Svårstartad men ändå lättstartad
Svårstartad men ändå lättstartad
Hej, det här är mitt första inlägg på forumet.
Min hustru köpte häromdagen en Vespa 50 R från 1975. Den har lite egenheter för sig.
Förre ägaren sade att den bara gick att starta om man sprang igång den. Det stämde, men var inte hela sanningen.
När moppen stått en längre stund, säg ett halvt dygn, är den mycket riktigt väldigt svårstartad. Detta kan dock avhjälpas med startgas i luftburken. Då kan man ganska lätt kicka igång den. Väl varm startar den på första kicken.
Nu kommer det märkliga, part I: Man kan starta motorn (t ex med startgas), ha den igång i två sekunder och trycka på dödaren. Därefter är den hur lättstartad som helst. Motorn behöver alltså inte bli varm för att bli lättstartad.
Ett av mina första intryck var att när förgasaren väl börjat förgasa så funkar allt som det ska.
Märklighet, part II: I går kväll kom jag hem från jobbet. Hade då ett sprillans B6HS i fickan. Jag bytte ut det gamla BP6HS som såg svart och fult ut och trampade på kicken. Vrooom! Startade direkt.
Aha, tänkte jag. Så enkelt var det, alltså.
Men aldrig får man vara glad. I dag på förmiddagen var allt tillbaka på det vanliga sättet igen.
Gnista finns i alla lägen. Jag frågar mig nu om förgasaren kan "torka ut" efter några timmars stillestånd och därefter vara ovillig att släppa in ny soppa?
En viktig fråga som jag inte hunnit ta tag i ordentligt är huruvida stiftet är torrt efter många kickar i de svårstartade stunderna. Jag har bara tittat efter en gång och då såg det torrt ut.
Hur fortskrider jag?
Hälsningar Hank, skåning
Min hustru köpte häromdagen en Vespa 50 R från 1975. Den har lite egenheter för sig.
Förre ägaren sade att den bara gick att starta om man sprang igång den. Det stämde, men var inte hela sanningen.
När moppen stått en längre stund, säg ett halvt dygn, är den mycket riktigt väldigt svårstartad. Detta kan dock avhjälpas med startgas i luftburken. Då kan man ganska lätt kicka igång den. Väl varm startar den på första kicken.
Nu kommer det märkliga, part I: Man kan starta motorn (t ex med startgas), ha den igång i två sekunder och trycka på dödaren. Därefter är den hur lättstartad som helst. Motorn behöver alltså inte bli varm för att bli lättstartad.
Ett av mina första intryck var att när förgasaren väl börjat förgasa så funkar allt som det ska.
Märklighet, part II: I går kväll kom jag hem från jobbet. Hade då ett sprillans B6HS i fickan. Jag bytte ut det gamla BP6HS som såg svart och fult ut och trampade på kicken. Vrooom! Startade direkt.
Aha, tänkte jag. Så enkelt var det, alltså.
Men aldrig får man vara glad. I dag på förmiddagen var allt tillbaka på det vanliga sättet igen.
Gnista finns i alla lägen. Jag frågar mig nu om förgasaren kan "torka ut" efter några timmars stillestånd och därefter vara ovillig att släppa in ny soppa?
En viktig fråga som jag inte hunnit ta tag i ordentligt är huruvida stiftet är torrt efter många kickar i de svårstartade stunderna. Jag har bara tittat efter en gång och då såg det torrt ut.
Hur fortskrider jag?
Hälsningar Hank, skåning
tror att beteendet du beskriver kan orsakas av många olika saker. det kan vara så att den surar för att du inte stänger av kranen efter användning, dålig komp eller som kejj var inne på; tändningen.
använder ni aldrig choken när ni startar?
välkommen till forumet förresten!
MVH
Crispin
använder ni aldrig choken när ni startar?
välkommen till forumet förresten!
MVH
Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Tack!crispin wrote:tror att beteendet du beskriver kan orsakas av många olika saker. det kan vara så att den surar för att du inte stänger av kranen efter användning, dålig komp eller som kejj var inne på; tändningen.
använder ni aldrig choken när ni startar?
välkommen till forumet förresten!
MVH
Crispin
Jodå, jag använder choken men motorn startar ändå inte utan startgas eller språngmarsch.
Tycker bara att det är så konstigt att motorn inte behöver bli varm för att bli lätt att starta. Det räcker alltså att den varit igång i en sekund. Efter det behöver man bara titta på kicken för att den ska puttra igång.
Ska experimentera lite mera och återkommer i frågan.
Tänkvärt. Men den är lika pigg och medgörlig tex en halvtimme efter senaste start. Då måste väl gaserna ha svalnat?
Jag får en stark känsla av att förgasaren skulle behöva en flödare för att starta lätt. På en endurosida hittade jag ett tips för att flöda sin Dellortoförgasare: "Luta cyklen till vänster ända ner till marken och upp igen - då flödar soppan över (precis som med en flödarknapp). "
Jag har nu testat detta trix två gånger med nio timmars mellanrum. Båda gångerna har det fungerat. Först ett otal kickar utan märkbart tändresultat. Därefter luta Vespa åt vänster. Och därpå en eller två kickar. Vrooom!
Tyvärr går experimenterandet långsamt eftersom det tar relativt lång tid innan startsvårigheterna inträder.
