Renovering av en Touring 62'a

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
User avatar
olsann
Drömmare
Drömmare
Posts: 6
Joined: Fri 13 Aug 2004, 13:14
Location: Sweden

Renovering av en Touring 62'a

Post by olsann »

Satte i helgen äntligen klorna i nyförvärvet, en Touring från 62 som stått i 13 år. Lika länge har det stått 3 liter bensin i tanken, såg ut som en brun grötig vet inte riktigt vad, och så luktade det lösningsmedel. Försökt att skölja ur, och t.o.m. dra på med högtrycken men det sitter fortfarande ett lager kvar lite runt om i tanken.

Så frågan är, hur rengör man en gammal tank?

Och slutligen, finns det något att tänka på för den saom inte skruvar varje dag?

/Ola
Born again!
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Är tanken rostig i övrigt? Om inte så kanske det räcker att hälla på lite ny bensin o låta den stå. Om den inte löser upp det gamla gucket så låt det sitta. Sätt på ett bensinfilter på bensinslangen så fastnar det där om det släpper senare.

Bästa tipset för en som inte är så van att skruva tror jag är att dokumentera allt man tar isär, tex med digitalkamera. Så kommer man ihåg det tills man ska sätta ihop det igen.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Peteess
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 33
Joined: Sun 08 Jun 2008, 20:51

Post by Peteess »

Fyll i vatten, häll i sjösand och SKAKA!!
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Re: Renovering av en Touring 62'a

Post by henrikborjeson »

Efter att ha skakat med muttrar, grus, småsten och kört borrmaskin med en fransig wire kom jag till slutsatsen att det enda som hjälper är en sandbläster. Ta ur bensinkranen och stäng tanklocket. Blästra hela ovandelen genom bensinkranshålet. Sätt i en plugg i bensinkranshålet och blästra resten genom tanklockshålet.

Sen kan man ha ett bensinfilter men är tanken inte ren kleggar detta igen på nolltid eftersom det är ett mycket fint pappersfiler och det bruna klegget är stora rostflagor

VARNING. Att blästra en bensintank med bensin kvar är livsfarligt eftersom ångorna kan antändas då blästersanden träffar plåten. Tanken måste vara ren från gammal bensin

Att tänka på för den som inte skruvar varje dag är: Skruva varje dag! :grin:
och som jonas skrev - dokumentera i detalj och lägg skruvar etc i ordning i en gammal äggkartong så du vet i vilken ordning det sedan ska sättas ihop. Och fråga mycket på forumet - ofta får man svar inom några timmar.


mvh/HB
olsann wrote:Satte i helgen äntligen klorna i nyförvärvet, en Touring från 62 som stått i 13 år. Lika länge har det stått 3 liter bensin i tanken, såg ut som en brun grötig vet inte riktigt vad, och så luktade det lösningsmedel. Försökt att skölja ur, och t.o.m. dra på med högtrycken men det sitter fortfarande ett lager kvar lite runt om i tanken.

Så frågan är, hur rengör man en gammal tank?

Och slutligen, finns det något att tänka på för den saom inte skruvar varje dag?

/Ola
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Sjösand är lika illa som blästersand. Det vill gärna sätta sig i skrymslen och vrår för att sedan leta sig fram till soppakranen, om den inte sätter igen sig där och bildar en god grogrund för ett shcysst bränslestopp så letar den sig till förgasaren och sliter på flottörnålen eller smoggar igen fuggen. Kommer den längre så sliter den ner dina lager, är elak mot dina kolvringar eller blir en långvarig version av loppa på stiftet.

Rostlösning, fotogen, avfettning, diesel eller liknande hälls med fördel i tanken, behåll din gamla soppakran på om du ändå tänkt byta ut den. Fyll sedan tanken med en näve muttrar och skruvar, 6-kants river mest.
Stäng locket och SKAKA! När du tröttnat på att skaka så spänner du fast
tanken bak på din polares crosshoj och ber honom att köra ett par varv i skogen eller liknande så ska du se att det gör susen. Töm sedan ut innehållet och inspektera, vid behov upprepa proceduren. Finns det kvar flagor som inte riktigt släppt kan man köra ner högtryckstvätten och blåsa runt. Glöm ej att torka tanken rejält i pannrummet eller på solig garageuppfart. Så länge det bara finns bensin & olja i tanken rostar den inte där soppan finns. Dagens soppor bör dock bytas ut efter ett tag, men hittar du en scooter som stått i 20 år så kan det hända att den startar på den soppa som finns i!

Är tanken så illa däran att det inte släpper ändå så får man väl i nödfall ta till blästern, men då ska man vara RIKTIGT noga med att skölja efteråt.

Lycka till!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Post Reply