Varför svårkickad/svårstartad vid kall/ljummen motor?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Varför svårkickad/svårstartad vid kall/ljummen motor?

Post by Fredrick »

Om det mesta på min vespa är bytt, så som tändstift, cyl, förg, pipa, olja mm.

Finns det då någon enkel förklaring till varför det tar flera kickningar (ca 5-7 st) innan den startar?

Kan det t ex vara för litet lågfartsmunstycke eller chokemunstycke eller liknande eller är jag helt ute och cyklar? (19 mm dell orto med 92 högfart och 60 lågfart, choke vet jag ej tyvärr)

Den startar lika svårt om jag inte gasar, om jag gasar eller om jag chokar eller inte chokar.

Tack.
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Kondensator, brytare sen så e ju allt bytt :wink:

Sen var det väl poppis att montera en "hjälp" spole till tändningen när det begav sig? Någon påläst får nog dementera...

-jag kan vara packad... :grin:
-1967 Primavera 154cc-
Post Reply