Jag är väldigt inne på att köpa en vespa och tycker att vesporna fr 60 och 70-talen är klart snyggast i designen. Men vågar man köpa ett så gammalt fordon om man inte är särskilt intresserad av att meka?
En annan fråga är om det är stor skillnad på en Piaggio 125 från -83 och en från början av 90-talet? Jag menar kvalitetsmässigt på ex. underhåll och mek. Det verkar inte vara någon större skillnad vad gäller design, medan priset går ner med några 1000-lappar för en 80-talare.
En sista fråga, är det svårt eller dyrt att få en popolino fr 60-talet regad för passagerare?
vespa fr 1962, 1983 eller 1991?
-
- Drömmare
- Posts: 6
- Joined: Thu 06 Oct 2005, 20:09
- Location: Sweden
Javisst är de äldre Vesporna grymt snygga. Men de är ju 30-40 år gamla nu och det sätter sina spår. De finns rostiga vrak som kräver massor med jobb men det finns också pärlor.
Dock, köper du en äldre maskin som är väl renoverad av någon som kan sin sak är det fullt möjligt att den bara går och går. Dessutom är de så vist ordnat att du kan sätta in en modern motor i de flesta gamla maskiner och då har du fått det bästa från båda världarna. Fast det kostar ju en slant förstås.
Det som hänt är att:
* den elekroniska tändningen kom med början 1973, gör det enklare att starta och ger bättre ljus.
* separatsmörjningen (med olja i en tank och bensin i en annan) kom 1984, gör att du slipper slabba med olja när du tankar.
* elstarten kom 1992 (var det väl?) och
* skivbromsen fram kom 2002.
Dessutom, det är viss skillnad om du ska köra din Vespa som vardagsfordon eller bara ha att glida runt på vackra sommardagar.
Själv vardagskör jag en Vespa PX125E 1984 (elektronisk tändning, separatsmörjning) och den bara går och går. Visserligen är PX lite 80-talskantig i designen, alla gllar den inte, men den är ändå en blivande klassiker den också.
Jag vet inte om du kan rega om en Popolino 60-talare för 2 personer och vad det då skulle kosta, någon annan som vet? Men risken att åka fast är väl nästan obefintlig idag när nästa alla moppar får skjutsa ...
Lycka till
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Dock, köper du en äldre maskin som är väl renoverad av någon som kan sin sak är det fullt möjligt att den bara går och går. Dessutom är de så vist ordnat att du kan sätta in en modern motor i de flesta gamla maskiner och då har du fått det bästa från båda världarna. Fast det kostar ju en slant förstås.
Det som hänt är att:
* den elekroniska tändningen kom med början 1973, gör det enklare att starta och ger bättre ljus.
* separatsmörjningen (med olja i en tank och bensin i en annan) kom 1984, gör att du slipper slabba med olja när du tankar.
* elstarten kom 1992 (var det väl?) och
* skivbromsen fram kom 2002.
Dessutom, det är viss skillnad om du ska köra din Vespa som vardagsfordon eller bara ha att glida runt på vackra sommardagar.
Själv vardagskör jag en Vespa PX125E 1984 (elektronisk tändning, separatsmörjning) och den bara går och går. Visserligen är PX lite 80-talskantig i designen, alla gllar den inte, men den är ändå en blivande klassiker den också.
Jag vet inte om du kan rega om en Popolino 60-talare för 2 personer och vad det då skulle kosta, någon annan som vet? Men risken att åka fast är väl nästan obefintlig idag när nästa alla moppar får skjutsa ...
Lycka till
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by anngottfrids</i>
<br />Jag är väldigt inne på att köpa en vespa och tycker att vesporna fr 60 och 70-
En sista fråga, är det svårt eller dyrt att få en popolino fr 60-talet regad för passagerare?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är nog svårt att passera 60km/h på mätaren med 2 upp på en POP
Federico
<br />Jag är väldigt inne på att köpa en vespa och tycker att vesporna fr 60 och 70-
En sista fråga, är det svårt eller dyrt att få en popolino fr 60-talet regad för passagerare?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är nog svårt att passera 60km/h på mätaren med 2 upp på en POP
Federico
-
- Drömmare
- Posts: 6
- Joined: Thu 06 Oct 2005, 20:09
- Location: Sweden
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by anngottfrids</i>
<br />Kan nu meddela att jag köpt en vespa px 125 från början av nittiotalet, tack för tipsen!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
grattis! härligt att du väljer en riktig vespa med växlar och plåtchassie, PX är dessutom en pålitlig maskin med billiga reservdelar och tillbehör.
Jens har rätt när han skriver att PX kommer att bli en klassiker, eller är den redan klassiker?
Federico
<br />Kan nu meddela att jag köpt en vespa px 125 från början av nittiotalet, tack för tipsen!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
grattis! härligt att du väljer en riktig vespa med växlar och plåtchassie, PX är dessutom en pålitlig maskin med billiga reservdelar och tillbehör.
Jens har rätt när han skriver att PX kommer att bli en klassiker, eller är den redan klassiker?
Federico