PX 200 som dör runt 80 km/h

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Mankan
Drömmare
Drömmare
Posts: 6
Joined: Wed 14 May 2008, 00:00
Location: Helsingborg

PX 200 som dör runt 80 km/h

Post by Mankan »

Min PX 200 dör vid 80 km/h. Släpper jag sedan på gasen så kommer den sig igen men dör igen om jag ökar.

Jag har rengjort förgasare, luftfilter, bytt tändstift, tändhatt, tändkabel och CDI. Har även bytt ljuddämpare då den gamla var dålig.

Någon som har några andra teorier för mina har tagit slut?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

skit i soppasystemet---venthål i tanklock täppt---veck på soppaslang--- :grin:
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Re: PX 200 som dör runt 80 km/h

Post by Klingen »

Om soppaslangen någon gång blivit bytt kanske den är för lång
vilket kan göra att det inte flödar ner soppa i fuggen ordentligt.
Kommer inte ihåg den rätta längden för slangen men den ska
vara i princip så att den är sträckt hela vägen.
// K
Mankan wrote:Min PX 200 dör vid 80 km/h. Släpper jag sedan på gasen så kommer den sig igen men dör igen om jag ökar.

Jag har rengjort förgasare, luftfilter, bytt tändstift, tändhatt, tändkabel och CDI. Har även bytt ljuddämpare då den gamla var dålig.

Någon som har några andra teorier för mina har tagit slut?
Mankan
Drömmare
Drömmare
Posts: 6
Joined: Wed 14 May 2008, 00:00
Location: Helsingborg

Post by Mankan »

Tackar för det, då har jag några hypoteser till att prova med. Rackarns vad folk är snabba att svara här, jag är impad!
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

kan också vara rostiga lameller i tändplattan, detta kan få en varvtalsreglerande effekt.

Blir det ngn skillnad om du drar ut choken?
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Och dör den vid en viss hastighet, ett visst varvtal eller efter en viss tid? Jag hade en dålig pickup spole som skickade tändpulser vid varje magnet. Detta gav en väldigt distinkt dödpunkt vid ett visst varv när triggpulserna flöt ihop.

mvh/HB
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

Luftintaget under sadeln tilltäpt med tex. en trasa? :grin:
---------------------------------------------------------
Mankan
Drömmare
Drömmare
Posts: 6
Joined: Wed 14 May 2008, 00:00
Location: Helsingborg

Post by Mankan »

Vespan har även stått och läckt bensin under en period. När jag rengjorde förgasaren så noterade jag att det sipprar lite bensin även när kranen är stängd. När jag öppnar kranen så tycker jag även att flödet borde vara kraftigare med bensinslangen avkopplad från förgasaren. Kranen funkar uppenbart inte som den ska men kan det vara så att den inte bara läcker men även förhindrar flödet i öppet läge?

Jag passade på att sätta i ett lite större huvudmunstycke, nr. 18, eftersom jag monterat en Sito+dämpare. När jag provkörde så ströp den sig redan runt 80 km/h så jag inbillar mig att den inte får soppa som den ska. Teorier någon?

Trasa i luftintaget? Var tar den egentligen luft ifrån? Jag ser bara att gummislangen går i ramen?

Många frågor från en rookie...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

byt packning på bensinkran.
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

Den tar luften från under sadeln, där är ett stort hål i framkant av ramen. Det är ett olämpligt lämpligt ställe att stoppa trasor på.
---------------------------------------------------------
Post Reply