Hallå alla kloka! Jag var i förrgår ute och åkte på min Goggo. Efter någon halvmil så kändes det som ett litet nyp, lite förgasagsmällar och sedan okej igen. Ytterligare några km senare upprepas samma sak, och efter någon km till så misständer den, smäller lite i förgasaren igen. Jag frikopplar och försöker varva upp men den svarar inte på gas annat än mycket lite, därefter dör den och vill inte starta igen. I går var jag på den igen och har gjort föjlande: Kollat gnista - fin, plockat isär förgasare och rengjort, bytt kondensator, bytt tändspole och tändhatt, testat annat stift. Efter varje av ovanstående åtgärder har startförsök gjorts men den tänder inte ens på startgas.
Eftersom jag har besiktningstid i övermorgon och tänkte åka till Eurot på den på fredag (350 km) så börjar jag bli desperat. Har någon några idéer?
Hjäääääääälp!
Vill inte starta!
Vill inte starta!
Vespa Primavera 220 -67
/Jonas
/Jonas
-
- Mästare
Jag antar att du har bra gnista vid rätt tidpunkt och att problemet inte ligger där - dessutom har du ju bytt i princip hela systemet. Vet inte om du har batteri men en trasig likriktare eller kortis i en battericell kan annars sänka ett tändsystem ganska effektivt. men som sagt - du har ju gnista.
Jag skulle misstänka packboxar/insugspackningar/nypta ringar eller något annat som gör att kompressionen inte är som den ska. Annars brukar gnista + startgas kunna få den att starta även med den mest felbestyckade och igenkleggade förgasare.
mvh/HB
Jag skulle misstänka packboxar/insugspackningar/nypta ringar eller något annat som gör att kompressionen inte är som den ska. Annars brukar gnista + startgas kunna få den att starta även med den mest felbestyckade och igenkleggade förgasare.
mvh/HB
Håller med Henrik, det här låter misstänkt likt det som hände mig på Cannonball. I mitt fall liten bristning på kolven som nöp fast kolvringarna som gav halvdåligt komp som gjorde att den tände men inte gick riktigt.
Håller tummarna! Tack för trevlig fikastund i fredags dessutom!
/jens
Håller tummarna! Tack för trevlig fikastund i fredags dessutom!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hade liknande problem häromveckan:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=3210
I mitt fall var det tändspolen som var kass, trots att gnistan såg fin ut.
Är du hundra på att den nya spolen du skruvat på är ok?
Mvh
Christer
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=3210
I mitt fall var det tändspolen som var kass, trots att gnistan såg fin ut.
Är du hundra på att den nya spolen du skruvat på är ok?
Mvh
Christer
Nu lever Herr Goggo igen, och det är 13 timmar kvar till besiktningstiden! Efter att ha bytt det mesta upptäckte jag en lite skitloppa på stiftet...som ändå gnistrade när det var ute i det fria. Ibland känner man sig inte direkt som bästa meken... Nåväl, problemet illustrerar iallafall det faktum att felen ofta är enklare än man tror!
Nu j-r blir det Goggo till Karlskrona, sådär 350 km enkel resa, Jipiii!
Tack så mycket för er input kära forumvänner!
Vespa Primavera 220 -67
/Jonas
/Jonas
-
- Mästare
Hmmm- är du säker på att du hittat felet? Du skrev ju att du hade testat annat stift och det borde ju ha löst problemet - såvida inte alla dina stift är loppbemängda 
mvh/HB

mvh/HB
Dartman wrote:Nu lever Herr Goggo igen, och det är 13 timmar kvar till besiktningstiden! Efter att ha bytt det mesta upptäckte jag en lite skitloppa på stiftet...som ändå gnistrade när det var ute i det fria. Ibland känner man sig inte direkt som bästa meken... Nåväl, problemet illustrerar iallafall det faktum att felen ofta är enklare än man tror!
Fan fan fan, jag kom bara fyra kilometer innan den började tappa ork och började misstända vid högre varv. Nåja, körde hem och bytte till Vespa Elit med PX-spis. 320 km på sex timmar, inkluderat stopp för en halvdan pizza i Virserum, och fyra tankstopp.
Får ta och leta rätt på nya brytare, är det någon som har nått tips? Motorn är en JLO M200V från 1954.
Får ta och leta rätt på nya brytare, är det någon som har nått tips? Motorn är en JLO M200V från 1954.
Vespa Primavera 220 -67
/Jonas
/Jonas