LXS

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

LXS

Post by fritte »

Visst är den läcker, eller?:)


Image
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Visst är den läcker, eller?:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Visst! Intressant att en vit LXR är läcker men en vit PX är bara trist.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Visst är den läcker, eller?:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Visst! Intressant att en vit LXR är läcker men en vit PX är bara trist.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kan ha med storleken att göra, fast jag avsåg stuket.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Visst är den läcker, eller?:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Visst! Intressant att en vit LXR är läcker men en vit PX är bara trist.

/Jörgen<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tänk er en sådan i babyblått med plastkrokodiler och blommor i smide - visst hade det varit något!

Scooterhälsningar

/ Fredrik
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

den är skitsnygg! men så fort nån sitter på den ser den ut som skit.
jag tar hellre en vit px..

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br />den är skitsnygg! men så fort nån sitter på den ser den ut som skit.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kanske, och det lider man ju av när man fåfängt speglar sig då man passerar stora skyltfönster, eller?
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

Känns inte sadeln för lång baktill?

// Bobo
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br />den är skitsnygg! men så fort nån sitter på den ser den ut som skit.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kanske, och det lider man ju av när man fåfängt speglar sig då man passerar stora skyltfönster, eller?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

hehe jo jag skulle inte visa mig på en sån, tyvär.. kanske om 20 år när den är mogen.

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Känns inte sadeln för lång baktill?

// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Den ser ut som en låång enkelsadel!
Patrik_
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Wed 12 Apr 2006, 15:16
Location: Sweden

Post by Patrik_ »

Den är jättefin - och vitt är faktiskt på väg att bli en trendkulör igen. Men ska man vara petig ska det ju inte vara 80-tals kall vit nästan blåstickig nyans, utan aningens varmare och dessutom med betydligt mera klarlacksglans!

/Patrik
Electronic
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 17
Joined: Tue 05 Jun 2007, 13:48
Location: Sweden

Post by Electronic »

Köpte en för en vecka sen.. Riktigt nöjd så när som på några detaljer som de som äger gamla hojar bara garvar åt haha) tar det lugnt under inkörningen men 45 känns väldigt segt.

Det sitter ju i princip samma motor på alla 50cc vespa, gilera och jag tror aprilia också nuförtiden.. samma ägare samma fabrik på hälften av delarna.
Trist nog är det här den dyraste 50cc modellen som Piaggio säljer men den har den gamla motorn (okey.. det här är fel ställe att säga det på) - utan insprutning. Gilera började med det 07 och de är mycket piggare än 06orna med förgasare sägs det. Den motorn har massa fancy grejer som vatten kylning osv som man givetvis inte kan ha på en snygg vespa så det är självklart fläktkylning.. men det känns lite halvmesyr med skivbroms fram och trumma bak (för en 2000mindre får man fjortisbrorsan gilera med insprutningen och den har skiva även baktill), ett katalyssystem??, alla nya konstiga ventiler jag aldrig hört talas om och att man inte längre kan lyssna och höra direkt vad som är fel på den som jag kunde på min gamla GL 150 från -62 (som var precis som att lyssna på en tjej gnälla på en och man vet vad det egentligen handlar om). Man kan inte känna lukten eller se någonting på avgaserna så det är också hopplöst, hade faktiskt varit glad att ha tempratur och rpm mätarna (som så fånigt) sitter på de franska hojarna.

Pratade med Vespa-service och killen jag pratade med sa att vanliga LX satt det en klump i avgasröret som man fick ta bort med svets och sen var det frågan om lite variatorstrypning och vad det var.. Verkade som han var fel kille och hade lite dålig koll.

I fallet med LXS sa han att det inte satt någon strypning i avgasröret, det var frågan om en kugg som skulle tas bort från varitorn (en kugg som undvek övervarvning vad jag förstod) Sen skulle man ha större munstycke.. Så långt var jag med men jag förstod inte riktigt hur man "kuggar om den".
Han snackade om att den kanske skulle göra 60 knyck.

Googlat som fasen efter lite tricks och trim till min LXS 50 men det verkar snustort därute och min italienska är givetvis kraftigt bristfällig även om de borde vara de första att börja skruva på dem.

Någon som har några tips eller erfarenhet?[b/]

(sommarn kom och jag betalade mig ur mitt hojproblem. Min 62a är fortfarande stående så om det finns någon som vet hur man skruvar dit ett komplett modifierat bajaj tändsystem hör av er. Jag bor i centrala Stockholm)[/b]
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

:)
Last edited by kejj on Mon 23 Jun 2008, 11:22, edited 1 time in total.
Bara det är gjord av plåt så....
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Har själv varit sugen på en länge, då 125cc modellen med dubbelsits. Tycker de ser grymma ut. Skulle då mest vart för att slippa växla inne i stan. Har ej nånsin provkört de moderna automatvesporna alls.

Såg även Super 300cc modellen när jag var inne hos EHR. Den är riktig snygg för en modern maskin den med.
Känns som att vespa börjat hitta lite mer rätt nuförtiden.