Jag får en stark känsla av att förgasaren skulle behöva en flödare för att starta lätt. På en endurosida hittade jag ett tips för att flöda sin Dellortoförgasare: "Luta cyklen till vänster ända ner till marken och upp igen - då flödar soppan över (precis som med en flödarknapp). "
Jag har nu testat detta trix två gånger med nio timmars mellanrum. Båda gångerna har det fungerat. Först ett otal kickar utan märkbart tändresultat. Därefter luta Vespa åt vänster. Och därpå en eller två kickar. Vrooom!
Tyvärr går experimenterandet långsamt eftersom det tar relativt lång tid innan startsvårigheterna inträder.
Choken fungerar åtminstone något, det märks när man manövrerar den under gång. Men det är ju fullt möjligt, rentav troligt, att den inte är helt som den ska.
Var finner jag en guide som beskriver översyn av min förgasare?
Jag har bara skymtat fuggan nere i kåpornas dunkel men den ser ju definitivt mer avancerad ut än en ordinär moppeförgasare, tex Bing.
Var finner jag en guide som beskriver översyn av min förgasare?
Jag har bara skymtat fuggan nere i kåpornas dunkel men den ser ju definitivt mer avancerad ut än en ordinär moppeförgasare, tex Bing.
Efter otaliga start och stopp har Vespan mer eller mindre lagat sig själv!
Den har med tiden blivit allt medgörligare och nu startar den relativt lätt (3-7 kickar) även när den är helt kall.
Måhända var den bara lite ovan vid mänsklig kontakt efter ett antal års stillestånd?
Bara en fråga till: motorn är, hur ska jag säga, inte direkt rapp. Den varvar rätt hyfsat, men det tar ganska lång tid att få upp varvet även om man står still med friläge i och ger full gas.
Det är lite tändkule-karaktär på motorn. Är det normalt för en svenskstrypt V50?
Den har med tiden blivit allt medgörligare och nu startar den relativt lätt (3-7 kickar) även när den är helt kall.
Måhända var den bara lite ovan vid mänsklig kontakt efter ett antal års stillestånd?
Bara en fråga till: motorn är, hur ska jag säga, inte direkt rapp. Den varvar rätt hyfsat, men det tar ganska lång tid att få upp varvet även om man står still med friläge i och ger full gas.
Det är lite tändkule-karaktär på motorn. Är det normalt för en svenskstrypt V50?
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Inte omöjligt att gamla bensinavlagringar löst upp sig och att den därför fuynkar lite bättre efter att ha körts ett tag.Hank wrote:Efter otaliga start och stopp har Vespan mer eller mindre lagat sig själv!
Den har med tiden blivit allt medgörligare och nu startar den relativt lätt (3-7 kickar) även när den är helt kall.
Måhända var den bara lite ovan vid mänsklig kontakt efter ett antal års stillestånd?
Jo, det är det nog... Den är ju strypt på alla möjliga sätt o vis. Vevsläng, insug, förgasare, rubbet.Hank wrote:Bara en fråga till: motorn är, hur ska jag säga, inte direkt rapp. Den varvar rätt hyfsat, men det tar ganska lång tid att få upp varvet även om man står still med friläge i och ger full gas.
Det är lite tändkule-karaktär på motorn. Är det normalt för en svenskstrypt V50?
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespan blev med tiden extremt lättstartad. Startar nu nästan alltid på första kicken. Jag har faktiskt aldrig ägt en så startvillig moped.
Men häromdagen hände något märkligt. Mopeden hade stått ostartad i en dryg vecka när jag fick lust att köra en tur. Jag kickade några gånger men utan framgång.
Efter cirka 10 kickar "tog" det inte längre. Bara slir. Nåväl, så har moppen även gjort tidigare vid intensivt kickande. Jag kände igen fenomenet och beslöt att springa igång moppen.
Nu kommer det märkliga: efter bara ett par meters spring med snurrande bakhjul och motor slog det tvärstopp.
Bakhjulet bara gled på torr asfalt. Oavsett vilken växel jag hade i. Provade kicken men men den bara slirade.
Plötsligt lossnade det igen. Upprepade springförsöken. Samma visa igen. Tvärstopp efter några meter etc.
Efter drygt fem minuters micklande med detta lossnade det emellertid och jag lyckades efter cirka 30 meters språngmarsch springa igång moppen.
Sedan var allt som vanligt igen.
Motorn är nu åter sitt vanliga godmodiga jag. Oerhört lättstartad och snurrar utan minsta missljud, kopplingen slirar inte alls vid körning.
Vad hände egentligen?
Men häromdagen hände något märkligt. Mopeden hade stått ostartad i en dryg vecka när jag fick lust att köra en tur. Jag kickade några gånger men utan framgång.
Efter cirka 10 kickar "tog" det inte längre. Bara slir. Nåväl, så har moppen även gjort tidigare vid intensivt kickande. Jag kände igen fenomenet och beslöt att springa igång moppen.
Nu kommer det märkliga: efter bara ett par meters spring med snurrande bakhjul och motor slog det tvärstopp.
Bakhjulet bara gled på torr asfalt. Oavsett vilken växel jag hade i. Provade kicken men men den bara slirade.
Plötsligt lossnade det igen. Upprepade springförsöken. Samma visa igen. Tvärstopp efter några meter etc.
Efter drygt fem minuters micklande med detta lossnade det emellertid och jag lyckades efter cirka 30 meters språngmarsch springa igång moppen.
Sedan var allt som vanligt igen.
Motorn är nu åter sitt vanliga godmodiga jag. Oerhört lättstartad och snurrar utan minsta missljud, kopplingen slirar inte alls vid körning.
Vad hände egentligen?
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact: