Pendlarscooter?

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Kasch
Drömmare
Drömmare

Pendlarscooter?

Post by Kasch »

Hej!

Jag har tröttnat på att vi måste ha/underhålla/laga/tanka två stora bilar. Jag kör mest mellan huset på landet till jvg-stationen med en stor Audio som kallkörd drar 1,3 l... Är dessutom allmänt energi- och miljöintresserad så nu ska jag ersätta Audin med nåt betydligt mindre. Har också en Trajja 900 men den är för tung och opraktisk att matarpendla med - hojen är bara nöje. Söker en scooter eller liknande. Har ni några tips utifrån följande kriterier

- Ska vara driftsäker (även i regn och lite kyligare väder) och bränslesnål (alt. eldriven...!)

- Storlek spelar ingen roll eftersom jag har mc-kort men den ska vara lätthanterlig (skutta upp på och gasa) och kosta helst max 20 tkr så då lär jag hamna mellan 50 och150 cc.

- Ska palla lite skumpiga/dåliga asfaltvägar samt lite grusvägar på fisketurer i närheten. Vanligaste sträckan till tåget är bara en dryg halvmil...

- Har inga krav på utseendet - vi snackar bruksfordon

- Har inga krav på märke (se ovan) - kinascooter går utmärkt om man lyckas hitta någon pålitlig sådan.

Tja, finns det något som passar eller måste jag börja motionera/cykla...? :-)
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

Kash in da house:
Tja, finns det något som passar eller måste jag börja motionera/cykla...?

Just NU har Kymco importören ett antal 07'or Agility 125cc i kartong o-upppackade med fulla garantier som är prissänkta från 18.995 till 15.995.-, jag har levererat 2 den här veckan, den är en helt OK 4-taktare som drar ganska snåla 0.35 - 0.40 beroende på hur gasglad man är, den rullar på i 100blås lätt och funkar suveränt!!!! Kolla med din lokala Kymco återförsäljare, detta erbjudande är inget importören gått ut med annat än till oss ÅF och om jag känner flera av dom rätt säljer dom till "normalpris" och gör en extra 3.000.- på försäljningen....

Image

07'orna finns bara helt i silver med silver fälgar. För mer bilder www.kymco.se

DP says: Ett jättebra pendlarfordon......
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Kymko är nog ett ganska säkert kort om man vill ha en pålitlig pendlarhoj. Förutsatt att man inte bryr sig om utseendet, som du ju skrev att du inte gjorde.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Kymco Movie 150 http://www.kymco.se/kymco_moviexl150.html är en klassisk pendlarscooter för kortare avstånd. Inget häftigt utseende men rimligt pris (kostar ny runt 22 000) och verkar bara gå och gå.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

jencla wrote:Kymco Movie 150 http://www.kymco.se/kymco_moviexl150.html är en klassisk pendlarscooter för kortare avstånd. Inget häftigt utseende men rimligt pris (kostar ny runt 22 000) och verkar bara gå och gå.
/jens
aaa den va klassisk! :P
---------------------------------------------------------
Peter Björkdahl
Nybörjare
Nybörjare

Post by Peter Björkdahl »

BMW C:1

//Peter Björkdahl
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

peter björkdahl in da house:

Var det du på en Wiliams F1 C1'a som jag gav tummen upp vid Haga i helgen????

DP says: Den var frän, hade helt glömt bort Wiliams F1 versionen....
Kasch
Drömmare
Drömmare

Post by Kasch »

DP wrote:Kash in da house:
Tja, finns det något som passar eller måste jag börja motionera/cykla...?

Just NU har Kymco importören ett antal 07'or Agility 125cc i kartong o-upppackade med fulla garantier som är prissänkta från 18.995 till 15.995.-, jag har levererat 2 den här veckan, den är en helt OK 4-taktare som drar ganska snåla 0.35 - 0.40 beroende på hur gasglad man är, den rullar på i 100blås lätt och funkar suveränt!!!! Kolla med din lokala Kymco återförsäljare....
Tack för tipset!

Tja om jag förstår dig rätt representerar du Starol i Enköping? Flen är ju inte så långt bort. Det låter bra - den var inget mästerverk i formgivning men det spelar mindre roll (Peugeot Snake gillar designen på jag men motorn är nog lite för vek/liten i förhållande till priset). 0,35-0,40 l/milen låter iofs nästan törstigt för en modern fyrtakts 125:a? De flesta verkar ligga på 0,25 - 0,3.
Kasch
Drömmare
Drömmare

Post by Kasch »

Peter Björkdahl wrote:BMW C:1

//Peter Björkdahl
Mjo, men tyärr alldeles för dyr. Dessutom går min scootergräns vid tak över huvudet. Det blir för mycket kompromisser med mc-känslorna :)
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Min kollega Maria har en kymco som är designad som en SH/Scarabeo typ, med stora hjul och tydligen samma motor som SH.

