Sauna'n'Run 2008

Annonsera och diskutera träffar i Norden eller övriga världen här.
Ola Lång
Chefsmontörn

Sauna'n'Run 2008

Post by Ola Lång »

Samma plats som tidigare, Finland, Pyhtää/Pyttis, nya datumet 15.-17.8.

Boka i kalendern nu!

/Nina
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Sauna'n'Run 2008

Post by Hedge »

Fy fan vad grymt! Jag kommer! Ska försöka att åka Lambretta i år så att jag får meka lite med min egen hoj som omväxling. ;)
Ola Lång wrote:Samma plats som tidigare, Finland, Pyhtää/Pyttis, nya datumet 15.-17.8.

Boka i kalendern nu!

/Nina
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Ja visst det är viktigt att hålla på traditionerna!
Di svenske har ju alltid gjort stor show med våra årliga "nu åker vi till finland, bastar, dricker jallu och lagar våra scooters inför finsk finpublik"-nummer, vi minns :
Image
2004 Jonas byter lameller med en snickartving på sidvagnstouringen

Image
2005 Fredrik kvaddar avgaskröken och uppsöker lokal gocartverkstad där han får hjälp. Henrik bistår med glada glåpord

Image
2006 Bröderna K kickar sig runt halva finland och river halva scootern på plats

och 2007;s vinnare Fredrik C gör ett galant vajerbyte on site med Hedge som chefsmekaniker, hittar dock ingen bild.
risto
Drömmare
Drömmare

Post by risto »

Tack för fin bildkollage, Ola!

Webbsidan för årets Sauna-ralli är äntligen öppen: http://skoottericlubi.com/saunarun/

Anmälningen börjär kanske i mars.
Magg

Restless kommer!

Post by Magg »

Godt å se at nettsida er oppe!

Det er flere av oss i Restless som har tenkt å ta turen til Sauna&Run. Men på grunn av avstanden kommer en del av oss til å kjøre bil+henger (eller kanskje til og med egen buss) til stockholm.

Derfra går turen videre på to eller tre hjul.

Jeg lurte derfor på om noen i Stockholm hadde hatt plass til å la oss sette igjen et par biler med hengere hos seg?

Og om vi evt kommer med buss - vet dere om noe egnet sted å sette denne fra seg i utkanten av stockholm?

Med hilsen fra Magnus i Restless (presidentens venstre hånd)
Bill Hicks
Lärling
Lärling

Missa inte detta charmanta fylleslag för all sprit i Finland

Post by Bill Hicks »

Så här soft var det förra året.

http://www.mobilblog.nu/o.o.i.s?id=14&s ... er=scooter
Havsbris
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Havsbris »

Faan va nice!

I ar blir grymt! For en gangs skull kommer jag kunna narvara! Jag kommer med fru!

/ hemvandande exilshejken 8)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Direkt från sanddynerna till dom mörka finska urskogarna! Du kommer älska det, motorfordon, bastu, mycket kärlek och nakna män tillsammans i varmkaret. Och sprit i mängder.

Det är helt enkelt fyra dagar 'ren' lycka.

/G
Havsbris wrote:Faan va nice!

I ar blir grymt! For en gangs skull kommer jag kunna narvara! Jag kommer med fru!

/ hemvandande exilshejken 8)
Bill Hicks
Lärling
Lärling

Post by Bill Hicks »

Nu finns "Vi som ska på Sauna Run 2008" på facebook.

http://www.facebook.com/group.php?gid=56474140056
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Vi kan anmäla oss NU!

http://www.skoottericlubi.com/saunarun

/Nina
Magg

Jeg spør igjen.. :

Post by Magg »

Dette blir bra!

.. og derfor spør jeg igjen: Er det noen som har tilgang til gratis parkeringsplass ikke så langt fra ferje-leiet i Stockholm som vi kan låne for helgen??
Vi kommer med et par biler med hver sin MC-hengere.

Muligens kommer vi også med en egen buss dersom vi får tak i det..!

magnus
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Suck, vi var på resa i Lappland och hade ingen dator (för att nu tala om el, innedass, vatten...)... Blev alltså utan rum, så nu ser det mycket visset ut för vår del. :cry: :cry: :cry: Månne det finns något annat övernattningskvarter i närheten...
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Jeg spør igjen.. :

Post by Hedge »

All parkering i Stockholm är gratis på helgerna, så det behöver ni inte oroa er för. Men färjan går ju på torsdag, och så kommer man hem på måndag, och då kostar det pengar.

