Placering av dold strömbrytare?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Terraplane Blues

Placering av dold strömbrytare?

Post by Terraplane Blues »

I natt var det någon jäkel som kickade igång min Primavera och lät den stå på fullgas nere på gården (säkert något överförfriskat r*vhål från puben där jag bor). Turligt nog vaknade jag och sprang ned halvnaken och stängde av den.

Vill efter denna incident av förklarliga skäl montera en dold strämbrytare, men vet inte hur och var man gör det lämpligast? Tips?

Tack på förhand!

PS. Har lås på motorluckan, men vill inte öppna och stänga den varje gång för att dra av tändhatten (känns jobbigt!) DS.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

jag vet ett superbra ställe att montera en brytare på, men har svårt att se vitsen med att informera hela scooterSverige om var...

Tycker ni jag är småsnål? :grin:
Terraplane Blues

Någon som vet om det går att använda ljusomkopplaren av/på som strömbrytare? Skulle man kunna koppla en sladd från dödarknappen (M) till (3) för att få den funktionen, eller hur tusan går man tillväga?

Image
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Image
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Hela forumet är sökbart från google. Antistöldtips kanske bör hållas hemligt :)
Inte för att jag tror att pundare surfar google men men :P
Bara det är gjord av plåt så....
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Visserligen får man borra hål i karossen men det kan ju vara ide att sätta i en nyckelströmbrytare, antingen i styrhuvudet eller vid bensinkranen. Se bara till att du har en brytare som sluter när nyckeln är ur. De flesta brytare man köper är gjorda som biltändlås och sluter när man vrider om nyckeln.

En kul feature är att koppla om matarspolen från brytarna till handtagen istället för till tändspolen när tändningen är av :evil: :wink: Vissa vespor har denna effekt ofrivilligt när ljusomkopplarkåpan inte jordar tillräckligt mot styret och när man trycker på dödaren och den kromade kåpan med motorn igång får man pulser på ett par 100V i tummen.

Skämt åsido - fyllot skulle säkert bara bli förbanad och massakrera din vespa så bäst att låta bli....

mvh/HB
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Håller med Herr Börjesson, nyckelströmbrytare ovanför bensinkranen och choken borde kunna se helt OK ut, dessutom extremt enkelt att dra en röd tåt från kopplingsdosan vid motorn upp till utrymmet under sadeln. Röd kabel jordad är ju precis vad dödarknappen gör. En enpolig växlande nyckelströmställare från t ex Elfa där du kopplar så att det slutna läget medgör urtag av nyckeln, eller en vanlig enpolig där nyckeln går att ta ur i både slutet och öppet läge borde ju funka. Sök på "nyckelströmställare" på www.elfa.se så har du snart något som passar!

Det faktum att man måste in i utrymmet under sadeln för att riva loss en tåt ur strömställaren borde vara tillräckligt för att hindra lustigkurrar på kanelen från att kicka igång vespan under natten och det ger ju en extra liten säkerhet mot att någon sparkar av styrlåset och bara drar iväg på vespan medan du står tio meter därifrån. Har du dessutom låsbar sadel är det ju inte jätteenkelt att räkna ut hur man ska tjuvkoppla, speciellt efter ett par öl...

Annars är ju ett kapell skitjobbigt, men väldigt bra om man vill undvika fyllskallar som ska provsitta, provkicka och i största allmänhet förnedra ens lilla pärla. Jag svär två (extra) gånger om dagen när jag täcker över vespan för natten och avtäcker den på morgonen, men jag tror ändå det är värt det i längden.
Terraplane Blues

Tack för svar!

Det lutar åt en dold mikrobrytare under styret, eller ett tändningslås med nyckel på någon av platserna där kryss har markerats (v g se bild nedan) Vad tycks om det?. Är av naturen extremt lat och vill därför undvika alla extramoment som att lyfta på sadlar och annat jobbigt... :P

Hade kapell på min Primmy den första tiden, men upptäckte snabbt vilket ohyggligt jobb det är med att ta av och sätta på det. Kvinnor snackar om att föda barn, men vet inte hur jobbigt det är att vara man och riktigt lat... :wink:

Image

Tack för alla bra tips återigen!

Som frågat innan: kan man inte göra någon enkel koppling för att konvertera strömställaren för ljus av/på till tändning av/på istället? Min "spak" (eller vad man skall kalla det?) på den strömställaren är av, så det är nog bara jag som har "rätta knycken" för att kunna vrida av och på den ändå. Tjuvar har det nog inte i det här fallet... :grin:
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Jag menade alltså inte att du skulle sätta själva nyckelhålet under sadeln, utan där krysset är på denna bild:
Image

Annars ser ju ditt övre kryss mest genomförbart ut, d v s det finns mest plats där för att få rum med den nedre (gömda) delen av brytaren.