Ful som tusan, men även lättkörd som tusan. Med de stora hjulen har man en oslagbar komfort. Kostar kring €2000 ny, vet inte vad den kan gå på i sverige.
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Honda Lead tror jag är det allra billigaste du kan köpa. Du hittar lågmilare på blocket för nästan ingenting. De är inget snabba men de är driftsäkra och otroligt snåla. Jag var väldigt inne på en sådan, men då jag kör en mil grusväg valde jag till slut en Honda Innova.
/PapaD
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

kash in da house:
0,35-0,40 l/milen låter iofs nästan törstigt för en modern fyrtakts 125:a? De flesta verkar ligga på 0,25 - 0,3.

Måste nog säga att det är en sanning med modifikation. Många använder L/mil som försäljningsargument i dagens läge men vi som står med det hela dagarna och ser & hör verkligheten från våra kunder vet att 0.25 L/mil med en pendlare 4-takts MC scooter är i princip omöjligt, Aprilia har en moppe Aprilia SR 50 Factory (före 05 hette dom DiTech) som är en direktinsprutad 2-taktare och våran "shop hack" drog runt 0.19 - 0.20 L/mil, har hört om dom som är nere på 0.17 - 0.18 och det tror jag på men en förgasarmatad 2 eller 4-taktare kommer aldrig ner i dom siffrorna. En variomatic scooter med under 150cc körs ju i princip bara i ett läge, full gas, för det mesta och har man inte sprut så suger dom i sig soppa i en ganska rask takt, kör man längre sträckor så kan säkert komma ner duktigt i förbrukning, hell jag körde en Aprilia Mana 850cc (med variomatic) och var nere och nosade på 0.40 L/mil mellan Enköping & Tokholm i 120kph på motorvägen. Som en pendlare i storstad får man nog räkna med lite mer men du bor i Flen och åker kanske mer längre sträckor och visst kan du få ner förbrukningen då....

Håller just på med att försöka få Kymco importören att ställa hem en sån Agility 125cc till Mosta Hill över vintern så att jag kan göra en E85 konvertering av den sen ska vi se hur billigt (och miljövänligt) det går att åka med en sådan.....

DP says: Representerar bara mig personligen här på forumet....
Kasch
Drömmare
Drömmare

Post by Kasch »

DP wrote:Håller just på med att försöka få Kymco importören att ställa hem en sån Agility 125cc till Mosta Hill över vintern så att jag kan göra en E85 konvertering av den sen ska vi se hur billigt (och miljövänligt) det går att åka med en sådan.....

DET låter intressant. Konverterar du min också? :) Vad behöver man göra? Öka bränsletillförseln? Byta material i slangar etc?
Kasch
Drömmare
Drömmare

Post by Kasch »

PapaD wrote:Honda Lead tror jag är det allra billigaste du kan köpa.
Jo kikade på den - Hondas motorer är ju generellt sett otroligt driftsäkra (medger en som kör engelsk!). Passar våra dåliga vägar också. Men den känns mer mc än scooter och som mc känns den aptråkig :) Det är säkert iofs mer känsla än förnuft men helst vill man ju att det ska gå hand i hand...

Har också börjat glutta åt elhållet, exempelvis E-max med 4 kW-motor(!) men den svenska versionen innehåller silikonbatterier (kisel?), inte litium som har längre livslängd. Att lägga 34 tkr på en elmoppe med osäker livslängd på batterierna känns lite väl...
Peter Björkdahl
Nybörjare
Nybörjare

DP wrote:peter björkdahl in da house:

Var det du på en Wiliams F1 C1'a som jag gav tummen upp vid Haga i helgen????

DP says: Den var frän, hade helt glömt bort Wiliams F1 versionen....
Nix, jag har den enklaste modellen och röd. Det var alltså inte jag.

//Peter Björkdahl
Peter Björkdahl
Nybörjare
Nybörjare

Kasch wrote:
Peter Björkdahl wrote:BMW C:1

//Peter Björkdahl
Mjo, men tyärr alldeles för dyr. Dessutom går min scootergräns vid tak över huvudet. Det blir för mycket kompromisser med mc-känslorna :)
Det finns tyvärr ett väldigt litet begagnatunderlag. Men jag har sett 1 eller 2 under 20.000:-, min köpte jag för 25.000:-.

Fördelen att pendla med C:1 är bl a att man inte behöver skydda sig så mycket så det är NÄSTAN lika enkelt/smidigt som att hoppa in i en bil.
Om jag jämför med att åka motorcykel och alla skyddskläder man behöver där.

//Peter Björkdahl
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

kasch in da house:
Vad behöver man göra? Öka bränsletillförseln? Byta material i slangar etc?

Ja det är nog det man måste göra, jag är lite orolig för förgasaren som är en vacumförgasare som har en trottel som sitter i ett gummimembran, det kan vara så att E85 (alkoholen) kommer att smälta det ganska fort och då får man titta på annat förgaseri, det finns Tillotson och några andra GoCart förgasare som även har justerbara munstycken och används på duktigt trimmade moppescooters och funkar bra. Planer på konvertering & lackering är i princip klara men nu hoppas jag bara att Kymco importören skulle tycka det i tiden med en "grön scooter" i montern på MC Mässan 2009, vi får se om dom vågar....

DP says: Kanske i Älvsjö lönehelgen Januari 2009....
Post Reply