Fjäder?
-
- Dekaltrimmare
Fjäder?
Ok, det var lite läskigt: Yours truly gasade vid ett rödljus varvid min kära Lambretta började tokvarva och drog iväg som ett skott. Efter att ha sett ett och annat passera revy så fick jag stopp på den. Numera är vissa delar svarta istället för lackade men den skar som tur är inte.
Nu fråga: det verkar som att den lilla fjädern som så att säga pressar tillbaka gaspådrag har hoppat / gått sönder. Jag _tror_ att det är felet eftersom det går att gasa upp men inte ner , så att säga. Om det nu är så, vart i hela fridens hittar man en jäkla fjäder?
Fö, är det någon annan som ha råkat ut för något liknande?
MVH Niklas, något blek om nosen....
Nu fråga: det verkar som att den lilla fjädern som så att säga pressar tillbaka gaspådrag har hoppat / gått sönder. Jag _tror_ att det är felet eftersom det går att gasa upp men inte ner , så att säga. Om det nu är så, vart i hela fridens hittar man en jäkla fjäder?
Fö, är det någon annan som ha råkat ut för något liknande?
MVH Niklas, något blek om nosen....
Vespa PX 125 ME -03
Lambretta TV 175 -62
- Gröndal SC
Lambretta TV 175 -62
- Gröndal SC
En dylik finner du nog snabbast hos Marcello på casalambretta scandinavia. kolla in hemsidan. Han har det mesta till Lambretta när det gäller småplock. http://www.casalambretta.se/
Då du inte skrivit i din profil VAR i Sverige du bor så får du kanske inte lika lätt kontakt med likasinnade som kanske till och med har en extra fjäder till övers. Ser man var folk bor kn man oftast rekomendera en viss butik eller firma lokalt. Så mycket enklare.
Men fortsätt ni flertalet och sitt hemliga någonstans i Sverige!
Då du inte skrivit i din profil VAR i Sverige du bor så får du kanske inte lika lätt kontakt med likasinnade som kanske till och med har en extra fjäder till övers. Ser man var folk bor kn man oftast rekomendera en viss butik eller firma lokalt. Så mycket enklare.
Men fortsätt ni flertalet och sitt hemliga någonstans i Sverige!

Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
-
- Dekaltrimmare
update...
Ola, jag ber om ursäkt!
eftersom jag är en blandning av skåning och 08 så förutsätter jag att alla vet var jag bor
En indikation finns numera. Ligger ganska nära södermalm.
Men, det är inte fjädern, ack nej. Det är muttern som håller hävstången. Kan någon ge mig adressen till den konstruktör som tyckte att det var en god idé att placera skruven INÅT och muttern UTÅT!!!??? *morr*
Ska man behöva skruva ner hela förgasaren eller har italienarna tänkt ut något jag inte fattar??
Om någon har ett tips, säg till innan jag river sönder mina sista oljetrasor!
eftersom jag är en blandning av skåning och 08 så förutsätter jag att alla vet var jag bor

Men, det är inte fjädern, ack nej. Det är muttern som håller hävstången. Kan någon ge mig adressen till den konstruktör som tyckte att det var en god idé att placera skruven INÅT och muttern UTÅT!!!??? *morr*
Ska man behöva skruva ner hela förgasaren eller har italienarna tänkt ut något jag inte fattar??
Vespa PX 125 ME -03
Lambretta TV 175 -62
- Gröndal SC
Lambretta TV 175 -62
- Gröndal SC
Re: update...
Nickeponken wrote:Ola, jag ber om ursäkt!
eftersom jag är en blandning av skåning och 08 så förutsätter jag att alla vet var jag bor![]()
![]()
![]()
![]()
En indikation finns numera. Ligger ganska nära södermalm.
Att skruva bort/ner förgasaren är väl ett bekymmer lika litet som att handla öl i baren...eller är jag det mongo de sa i skolan?
-
- Dekaltrimmare
Mnnn
Jo. Du har rätt. Men det verkar ändå lite keff att behöva lossa x antal grejer för att dra åt en enda liten mutter.
Händer det något farligt månne om man helt enkelt vänder på skruven? För framtida justeringar exempelvis?
Händer det något farligt månne om man helt enkelt vänder på skruven? För framtida justeringar exempelvis?
Vespa PX 125 ME -03
Lambretta TV 175 -62
- Gröndal SC
Lambretta TV 175 -62
- Gröndal SC
Re: Mnnn
Välkommen till Lambrettas vackra (men inte alltid helt välkonstruerade) världNickeponken wrote:Men det verkar ändå lite keff att behöva lossa x antal grejer för att dra åt en enda liten mutter.

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Mnnn
Ja, tror man att man får kina-moppens tillförlitlighet(iaf ett tag framöver) så ska man nog inte ha/bruka en Lammy.jencla wrote:Välkommen till Lambrettas vackra (men inte alltid helt välkonstruerade) världNickeponken wrote:Men det verkar ändå lite keff att behöva lossa x antal grejer för att dra åt en enda liten mutter.![]()
/jens
precis. och jag har hört att vespa är svårt att köra då motorn sitter på sidan och man måste luta sig som motvikt, och scootrar med de små hjulen är livsfarliga.....kejj wrote:Det är väl bara honda som är tillförlitliga i MC världen. alla andra är väl skojare oavsett land:D:D:D
har jag hört alltså, har ingen erfarenhet själv

Federico