fått, flera modeller har i princip samma lösning, så det finns säkert pinnar av olika längd...
tack för länken! ska kolla bustamentes tips först, annars blir det byte.
Javisst, det kan mycket väl vara dreven eller själva mätaren. Du kan även kolla själva mätaren genom att sticka in en dyckert (eller annan spik med fyrkantig profil) av lämplig storlek där h-mätarjvajern går in och sätta borrmaskinen på den utstickande delen av spiken. Sedan kör du bara borrmaskinen (åt rätt håll, du skadar inget om du är försiktig och provar båda hållen) och ser om nålen rör sig. Om mätaren funkar, kan du gå vidare och sätta tillbaka vajern, lossa den nere vid hjulet och prova att sätta borrmaskinen på vajern. Slutar det fungera då är det vajern, annars dreven i hjuldelen.
jag måste säga att kluven motor inte låter värst avskräckande för mig, kanske mest (bara?) för att jag inte vet vad jag skulle ge mig in på. men det hade vart kul med att utforska motorns inre lite. är det något en novis skulle kunna ge sig på, med lite tips och råd? och vevkapning? ny vev låter helt klart bättre, men jag måste nog beta av några andra grejer på önskelistan först, som sadel, backspegel, kromlister, bromslampa, osv. för utseendet kommer väl ändå först?! ska prova lite andra huvudmunstycken i gasaren nu först, det kanske räcker för att ge lite kraft i backarna..
Det är inte svårt att klyva motorn, det finns massor av guider på nätet. Det misstag jag gjorde första gången var att slå ut lagret bakom kopplingskorgen från växellådssidan med kopplingskorgen på plats. Jag missade då att det satt en låsring på kopllingssidan om lagret och pajade det spåret. Jag vet minst en till på forumet som gjort samma sak... Det rekommenderas inte ;) I övrigt lyckades jag utan större problem med ledning av scooterhelp och www.smallframes.com första gången.

Kolla denna tråd om du själv vill kapa veven: http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1325
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Mon 26 May 2008, 20:06
Location: Göteborg

Post by diktendo »

åh det var väldigt fint och pedagogiskt =) jag ska sprida ryktet om din talang..

ok, jag var och köpte en låssprint till kranen, och fick dit den, efter en rad svordomar. men den är ju för kort. jag fick plocka loss gummi-ringen i chassit för att nå ända in, och nu sitter vredet till hälften innanför. lite svårt att vrida, men det får gå tills jag hittat en ny längre! men jag förstår inte varför jag fick med den när jag köpte dock..kanske borde prova med vredet från min touring?..

aha grymt, det ska jag prova! jag frågade på EM idag, och han trodde att det var fel på mätaren i sig. jag skruvade upp den idag, och såg att det rörde sig inuti vajern. jag hör hur det "fläpper" under mätaren också när jag kör..kanske nåt som lossnat eller inte är åtdraget bara? låter det nog vara annars, har ju inte direkt användning för hastighetsmätare på otrimmad v50, och den som sitter i är ju snygg om inte annat. men jag ska prova det du beskriver!

bra, smallframes-sidan var ny för mig, deras guider ser förträffliga ut! jag plockar nog ner hela motorn i sommar då, mest i utbildningssyfte. kul!
V50/N, 1967
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Mon 26 May 2008, 20:06
Location: Göteborg

Post by diktendo »

vidare till nästa grej, jag kommer nog lacka om den när semestern börjar. jag har hittat färg-koden jag ska ha, men var är bäst att köpa färgen? sen tänkte jag helt enkelt få en sprayburk fylld med färgen och spruta på, det borde funka eller? och först behöver jag slipa bort den gamla färgen, eller? finns det nån bra guide? vad ska jag tänka på?
V50/N, 1967
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Mon 26 May 2008, 20:06
Location: Göteborg

Post by diktendo »

tänkte bara göra tråden lite mer personlig, och passa på att skryta om min fälg-gnidning =)

Image
(oakley-märket ryker nästa gång jag går ut på gården)

ImageImage

här kan ni även ana mitt tips för bästa stöldskydd: köp flera vespor och lås ihop dem!
V50/N, 1967
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Tänkte du lacka hela eller bara bättra?

Är det bara frågan om bättring ska du be dem blanda i lite matterare i lacken för att få den nya att smälta in bättre i omgivningen, men det kan bli svårt att få det riktigt bra, kanske om du t ex målar hela stänkan eller dylikt. Ta med någon del (eller hela vespan) och visa för den som blandar.

