Uppdatering av PHBH DelLorto förgasare

INGA FRÅGOR HÄR! Här lägger man upp bilder och beskrivningar t ex på hur man LÖST mekproblem eller hur man tillverkat nån kul specialdetalj.
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

ok, jo jag har reed. förgasaren sitter över tankens lägsta nivå likaså.
pumpen sitter dock som lägsta punkt.

däremot har jag hört/läst att dom små membranpumparna ganska lätt kan suga vakumslangen platt. detta ska då hända på högre varvtal over ca 2000rpm.
kanske är det inte så lätt att se, och kanske är det det du råkar utför.. vad vet jag?

hursomhelst tror jag att jag eliminerat det fenomenet genom att dra kopparrör till vakumet.

sedan så pratade jag med sula på sulas mc om det större flottörnålsmunstycket, det trodde inte han på, han pratade om att man kunde råka utför gaslås då.
hans förslag var att ställa flöttörnivån först.. men han hade inte måttet på det framför sig tyvär. :?
---------------------------------------------------------
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

lambrittan wrote:ok, jo jag har reed. förgasaren sitter över tankens lägsta nivå likaså.
pumpen sitter dock som lägsta punkt.

däremot har jag hört/läst att dom små membranpumparna ganska lätt kan suga vakumslangen platt. detta ska då hända på högre varvtal over ca 2000rpm.
kanske är det inte så lätt att se, och kanske är det det du råkar utför.. vad vet jag?

hursomhelst tror jag att jag eliminerat det fenomenet genom att dra kopparrör till vakumet.

sedan så pratade jag med sula på sulas mc om det större flottörnålsmunstycket, det trodde inte han på, han pratade om att man kunde råka utför gaslås då.
hans förslag var att ställa flöttörnivån först.. men han hade inte måttet på det framför sig tyvär. :?
Många har ju löst problem med munstycket, MB säljer det som obligatorisk uppdatering om man trimmar och en känd lamrettatrimmare/rejsare som körde hajlammy hade ochsp löst problem med samma munstycke som jag har.
Att slangen som jag har inte är optimal vet jag, ska byta till en bensintålig flex-slag för tryckluft, fixarerik har bytt till en sådan med framgång. slangen skall tydligen finnas hos küntze.

gaslås känner jag inte till något om på tvåtaktare, vet bara att det är något som existerar på bilar med vacumtrottelförgasare, men det kanske är något helt annant som kallas samma sak?

tack för att du påminde mig om att jag ska köpa ny pulsslang!
Federico
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

jo jag tror oxå på det där flottörnålsmunstycket, nu vet man ju inte hur stor koll sula har på hur detta spelar in på en trimmad vespamotor.
där tycker man ju att mb borde ha koll, som du säger.

näe gaslås vet jag inte riktigt heller vad han menade med, fick inte chansen att fråga heller. har oxå bara hört om det på fyrtaktare.
---------------------------------------------------------
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Prova ut huvudmunstycke först och justera mellan med nålen sedan. När du valt nål kan det behöva finjusteras med huvudmunstycket men inte mycket. Hamnar nålen för långt ner och/eller är för tjock på spetsen stryper den hela vägen upp till full gas. Vill man kunna ligga och pressa fullt är det inte så bra utan man vill att nålen ska lämna över till huvudmunstycket så tempen sjunker på fullt. Om man inte kör race på en bana med korta rakor..

Egt är ett bra hjälpmedel. Då börjar man med det största huvudmunstycket som inte fyrtaktar på full gas och bestyckar ner tills avgastempen ligger runt 1200 fahrenheit. Med vattenkylning kan man bestycka ner tills avgastempen börjar sjunka igen för att hitta maxvärdet. Sen bestyckar man upp lagom mycket för att få marginal till maxvärdet.

Jag tror ni behöver testa en drös nålar om ni vill hitta all effekt som döljer sig under kåporna. Nålen gör en väldig skillnad på hur förgasaren lirar. Inte bara en bit på halvgas alltså.

Det är inte utan anledning dellorto gör tusen nålar (!) till phbh. Vilken nål och vilket emulsionsrör har du Federico?

http://www.dellorto.co.uk/editor/upload ... charts.pdf
/David
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

mavio wrote:Vilken nål och vilket emulsionsrör har du Federico?

http://www.dellorto.co.uk/editor/upload ... charts.pdf
ska kolla, jag har originalsetupen som satt i när jag köpte den.
Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

tog en tur på 30 mil i helgen. allt fungerade bra fram till sista milen då gashandtaget åkte ner lite längre. tidigare indikation på slirande koppling började nu visa sig ordentligt på alla växlar. lyckades ta mig hem.

nu blir det hårdare fjädrar och ny kork i cosakopplingen, eller kanske 16fjädrars S&S koppling.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

fritte wrote:menar Du http://www.sscycle.com/? :grin:
he he, din gamla biker!

här har du rätt url http://www.scooter-and-service.de/
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

ojdå.. :grin:
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Nu är det välan verkligen dags att du tar å smusslar ner den där SS-kopplingen som har legat å dammat i 2 år. Är otroligt nyfiken på om den funkar!

Berätta gärna om dina gamla lameller har fått Korksläpp eller som jag tror, bara ordinär Cosa-tandvärk. ( Tänderna på lamellerna har kroknat)

Lycka till från Cosa-1:a Förbandet.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Post Reply