Det finns dock ett ställe alldeles utanför mitt kontor på Lidingö som är gratis:

Parkering Grenstigen Lidingö
Lat: N 59º 22' 3.65"
Long: E 18º 7' 2.42"

Inte precis vid färjeläget, men enkelt att hitta med en GPS och garanterat gratis.

Mvh

Göran

Magg wrote:Dette blir bra!

.. og derfor spør jeg igjen: Er det noen som har tilgang til gratis parkeringsplass ikke så langt fra ferje-leiet i Stockholm som vi kan låne for helgen??
Vi kommer med et par biler med hver sin MC-hengere.

Muligens kommer vi også med en egen buss dersom vi får tak i det..!

magnus
Magg

Post by Magg »

Takk for det.. Det var jo ganske nære.

Er det forresten noen grunn til å velge Silja Line framfor Viking Line? Vi hadde i utgangspunktet tenkt å bruke viking line, men ser at de krever innsjekking 2 timer før avgang. Det vil jo si at vi må være ved ferjeleiet 1445. Og det vil jo igjen si at vi må dra grytydlig fra Oslo..

Hvem er det dere andre har tenkt å reise med? Hadde jo vært kult å reise med flere andre scooter-folk.

m.
Bill Hicks
Lärling
Lärling

Post by Bill Hicks »

Viking är det som gäller. Efter incheckning rusar alla upp till soldäck och njuter av öl och scooterskrönor. Är man riktigt snäll blir man bjuden på fika på hemligt ställe på Söder tillsammans med de andra sauna run-svenskarna.
Truls
Entusiast
Entusiast

Post by Truls »

Vad är det som gäller för färjan?

Jag fick precis höra av en kamrat som kollat på nätet att
färjan kostade 3000 spänn tur-retur?

Har ni brukat fixa någon grupprabatt, eller får man det vid beställning?
Har någon redan bookat biljett och vad fick ni betala?

Tänkte ringa till färjan i morn o kolla, men det vore fint om någon hade svar på några av frågorna...
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Det absolut billigaste är om ni som ska med går in på www.vikingline.se och anmäler er till VIKING CLUB.

Det kostar ingenting men ger bra pris på bokningar. Sen så bokar man onlajn och det roliga är att om man är 2 pers på varje scooter och bokar en 4-bäddshytt ihop (kategori C =billigast) så kostar det lika mycket som att vara 2 i en hytt med varsin scooter! Alltså, gör som raggarna, samåk!

Dagens pris blev för 2 pers å 2 scooters i en 2-bäddshytt med rabattkod SVCALL ( billigare än vanlig viking-clubrabatt men man måste ändå vara medlem) 3006kr.
Mitt i högsäsongen alltså. Men är man 2 på varje scooter så blir det halva priset. Boka i tid ty nu börjar biljetterna snart att gå åt!

Vill man åka ännu billigare och missa hela partajet ombord ( slippa bli asbakis :wink: ) så tar man åbo-färjan, då får man dessutom ca 17 mil extra på sig mellan ÅBO-Helsingfors för inkörning och det kan ju vara bra för dig Truls som sällan kommer med invant material :grin: Då blir priset 2062 kr för 2 pers på en scooter

Vill man åka snorbilligast så tar man skåpbil med 2 scooters i och tar DAGBÅTEN till åbo.( kvällsbåten hem) VIsseligen kommer man fram först till kvällsbastun men vad gör väl det? Den kostar 1757 kr för 2 pers om bilen är under 1,9 m hög. Det går att fula med bilar runt 2 m. Jag gör det varje gång :grin:

Alla priser är dagsaktuella och T/R

// Snart i en bastu nära Ryssland //Ola
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Tänk också på att det är TORSDAG 14/8 som gäller för avresa.

Lyckades själv förra året med konststycket att snöa in på startdatumet för själva runet, och boka avresa till fredag. Blev onödigt struligt, och fördröjde min ankomst till soldäck för första ölen ordentligt.

Mvh

/Guran

Ola Lång wrote:Det absolut billigaste är om ni som ska med går in på www.vikingline.se och anmäler er till VIKING CLUB.

Det kostar ingenting men ger bra pris på bokningar. Sen så bokar man onlajn och det roliga är att om man är 2 pers på varje scooter och bokar en 4-bäddshytt ihop (kategori C =billigast) så kostar det lika mycket som att vara 2 i en hytt med varsin scooter! Alltså, gör som raggarna, samåk!

Dagens pris blev för 2 pers å 2 scooters i en 2-bäddshytt med rabattkod SVCALL ( billigare än vanlig viking-clubrabatt men man måste ändå vara medlem) 3006kr.
Mitt i högsäsongen alltså. Men är man 2 på varje scooter så blir det halva priset. Boka i tid ty nu börjar biljetterna snart att gå åt!