Är det rost måste du förstås slipa plåtrent, grunda-spackla-slipa-spackla-slipa och lacka. Sitter lacken bra och det inte finns blåsor tycker jag personligen att det är dumt att slipa bort den, speciellt om du ska lacka med spray (ingen härdare). Rugga upp lacken lite med fint papper eller slipsvamp. Rugga med grövre papper om du måste spackla. Slipa sedan spacklet med succesivt finare papper.

Vad gäller lack har jag förstås aldrig handlat i Göteborgsområdet, men MECA-butikerna finns väl över hela landet och någon i ditt område borde kunna blanda lack på sprayburk efter din PIA-kod. Annars annonserar ju "Färgteknik Plåt och Lack" i Göteborg i senaste scooteristen (tel 031-7785677) om att de kan blanda färger till Vespa, kanske kan de fylla på sprayburk?

Jag gissar (har aldrig själv lackat en smallframe med sprayburk) att du behöver åtminstone fyra normalburkar till en V50. Färgen är solid, så du behöver ingen klarlack.

Det går även att använda en liten kompressor och en airbrush istället för sprayburk, då kan du blanda med härdare och får mycket hållbarare lack (det går att få härdare i blandad sprayburk också, men då måste sprayburken användas inom något/några dygn efter tillverkingen). Färgsprutor något större än airbrush finns på t ex Jula för en billig penning också, om man inte har så kraftig kompressor att man klarar en riktig färgspruta.

Har du provat att "rekonditionera" lacken med rubbing-polering-vaxning? Jag tycker den ser ganska OK ut på bilderna och kanske går att få fason på utan att behöva spreja om hela maskinen?

Allt detta är amatörtips. En riktig billackerare skulle säkert använda mycket proffsigare metoder och aldrig drömma om att lacka en hel hoj med airbrush, men som vanlig hemmamekare försöker man ju nå tillräckligt bra finnish med rimliga medel. Allra viktigast är ändå oftast att man gjort underarbetet bra!
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Mon 26 May 2008, 20:06
Location: Göteborg

Post by diktendo »

lacken är rätt fin där den är fin, men den är väldigt solblekt på sina ställen. och som du säger är det nog svårt att få det riktigt bra om jag aaska bättra på detsolblekta? jag tänkte mig nog en hel omlackering. jag har inte tillgång till kompressor, men sprayburk borde ge ett acceptabelt resultat? jag tänkte mig nog 2-komp ändå, även om det verkar lite bökigare..(jag är en bensin-slabbare)

det är inte mycke rost att tala om, så att slipa o svetsa o spackla tänkte jag försök undvika!

så om jag förstått detta rätt så kommer mitt handlingsschema se ut typ såhär:

1. rugga upp hela chassit med slipsvamp
2. spraya över den kvarsittande gamla lacken med nytt lager 2-komp från färgteknik (kan man verkligen göra så? det kanske funkar eftersom jag tänker spraya med samma färg som innan?..)
3. ingen klarlack över, eftersom det är solid färg
4. rubba/vaxa för glatta livet
5. färdig?

min bild av det här känns något naiv, kan det verkligen vara det enda jag behöver göra? jag tänker lite förskrämt på det viktiga "underarbetet" du nämner...jag känner att ytan är tillräckligt bra för att strunta i spackling/utknackning av bucklor/rep-lagning osv, jag vill som du sa bara få tillräckligt bra finnish med rimliga medel, slipper jag slipa bort all gammal lack då?

räcker det med ett lager 2-komp?

tack så hjärtligt! //magnus
V50/N, 1967
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Allt är ju en fråga om ambitionsnivå. Du lär kunna spreja vespan till ett acceptabelt skick på det sätt du beskriver med ganska liten arbetsinsats.

Eftersom du sprayar i orginalfärgen kan du kanske klara dig utan att plocka isär vespan, men ska du få hyggligt resultat tycker jag du ska plocka av stänkan och styrhuvudet och hänga upp före lackering. Ta även helst loss lister/matta på fotbrädan, samt tutan, så du får färg därunder. Ta förstås av sadeln och ta eventuellt ur bensintanken också. Samt förstås motorluckan. Maskera sedan ordentligt övriga delar.

