Blankt papper
Blankt papper
Besiktade GS:n idag (Fredag 13:e(!))
Blankt papper och en mycket trevlig besiktningsman i Högdalen.
Dagens höjdpunkt fick jag som kommentar efter provkörningen.
Stort tack Fritte för hjälp med framfjäderuppdateringen och tack till er som hörde av er angående frågan efter besiktningsblås (fick ett beggat gratis av en stockholmscooterist).
Vespan gick förvånansvärt bra med originalavgasystem, inte samma kick som RZ men helt körbar och snabb. Behaglig ljudnivå och skönt orr från 30mm dellorton med RamAir och RD350 reed.
Blankt papper och en mycket trevlig besiktningsman i Högdalen.
Dagens höjdpunkt fick jag som kommentar efter provkörningen.
Stort tack Fritte för hjälp med framfjäderuppdateringen och tack till er som hörde av er angående frågan efter besiktningsblås (fick ett beggat gratis av en stockholmscooterist).
Vespan gick förvånansvärt bra med originalavgasystem, inte samma kick som RZ men helt körbar och snabb. Behaglig ljudnivå och skönt orr från 30mm dellorton med RamAir och RD350 reed.
Federico
Re: Blankt papper
Måste du alltid överdriva?Federico wrote:Blankt papper och en mycket trevlig besiktningsman i Högdalen.

Skoj! Grattis!
Re: Blankt papper
Han pratade om Vespa och Lambretta hela tiden och nämnde vespamodeller och ställde frågor som visade att han hade koll och gillade gamla scootrar.Terraplane Blues wrote:Måste du alltid överdriva?Federico wrote:Blankt papper och en mycket trevlig besiktningsman i Högdalen.![]()
![]()
Skoj! Grattis!
Jag blev positivt överraskad, därför blev han mycket trevlig
Federico
-
- Lärling
det är oftast mycket trevligare att besiktiga på mindre orter, men fem mil bort är en bit att åka, inte så att man hinner på lunchen eller innan jobbet... nackdelar och fördelarpatrikgrann wrote:Reg. besiktigade frugans sidvagn idag, Besiktningsmannen provkörde inte ens....! " har du kört den 5 mil hit så..."
Bonn-landet är härligt!
Federico
Lite ändrade regler. de gör själva ursprungskontrollen på VV nu och sen får man boka plats för regbesiktning.Federico wrote:VV brukar göra en vanlig besiktning i samband med inreggning, så du får välja högdalen om två år.kejj wrote:Then högdalen it is så fort vv sagt sitt om inreggningen.
Dock vetja inte om det gäller bara på vissa håll.
Bara det är gjord av plåt så....
Och fem mil på en Lambretta brukar, om man följer statistiken på andra medlemmar, resultera i hålad kolv innan man når besiktningenFederico wrote:det är oftast mycket trevligare att besiktiga på mindre orter, men fem mil bort är en bit att åka, inte så att man hinner på lunchen eller innan jobbet... nackdelar och fördelarpatrikgrann wrote:Reg. besiktigade frugans sidvagn idag, Besiktningsmannen provkörde inte ens....! " har du kört den 5 mil hit så..."
Bonn-landet är härligt!

eller att man vinner cannonball efter ca 70mils hårdkörning med två lambrettor, tvåorna körde vad jag vet också lambretta utan maskinrelaterade bekymmer.kejj wrote:Och fem mil på en Lambretta brukar, om man följer statistiken på andra medlemmar, resultera i hålad kolv innan man når besiktningenFederico wrote:det är oftast mycket trevligare att besiktiga på mindre orter, men fem mil bort är en bit att åka, inte så att man hinner på lunchen eller innan jobbet... nackdelar och fördelarpatrikgrann wrote:Reg. besiktigade frugans sidvagn idag, Besiktningsmannen provkörde inte ens....! " har du kört den 5 mil hit så..."
Bonn-landet är härligt!
man kan inte skylla på dåliga mekaniker eftersom även den bästa lambrettamekare råkar ut för problem, men med en grundkonstruktion från 50-talet som består av mer än 3ggr så mycket delar som vespa. Ett sådant fordon kräver omvårdnad, och loctite.
Federico
Nah, man ska ta hand om sin kinkiga lambretta. lite som med v50 
Dock lättare att meka v50!
Nu kom min godkännda ursprungsbevis. Dags att boka regbesiktning.
"If it's not bolted on the Lambretta then it will eventually come of. Especially when your riding highspeed downhill!"

