Vill inte starta!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Vill inte starta!

Post by Dartman »

Hallå alla kloka! Jag var i förrgår ute och åkte på min Goggo. Efter någon halvmil så kändes det som ett litet nyp, lite förgasagsmällar och sedan okej igen. Ytterligare några km senare upprepas samma sak, och efter någon km till så misständer den, smäller lite i förgasaren igen. Jag frikopplar och försöker varva upp men den svarar inte på gas annat än mycket lite, därefter dör den och vill inte starta igen. I går var jag på den igen och har gjort föjlande: Kollat gnista - fin, plockat isär förgasare och rengjort, bytt kondensator, bytt tändspole och tändhatt, testat annat stift. Efter varje av ovanstående åtgärder har startförsök gjorts men den tänder inte ens på startgas.
Eftersom jag har besiktningstid i övermorgon och tänkte åka till Eurot på den på fredag (350 km) så börjar jag bli desperat. Har någon några idéer?

Hjäääääääälp!
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Jag antar att du har bra gnista vid rätt tidpunkt och att problemet inte ligger där - dessutom har du ju bytt i princip hela systemet. Vet inte om du har batteri men en trasig likriktare eller kortis i en battericell kan annars sänka ett tändsystem ganska effektivt. men som sagt - du har ju gnista.

Jag skulle misstänka packboxar/insugspackningar/nypta ringar eller något annat som gör att kompressionen inte är som den ska. Annars brukar gnista + startgas kunna få den att starta även med den mest felbestyckade och igenkleggade förgasare.


mvh/HB
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Håller med Henrik, det här låter misstänkt likt det som hände mig på Cannonball. I mitt fall liten bristning på kolven som nöp fast kolvringarna som gav halvdåligt komp som gjorde att den tände men inte gick riktigt.

Håller tummarna! Tack för trevlig fikastund i fredags dessutom!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Popolino
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Fri 29 Aug 2003, 17:44
Location: Sweden, Göteborg

Post by Popolino »

Hade liknande problem häromveckan:

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=3210

I mitt fall var det tändspolen som var kass, trots att gnistan såg fin ut.

Är du hundra på att den nya spolen du skruvat på är ok?

Mvh
Christer
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Post by Dartman »

Nu lever Herr Goggo igen, och det är 13 timmar kvar till besiktningstiden! Efter att ha bytt det mesta upptäckte jag en lite skitloppa på stiftet...som ändå gnistrade när det var ute i det fria. Ibland känner man sig inte direkt som bästa meken... Nåväl, problemet illustrerar iallafall det faktum att felen ofta är enklare än man tror!

Nu j-r blir det Goggo till Karlskrona, sådär 350 km enkel resa, Jipiii!

Tack så mycket för er input kära forumvänner!
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Hmmm- är du säker på att du hittat felet? Du skrev ju att du hade testat annat stift och det borde ju ha löst problemet - såvida inte alla dina stift är loppbemängda :-)

mvh/HB
Dartman wrote:Nu lever Herr Goggo igen, och det är 13 timmar kvar till besiktningstiden! Efter att ha bytt det mesta upptäckte jag en lite skitloppa på stiftet...som ändå gnistrade när det var ute i det fria. Ibland känner man sig inte direkt som bästa meken... Nåväl, problemet illustrerar iallafall det faktum att felen ofta är enklare än man tror!

Nu j-r blir det Goggo till Karlskrona, sådär 350 km enkel resa, Jipiii!

Tack så mycket för er input kära forumvänner!
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

jamen henrik, du ska inte vara i den här tråden och tjatta, du ska laga din rattlesnake och berätta hur det går i DEN tråden ! :grin:
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Post by Dartman »

Jag har ju i och för sig bytt kondensator också, den 54 år gamla kanske inte längre var ok. Allt verkar bra på min testmil. Akta er för toppfarten nu, jag har drevat den två kugg fram :evil:
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Post by Dartman »

Fan fan fan, jag kom bara fyra kilometer innan den började tappa ork och började misstända vid högre varv. Nåja, körde hem och bytte till Vespa Elit med PX-spis. 320 km på sex timmar, inkluderat stopp för en halvdan pizza i Virserum, och fyra tankstopp.

Får ta och leta rätt på nya brytare, är det någon som har nått tips? Motorn är en JLO M200V från 1954.
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
Post Reply