Pendlar till och från jobbet med en px 2007. Det funkar lika bra men visst, växla kan vara irriterande i innerstaden.
Bara det är gjord av plåt så....
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

electronic in da house:
Gilera började med det 07 och de är mycket piggare än 06orna med förgasare sägs det


Tror någon har givit dig lite fel info där...

Om du har köpt en 50cc EU-45 moppe så har den Piaggios luftkylda 4-taktare som inte delar en del med Runner 50cc EU-45'an som har en vattenkyld 2-taktare, Gilera sålde för ett par år sedan en insprutad version av 2-taktaren i både Runner & NRG men tydligen klagade handlare på att dom funkade dåligt och som jag förstår det säljs bara förgasarversionerna i Sverige numera, Aprilia har samma vattenkylda Piaggio insprutmotor i SR50 Factory som vi säljer många av, dom går som en dröm och dra otroliga 0.17 L/mil och går runt 250 mil på en (1!!) liter 2-taktsolja....

Piaggio 4-taktaren som sitter i din sitter även i Aprilia Scarabeo och där sitter det bara en distansring mellan dom främmre remskivorna i variatorn som man lätt kan plocka bort och få lite mer toppfart, däremot ska man nog passa sig för att kapa i orginalpipan då en sån kostar (till Aprilia & det skiljer nog inte så mycket på dom båda) närmare 3-tusen och den dagen man ska sälja den vill köparen med 100% säkerhet ha en "laglig" moppe så kolla på en aftermarket pipa typ LeoVince, Malossi, PM-Tuning eller annat om du vill få mer effekt och som du säger man bör även byta munstycke i den....

Jag har förhandlat med Jens hos Svenska importören länge om en sån 125'a till mig, gör det liet svårare då vi inte är Vespa ÅF, men en sån med igenlaggda blinkers, old school baklampa, ett droppat SmallFrame styre och lite annat Old School Vespa tricks skulle rocka...

DP says: LXS 50 & Scarabeo 50 4-taktarna är fina hojar....
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Post by wanten »

DP wrote:electronic in da house:
Gilera började med det 07 och de är mycket piggare än 06orna med förgasare sägs det


Tror någon har givit dig lite fel info där...

Om du har köpt en 50cc EU-45 moppe så har den Piaggios luftkylda 4-taktare som inte delar en del med Runner 50cc EU-45'an som har en vattenkyld 2-taktare, Gilera sålde för ett par år sedan en insprutad version av 2-taktaren i både Runner & NRG men tydligen klagade handlare på att dom funkade dåligt och som jag förstår det säljs bara förgasarversionerna i Sverige numera, Aprilia har samma vattenkylda Piaggio insprutmotor i SR50 Factory som vi säljer många av, dom går som en dröm och dra otroliga 0.17 L/mil och går runt 250 mil på en (1!!) liter 2-taktsolja....

Piaggio 4-taktaren som sitter i din sitter även i Aprilia Scarabeo och där sitter det bara en distansring mellan dom främmre remskivorna i variatorn som man lätt kan plocka bort och få lite mer toppfart, däremot ska man nog passa sig för att kapa i orginalpipan då en sån kostar (till Aprilia & det skiljer nog inte så mycket på dom båda) närmare 3-tusen och den dagen man ska sälja den vill köparen med 100% säkerhet ha en "laglig" moppe så kolla på en aftermarket pipa typ LeoVince, Malossi, PM-Tuning eller annat om du vill få mer effekt och som du säger man bör även byta munstycke i den....

Jag har förhandlat med Jens hos Svenska importören länge om en sån 125'a till mig, gör det liet svårare då vi inte är Vespa ÅF, men en sån med igenlaggda blinkers, old school baklampa, ett droppat SmallFrame styre och lite annat Old School Vespa tricks skulle rocka...

DP says: LXS 50 & Scarabeo 50 4-taktarna är fina hojar....
Jag tror faktiskt att du har fel. De jag har sett (och hört) i Sthlm har helt klart varit 2-taktare. Vet dock inte vilken version av motorn det är, men att det är 2-takt kan jag sätta en slant på ;)

/Johan
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

wanten in da house:
De jag har sett (och hört) i Sthlm har helt klart varit 2-taktare


Där ser man, kollade specen på Vespa och du har helt rätt, LXS 50cc är en 2-taktare medan 125 är 4-takt, jag har hela tiden tagit för givet att man monterat Piaggios 50cc 4-taktare (som sitter i Scarabeo) i den, det är en jättefin motor som går både billigt & bra, undrar varför. På den possitiva sidan med 2-taktaren betyder det att få till en riktigt SPORT version av LXS är hur lätt som helst, till Piaggios 2-taktare, både vatten & luftkylda finns det i princip hur mycket trimmprylar som helst, bara att bestämma hur många pållar man vill ha på bakhjulet & sen öppna plånboken....

DP says: Helt plödsligt blev LXS 50cc väldigt intressant....
Post Reply