Hej igen alla vespister!
Som jag beskrivit i en tidigare tråd hade jag innan problem med att min V50 gick illa och fyrtaktade hela tiden osv. Dett har nu avhjälpts genom att prova med olika huvudmunstycken. Från början satt 74 (16/16 förgasere), EM scooters rekommenderade mig att börja med 50 o sen prova mig fram. Nu har jag kostaterat att 62-64 verkar vara optimalt, moppen känns nu stark o går jämnt o fint.
Dock har nya problem uppkommit, eller möjligtvis funnits hela tiden, men jag upplever det som mer påtagligt nu. Det är att den är mycket svårstartad, speciellt vid varm motor. Den går hur bra som helst så länge man kör, men om man låter den stå på tomgång så kan den helt plötsligt dö, det händer hela tiden. När den har dött är det lögn i fan att få igång den. Det enda som funkar är att leda upp den för en lång uppförsbacke o sen springa nerför så den får upp lite varv, då hoppar den (OFTAST) igång. Man märker också tendensen att den vill dö under färd om man ej ger gas, dvs bara rullar med växel i i t.ex en nedförsbacke, det känns då när man vill börja gasa igen att den segar sig och inte riktigt vill gasa upp.
Min tanke om detta är nu att den antingen får för lite bensin vid lite gas/tomgång, vilket skulle kunna bero på fel lågfartsmunstycke (har nu 42)?
Det kanske också kan vara så att den får tjuvluft nånstans ifrån? Hur kollar man isåfall det, och borde inte det märkas även under färd/vid gaspådrag?
Och varför är den så svårstartad även om man gasar samtidigt som man springer? (kicka är nästan omöjligt).
Detta gör att man, trots att den i övrigt går jättefint under färd, inte vågar sig ut på några utflykter just nu då risken är överhängande att bli stående nånstans, antingen vid godtyckligt rödljus eller där man nu frivilligt har stängt av den (svårstartad även då).
Vid kall maskin går det något lättare, men kräver ändå en liten språngmarch.
Vore väldigt tacksam för hjälp om hur jag kan ta reda på felet!
//Martin - *trött i benen*
Startproblem
Startproblem
Vespa 50 -76
-
- Administrator
Hade nästan exakt likadana symptom på min V50s, den surade ihop vid tomgång och ibland i farten om man inte gasade. Gick kanon annars.
I mitt fall var det en fjäder som saknades i choken, dvs som tryckte tillbaka "chokeplungen" mot chokemunstycket så att choken stänger ordentligt. Innan jag satte dit den så stängde altså inte choken ordentligt även om man tryckt in choke-spaken.
Löste mina problem, kanske dina?
/JM
I mitt fall var det en fjäder som saknades i choken, dvs som tryckte tillbaka "chokeplungen" mot chokemunstycket så att choken stänger ordentligt. Innan jag satte dit den så stängde altså inte choken ordentligt även om man tryckt in choke-spaken.
Löste mina problem, kanske dina?
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Hade också mycket liknande problem en gång med en V50, omöjlig att starta varm och att den kunde dö när den stog på tomgång. Den gången var det brytare och (framförallt) kondensator även om gnistan verkade prima, en temporär förbättring var att minska tändstiftsgapet till typ 0,3. Så pröva med det och om det verkar något bättre så det vara läge för brytar/kondensatorbyte. Men det kan ju vara sopparelaterat också...
/Fredrik
/Fredrik