Spraya flera tunna lager, endast ett lager lär inte bli bra, ett par tre, så tjocka att de inte rinner. Gärna med försiktig uppruggning mellan lagren (fin slipsvamp)

Åtminstone fram på stänkan tycker jag mig se lite rost. Slipa den och grunda med röd grundfärg, så har du åtminstone skyddat lite. Under stänkan lär du också ha lite rost, jag rekommenderar att du slipar av och grundar där också, även om du inte vill rikta och spackla!

Lack med härdare på sprejburk har jag som sagt inte provat och vet inte vem som vill/kan blanda. Eftersom du har samma färg under kommer det krävas en hel del bensinspill innan du får något som syns. Jag hade personligen skippat härdare i burken, men jag har ju massor med barn och annat som närsomhelst kan avbryta ett projekt, vilket gör att jag bävar inför att hämta sprejburkar med såpass kort livslängd.

Ett alternativ till 2k överallt är att du köper den speciella 2k-klarlacken på mekonomen, som du aktiverar vid första användandet och du därefter har något några dygn på dig att använda. Sprejar du den på tanken översida efter lackeringen får du ett bensintåligt skikt och slipper vara rädd att skada tankens lack vid bensinpåfyllning.

...eller så kör du 2k direkt såsom du själv är inne på - det ger naturligtvis det bästa resultatet om du inte blir avbruten :)

Du behöver nog inte rubba efter lackning. Vanligt hårdvax blir en bra extra försegling på din nya fina sprejlack, jag brukar bara vaxa efter sprejning och är nojd med det resultatet!

Glöm inte andningsmask (riktig mask alltså, inte något dammfilter a'la tandläkaren) och sörj för god ventilation (för resultatets skull, det hamnar små droppar av färg i luften som gör ytan ojämn om man inte ventilerar).

Bättre en sprejbomb på vägen än en perfekt lack man aldrig hade råd med :)
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Mon 26 May 2008, 20:06
Location: Göteborg

Post by diktendo »

alltså, jag hade helst fått den helt barskrapad, så jag kommit åt alla små bucklor och repor, det hade kännts mycket roligare. men jag vill inte lägga 1000 på blästring, och sedan har jag inget ställe att hålla till på med större mek-jobb. det är mest därför jag tänker "enklast duger", iaf denna sommaren..

men ok! stänkan ska få sig en omgång. jag kan lika gärna gå igenom alla repor och rostfläckar..sandpappra och grunda ska jag väl kunna motivera för mig själv ;)

nej, du har säkert rätt, 1k räcker säkert för mig. men samtidigt tänker jag...när jag ändå gör det, lika bra att göra det rejält..på enklast möjliga sätt heh. jag har inga ungar som kan avbryta, men väl en flickvän som kan! jag får tänka igenom detta noggrant tills semestern nästa vecka..

mycket tack för många bra tips, jag ska följa dom slaviskt. jag lägger upp bilder sedan så du kan ge tummen upp eller ner, ok? var rättvis men hård.

tack igen//magnus
V50/N, 1967
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Att blästra av och börja från plåtrent är mycket jobb och inte alltid nödvändigt. Spackling och riktning är viktigare för perfekt resultat, men även att bara spraja på ny färg med enklare underarbete kommer nog ge intrycket av en fräshare vespa. Helt rätt att inte lägga ribban så högt att man varken har tid eller råd (se bara på min V50 som inte blivit klar på två år, även om det i mitt fall också handlar om bristande inpiration och andra vespor som pockar på uppmärksamheten...).

Några fler tips jag kom på efter jag skrev förra inlägget (tips som jag fått bland annat när jag köpt färg): Spraya allra först ett väldigt tunt lager, bara som en dimma (kallas visst klibblager eller nåt sånt), det gör det sedan lättarre för första "riktiga" lagret att fästa och undviker i viss mån rinningar. Se också till att allt är varmt och skönt där du jobbar, ingen vespa som direkt är indragen från en kall svensk sommarnatt eller nedkylt garage, utan strax över normal rumstemperatur (eller högre) på både färgburkar och material. Om du vill vara utomhus istället, ha gärna ett partytält eller liknande att vistas i, så slipper du grässtrån och flugor i lacken :)

Och lycka till - det kommer säkert bli snyggt! Jag ser fram emot att få se resultatet :grin:
Hank
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 17
Joined: Mon 23 Jun 2008, 22:25
Location: Ängelholms kommun

Post by Hank »

Vad gäller garagelack kan jag tillägga att man ska försöka passa på att måla när det är hyfsat torrt i luften. Är luftfuktigheten för hög blir lacken matt i stället för blank.