Att få till den befintliga strömbrytaren kan bli småknöligt, det borde inte handla bara om att skifta runt lite kablar... Hel/Halvljusswitchen borde ju matas via ljus på/av av en intern ledare i dosan, vilket gör att man inte bara kan koppla så att ljuset är på konstant och använda ljus på/av-knappen som dödare. Ljus av-läget har ingen slutande funktion, så man kan inte få brytaren att kortsluta något där heller. Därav drar jag slutsatsen att viss omkonstruktion av bakelitklumen i dosan krävs, utan att faktiskt ha detaljstuderat någon primaveradosa...
Terraplane Blues

bufflig wrote:Jag menade alltså inte att du skulle sätta själva nyckelhålet under sadeln, utan där krysset är på denna bild:
http://vespasida.dyndns.org/img/forum_tandningslas.jpg

Annars ser ju ditt övre kryss mest genomförbart ut, d v s det finns mest plats där för att få rum med den nedre (gömda) delen av brytaren.

Att få till den befintliga strömbrytaren kan bli småknöligt, det borde inte handla bara om att skifta runt lite kablar... Hel/Halvljusswitchen borde ju matas via ljus på/av av en intern ledare i dosan, vilket gör att man inte bara kan koppla så att ljuset är på konstant och använda ljus på/av-knappen som dödare. Ljus av-läget har ingen slutande funktion, så man kan inte få brytaren att kortsluta något där heller. Därav drar jag slutsatsen att viss omkonstruktion av bakelitklumen i dosan krävs, utan att faktiskt ha detaljstuderat någon primaveradosa...
Jo, att sätta tändningslåset där du har kryssat är också en lösning. Fast latmasken i mig säger att det är lättare att vrida om nyckeln på styret än mellan benen (där jag dessutom ofta har packning).

Så du tror att det blir svårt med mitt undre kryss? Helst av allt skulle jag vilja ha ett tändningslås där p g a estetik samt att man kan låta nyckeln sitta i utan att den fladdrar omkring, inbillar jag mig.

Angående koppling till strömställaren för ljus av/på, lät jag en kompis som är elektriker kolla på sladdhärvan på bakelitbakstycket på dosan samt elschemat. Han kliade sig i huvudet och mumlade något om "italienare" och menade att det hela i princip inte var möjligt som det är kopplat?

Nu gäller det bara att hitta ett smäckert tändningslås som ryms och ser okej ut på något av de tre hypotetiska ställena att sätta det på (kryssen). Tips om snygga tändningslås emottages gärna!

Tack för svar, bufflig!
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Jag vill minnas att det är ganska lite plats "bakom" hastighetsmätaren på primmyn, men kanske om du kan få till något som hamnar under hastighetsmätaren men bakom h-mätar-wiren? Med minsta möjliga lås och lite snits kanske det går? Håller med om att det är bättre ur estetisk synvinkel.

Kanske SRL5-ED2 art.nr 35-044-82 på Elfa: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 120706.htm? Växlande brytare där nyckeln endast kan tas ut i ena läget, borde gå att koppla så att den sluter i urtagbara läget, om jag fattar databladet rätt. Finns även alternativ där du kan ta ur nyckeln i upplåst läge om du föredrar det (SRL5-DD2).

Vill du ha en så grund brytare som möjligt, alltså som "sticker in" så lite som möjligt i styrhuvudet, är rörnycklar bäst:http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 120761.htm, men de är ju knappast speciellt säkra och jag hittar ingen som bara går att ta ur i slutet läge (om du nu ens vill ha det så att nyckeln ska sitta i medan du kör). Bättre än en microbrytare dock, man måste ju ha en rörnyckel med sig för att kunna forcera och du väljer enkelt om du vill tändningslåsa eller inte. Kanske tillräckligt bra?
Vitus
Entusiast
Entusiast

Post by Vitus »

Har själv lite planer på en strömbrytare, då min V50 blivit utsatt för samma behandling som herr Terraplanes Primmy.

Har en liten idé kanske hel tokig men kan ju alltid dela med mig :wink:

Borra ett litet hål i kopplingsdosan, och där koppla dödarkablarna till nån typ av brytare, helst av "knapp" modell för att få tätt.

En svart liten knapp syns nog föga på den svarta kopplingsdosan.

Inget jag gjort, men en idé är ju en idé.... :P

MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
musselbugg
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by musselbugg »

vad hände sen?
Harriet!:
vespa 50 R från 74
mbk club snabb med backspeglar
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

musselbugg wrote:vad hände sen?
they lived happily ever after... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
haruintelästsagor???
musselbugg
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by musselbugg »

om den lilla getingen som kunde menar du ? :lol:
Harriet!:
vespa 50 R från 74
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hitta på nåt eget, om du vill kan du givetvis informera hur du gjorde här, men det är naturligtvis frivilligt. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
musselbugg
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by musselbugg »

...........
Harriet!:
vespa 50 R från 74
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »