I brist på vettigare saker att göra första semesterdagen gick jag ned i garaget idag för att byta tändspole på Touringen. Bakelit-koppen som håller originalet sprack nämligen på vägen hem från Eurot och sedan dess har den suttit med gaffatejp. Antar att det var ödets sätt att säga att det var dags att byta eftersom jag trots allt köpte den där utbytesmodellen ni vet från EM för säkert fem år sedan men inte kommit mig för att ta tag i det ännu.
Hursomhelt, antog i min enfald att kablarna skulle kopplas på samma sätt som till den gamla och att det därför bara var att notera hur de sitter på den. Tji, vad fel jag hade. Ser inte ut att vara mycket som är likadant där inte. Och jag kan nada om el.
Så nu står jag här med en ny tändspole och ett gäng kablar som jag inte har en aning om hur de skall dras.
Någon vänlig själ som sitter på ett kopplingschema eller liknande?
De röda kopplas till stiftet på den nya spolen, de svarta/grå kopplas till jord, dvs till chassiet/metallen på den nya spolen. Du har fått med en röd kabelsko för de röda kablarna och en blå till de svarta. Vii du annars vara originalfreak köper du en ny burk till den gamla spolen, bara att ta loss skruven i botten.
Du får nog ta loss svänghjulet för att komma åt skruvarna som ska hålla spolen
mvh/HB
PS El är ju det bästa som finns, vad annars kan man ansluta en mojäng för 79:- och få reda på att någonting mitt inne i karossen inte är som det ska. El äger!!!
henrikborjeson wrote:
PS El är ju det bästa som finns, vad annars kan man ansluta en mojäng för 79:- och få reda på att någonting mitt inne i karossen inte är som det ska. El äger!!!
Aha. Så enkelt, alltså. Perfekt! El kanske inte är så farligt ändå...
Men varför fick jag då med tre kablar? Är även lite fundersam över tändhatten...den tycks vara för liten för stiftet. Kan det vara så att de skickat med fel? Inte jordens undergång iofs...den gamla är ganska fräsch, så jag kan nog köra vidare med den ett tag till.
Man brukar ofta få en massa kablar med eftersom kitet ska passa till flera olika modeller och ibland vill man inte klippa i befintligt kablage utan skarvar hellre i kopplingsboxar etc. Ibland vill man även byta befintligt kablage eftersom isoleringen torkat och kablaget ärgat.
Tändhatten passar säkert om du skruvar av hylsan längst ut på stiftet. Vet inte varför men vissa tändhattar sitter direkt på gängan istället för på den olivformade hylsan.
mvh/HB
Ronnie wrote:Aha. Så enkelt, alltså. Perfekt! El kanske inte är så farligt ändå...
Men varför fick jag då med tre kablar? Är även lite fundersam över tändhatten...den tycks vara för liten för stiftet. Kan det vara så att de skickat med fel? Inte jordens undergång iofs...den gamla är ganska fräsch, så jag kan nog köra vidare med den ett tag till.