Besiktning klar, skattad och försäkrad! Provturen avlöpte perfekt. Går som en klocka trots att den stått i 8 år.
Dock: Det blev ett helvetes liv när jag körde över en vägbula. Är väl ljuddämparen som behöver bytas.
Hur gör man???
Tacksam för svar från den kunniga läsekretsen.
Byta ljuddämpare PK 80 S
-
- Administrator
Har aldrig tittat närmare på en PK80-motor men om det liknar de flesta andra smallframes så måste du släppa ner motorn lite i bakkant för att kunna ta loss kåpan över cylindern, så att du kommer åt avgasrörets fäste i bakkanten på cylindern. Antagligen behöver du lossa på förgasaren för att kunna släppa ner motorn.
Sen sitter ljuddämparen fast i svingen också. Bökigare än så är det inte...
/JM
Sen sitter ljuddämparen fast i svingen också. Bökigare än så är det inte...

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
-
- Mästare
Tror inte att man behäver droppa motorn (även om det är enkelt på en PK) Det sitter en liten skarvstump ut från cylindern och det är på denna som själva blåset sitter till skillnad från V50 som har blåset hela vägen in.
Annars lossar man muttrarna uppe vid kröken, kör med freeze-shock eller gasol om de sitter, och sedan lossar man nedre bulten som sitter vid svingarmen
mvh/HB
Annars lossar man muttrarna uppe vid kröken, kör med freeze-shock eller gasol om de sitter, och sedan lossar man nedre bulten som sitter vid svingarmen
mvh/HB
Peteess wrote:Tack för svaret.
Letade lite på Scooterhelp bl.a. och fick intrycket att man var tvungen att ta ut motorn helt. Ditt förslag låter lite enklare.
Skall köpa upp mig på 5-56, ljuddämpare, plåster och lite jävlar anamma och sätta igång.
Ja - då var det bytt! Ljudnivån tillbaka till uthärdlig. Var det besvärligt, kanske någon frågar sig.
Inte alls så jobbigt svarar jag då.
Jag satte in Vespan i bussen, körde den till EM-motor så fixade dom det galant.
Efter lite funderande och mitt upp i en flyttning drog jag slutsatsen att det antagligen var fastrostat och jäkligt, att stå med en delvis isärplockad hoj mitt bland flyttkartongerna kanske inte var en bra idé. Alltså EM!
Klokt beslut visade det sig. Enl. meken 3 avdragna bultar och flera timmars jobb.
Väl värt att slippa så notan kändes mycket rimlig.
That´s all Folks
Inte alls så jobbigt svarar jag då.
Jag satte in Vespan i bussen, körde den till EM-motor så fixade dom det galant.
Efter lite funderande och mitt upp i en flyttning drog jag slutsatsen att det antagligen var fastrostat och jäkligt, att stå med en delvis isärplockad hoj mitt bland flyttkartongerna kanske inte var en bra idé. Alltså EM!
Klokt beslut visade det sig. Enl. meken 3 avdragna bultar och flera timmars jobb.
Väl värt att slippa så notan kändes mycket rimlig.
That´s all Folks
-
- Administrator