Dock lättare att meka v50!
Nu kom min godkännda ursprungsbevis. Dags att boka regbesiktning.
"If it's not bolted on the Lambretta then it will eventually come of. Especially when your riding highspeed downhill!"
Inte nödvändigtvis. Har just kommit hem efter att ha kört min Mugello-Lambretta 200 38 mil Gbg-Hasslö, 10-15 mil rideouts mm på Hasslö och 38 mil hem igen. Lambrettan gick som en klocka, det enda som hände var att låsblecket i verktygsfacket lossadekejj wrote:Och fem mil på en Lambretta brukar, om man följer statistiken på andra medlemmar, resultera i hålad kolv innan man når besiktningen

Dessutom, EuroLambretta på Hasslö var magiskt lyckat. Hinner inte berätta mer om det nu men det kommer, från mig och andra.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Lärling
de brukar inte provköra om väglaget är dåligt (blöta löv, isfläckar mm.) annars är det väl en kombination av okunskap och att man inte orkar. är vespan i extremt dåligt skick så ökar nog chansen/risken att de provkörFredrick wrote:-Provkörning behövs inte.
Dom orden fick jag när jag besiktigade min primmy i våras.
Vågar dom inte eller bryr dom sig inte eller är dom bara okunniga??
Federico
Anna besiktigade gråGoggon i torsdags. Besiktningsmannen tyckte det var ett skitfränt fordon och genomförde hela besiktnngen med ett leende på läpparna. Efter att ha provkört den vanliga rundan så tog han en sväng till: "Det var ju så roligt, en så´n skulle man ha!
Ja just det, blankt papper förstås!
Ja just det, blankt papper förstås!
Vespa Primavera 220 -67
/Jonas
/Jonas
Vänta och tacka tills att den har gått igenom...Hannah wrote:Tack för tipset, jag hade bokat tid på Fosie i juli, men ombokade nu fort som bara denTerraplane Blues wrote:Kan även rekommendera Valdemarsro i Malmö för den som kör tvåhjuligt - funkar alltid! Anlita för guds skull inte Fosie...![]()
/Hannah

Själv har jag alldeles glömt bort att boka tid (har juni månad på mig att besiktiga innan körförbud), men hade turen att få ett återbud på Valdemarsro precis i slutet av juni via internetbokningen.
På Fosie jobbar bara gamla sura stofiler som förmodligen hade betong i sandlådan som små. Någonting är det iallafall...

terraplane blues in da house:
men hade turen att få ett återbud på Valdemarsro precis i slutet av juni via internetbokningen.
Tänk vad bortskämd man är, vi är polare med hela ligan på Bilprovning här i Enköping (låg granne med dom tidigare & dom fortsätter att fika här hos oss) så man lämnar bara sin bli/hoj/släp där på morgonen och hämtar besiktigad & klar på eftermiddagen, har inte bokat en besiktningstid sen jag flyttade hit, kan inte bli bättre....
DP says: Tyvärr får man inga tillgodopoäng....
men hade turen att få ett återbud på Valdemarsro precis i slutet av juni via internetbokningen.
Tänk vad bortskämd man är, vi är polare med hela ligan på Bilprovning här i Enköping (låg granne med dom tidigare & dom fortsätter att fika här hos oss) så man lämnar bara sin bli/hoj/släp där på morgonen och hämtar besiktigad & klar på eftermiddagen, har inte bokat en besiktningstid sen jag flyttade hit, kan inte bli bättre....
akta er för att bjuda på "fika". det gick ju inte så bra i hedemora http://www.dt.se/nyheter/hedemora/article277835.eceDP wrote:terraplane blues in da house:
Federico
federico in da house:
akta er för att bjuda på "fika". det gick ju inte så bra i hedemora
Om jag inte minns fel var det den där träskoklädde VAG trimmaren som bjöd personalen på både det ena & andra. Känner till en av bilarna inolverad, den bor numera i Förenade Arab Emiraten....
DP says: Definiera "fika"......
akta er för att bjuda på "fika". det gick ju inte så bra i hedemora
Om jag inte minns fel var det den där träskoklädde VAG trimmaren som bjöd personalen på både det ena & andra. Känner till en av bilarna inolverad, den bor numera i Förenade Arab Emiraten....
DP says: Definiera "fika"......