Vill man åka ännu billigare och missa hela partajet ombord ( slippa bli asbakis :wink: ) så tar man åbo-färjan, då får man dessutom ca 17 mil extra på sig mellan ÅBO-Helsingfors för inkörning och det kan ju vara bra för dig Truls som sällan kommer med invant material :grin: Då blir priset 2062 kr för 2 pers på en scooter

Vill man åka snorbilligast så tar man skåpbil med 2 scooters i och tar DAGBÅTEN till åbo.( kvällsbåten hem) VIsseligen kommer man fram först till kvällsbastun men vad gör väl det? Den kostar 1757 kr för 2 pers om bilen är under 1,9 m hög. Det går att fula med bilar runt 2 m. Jag gör det varje gång :grin:

Alla priser är dagsaktuella och T/R

// Snart i en bastu nära Ryssland //Ola
Truls
Entusiast
Entusiast

Post by Truls »

Tack för info Ola!

Då vet man vad som gäller, sen hur de blir i slutändan återstår väl att se..
Vill man åka ännu billigare och missa hela partajet ombord ( slippa bli asbakis ) så tar man åbo-färjan, då får man dessutom ca 17 mil extra på sig mellan ÅBO-Helsingfors för inkörning och det kan ju vara bra för dig Truls som sällan kommer med invant material Då blir priset 2062 kr för 2 pers på en scooter
Trots fetbestyckad drar den 0,8 på milen så dom 17 extra milen är inte speciellt lockande... men tack för tipset ;)

syns snart!
Ring efter kl...
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Att vi väljer Vikingline är flera skäl:

1: Det är fasen så mycket billigare, gratis att bli medlem. Silja har ett helt annat poängsystem som bara gynnar de som åkt sedan kriget ( min gammelmorbror fick gratis frukost i hytten de sista åren innan han dog, guld-medlem vettu...)
2: trevligare personal, mysigare bokning.
3: Värtahamnen ligger långt ifrån söder, (nästan) alla scooteristers hemort. Ska man som vi ta oss igenom hela stockholm vid 16-tiden för att nå Värtan så måste man ha massor med tid.

Ja himlar så svettig du blev i plåboken när du insåg att du bokat fel datum den där soliga torsdagen i inlajningskön förra året Guran!

Vi brukar ramla in en timme innan avgång och får ändå stå och vänta till sist med våra scooters. Se till att ha kall färjeväntarpilsner i handskfacket!
Truls
Entusiast
Entusiast

Post by Truls »

Tjena.

Pratade precis med färjebilletören på Vikingline.

Om man är 10 personer eller fler så får man 95 kronor rabatt på personbiljetten om man bokkar gemensamt.
Jag förmodar att ingen är intresserad av allt strul det medför om man skall boka och betala allt tillsammans utan det är nog lönt att göra det för sig själv. 95 spänn = 2 öl mindre på båten.

Dock så kan man booka en 4 sängs hytt och lägga inn sig med sina kompisar alt. fruar och då blir priset för 2 pers på en scooter 2064 t/r.

Slutsatsen är att hur man än gör så blir det dyrt, men jag antar att det är bara att bita i det och sen syns vi på färjan..
Ring efter kl...
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

J-la skräp att jobbet lagt någon slags obligatorisk internutbildning just då som ABSOLUT ingen får ledigt från och som inte slutar förrän tidig fredagseftermiddag...

Ser m a o ut som om jag missar Saunat ännu en gång. :(
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Fredag 15 AUG 17:10 Stockholm Arlanda Terminal 5

Helsingfors Terminal 2 Fredag 15 AUG 19:05 SK 708
SAS Totalt inkl. skatt: 1 233:-

Billigare än båten Ronnie! Sen tar du bussen till strömfors, det har folk gjort förr!
swepett
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by swepett »

Vad tar SAS för att skeppa med scootern? :smile:
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Precis! Du kan ju inte missa detta legendariska run IGEN Ronnie. Bara att boka flyg och båt, jag kan skjutsa dig tillbaka till Helsingfors på min Rally sen när det är dags för hemfärd. Ta med hjälm!

Mvh

Göran
Ola Lång wrote:Fredag 15 AUG 17:10 Stockholm Arlanda Terminal 5

Helsingfors Terminal 2 Fredag 15 AUG 19:05 SK 708
SAS Totalt inkl. skatt: 1 233:-

Billigare än båten Ronnie! Sen tar du bussen till strömfors, det har folk gjort förr!
Post Reply