Jag blev själv mäkta förvånad en gång när jag sprayade. Hur jag än bar mig åt blev lacken totalt matt när den torkat.
Ett par dagar senare blev resultatet hur bra som helst. Allt berodde på fukten.

Möjligen hade det gått att polera upp den matta lacken. Jag vet inte.
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Mon 26 May 2008, 20:06
Location: Göteborg

Post by diktendo »

ja, och dessutom har jag haft min Rosa i nån månad, dumt att göra allt roligt i början =) det går ju att göra ett ryck igen om det skulle vara så längre fram, med blästring och svetsning osv..

just det, klibblager har jag läst nånstans, det låter bra. det enda problemet jag ser nu är lokal, jag har ingen! det lutar åt mina föräldrars förråd. där går det ju att lösa värmen, med nåt element. jag antar att en vanlig liten bordsfläkt får stå för ventilationen, och luftfuktigheten får jag nästan överlämna åt ödet. men va roligt, nu tror jag att jag har allt jag behöver för att börja åtminståne, vi får väl se vad jag stöter på för hinder på vägen, men det ska nog gå bra med alla dessa tips!

hank: jag ska passa på nån riktigt torr helg! bra att du sa det, hade aldrig tänkt på det annars.

tack igen för alla tips! jag återkommer med resultatet, eller eventuella problem.

jo, jag kan ju passa på att fråga om nån vet hurvida min rosa lack tyder på import-moppe? läste nånstans att svenska orginal endast såldes i vitt, blått och rött, stämmer det? vad jag vet så var har min haft sin lack sedan begynnelsen..
V50/N, 1967
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Bordsfläkt funkar OK, använder det själv och brukar få ganska ren luft. Använder du ett gammaldags elelement (typ jättebrödrost) för uppvämning av förrådet får du ju också ganska torr luft. Något slags utlopp för luften är bra, typ ett fönster eller något, som du ställer fläkten i och i övrigt täcker med t ex byggplast, om du ska få bort lacken ur luften ordentligt.

PIA 801 har funnuts på svensksålda mopeder. Har moppen ett instämplat VoV-nummer är den förmodligen inte "privatimport" (om ingen varit där och fabricerat ett eget). Den rosa färgen kallades chockröd, kanske därför din källa menade att den inte funnits i rosa men väl i rött.

Som sagt - jag ser fram emot resultatet (och börjar allvarligt fundera på att byta plan och själv lacka min V50 i orginalfärgen istället för det jag hittills tänkt mig, fast med tanke på färglitrarna som står och väntar i förrådet kanske man ska tänka ekonomiskt... Hmmm... Får se hur din ser ut nylackad och besluta därefter :) )
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Mon 26 May 2008, 20:06
Location: Göteborg

Post by diktendo »

hehe tack för den, får försöka göra det riktigt bra då. med mina, nu nervöst skakande, lack-nybörjarhänder. vilka färger är det du väljer mellan?

jag provade föresten att gno in lite rubbing på sidoluckan, och det gamla rosa trädde fram förvånansvärt bra! det blev dock flammigt, och det är nog svårt att komma åt små detaljer. men helt klart ett bra alternativ till att lacka om, i mitt fall. (men det blir ny lack iaf).

ja just det, den lite förvirrande benämningen "chockröd"..kanske för att även killar skulle vilja köra runt på rosa moppar?! "rosa är häftigt killar!"...(rosa är häftigt...). var hittar jag eventuellt VoV-nummret?

[/b]
V50/N, 1967
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Den lack jag köpt är mörkt röd (oxblod) och var ett försök att imitera en mörkröd tysk vespafärg från 60-talet. Det blev inte perfekt, men hyggligt. Den ska vara tvåtonad med pärlvitt (amazonvitt) som andra färg, var det tänkt. Jag vet ju att det inte är orginal och så, men jag tänkte det skulle bli en snygg komb. Men nu tvekar jag som sagt :) Riktigt hårda killar vågar ju köra rosa moppe :grin: :wink:

Det blir antagligen mer jobb med rubbing och polering för hand än att bara lacka, så du gör nog rätt!

VoV-numret sitter bredvid ramnumret på kanten under motorluckan, iallafall gör det det på mina, men det sägs att det finns variationer på det...
Post Reply