Funderingar före köp av Vespa

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Roger
Drömmare
Drömmare
Posts: 2
Joined: Thu 12 Jun 2008, 20:11

Funderingar före köp av Vespa

Post by Roger »

Hej på er alla!

Detta är mitt första inlägg på detta intressanta forum.
Jag har fått tillåtelse av frun :grin: att kolla upp ett ev. köp av ett mindre och bensinsnålare fordon som skall användas till pendling. Det får jag nog tacka det höga bensinpriset för... Självklart vill jag åka med klass så en Vespa ligger högt upp på lista.

Skulle vilja ha en Vespa som går att köra i 70 för att restiden inte skall ta en evighet. Ja, ja jag vet. Det är en bortförklaring... Vad jag har läst här på forumet verkar det vara som at man behöver kitta upp till 75cc för detta. Stämmer det? Vad ligger priset på en vettigt trimm-kit? Eller säljs det en del som är färdigtrimmade? Vad är ett rimligt pris på marknaden för en std. respektive en kittad Vespa?
Hur mycket drar en Vespa per mil?

Må väl!
Terraplane Blues

Re: Funderingar före köp av Vespa

Post by Terraplane Blues »

Roger wrote:Hur mycket drar en Vespa per mil?
Hur långt är ett rep? :wink:

För det första: vill du har en moped- eller motorcykelklassad Vespa?

De flesta motorcykelklassade vespor gör t o m mer än 70 km/h original, medan mopedklassade vespor (Vespa 50 N/L/R) marschar kring 30-35 km/h i originalutförande.

En original Vespa 50 drar ca 0,25 l/mil medan de större vesporna drar allt mellan 0,25-0,45 i originalutförande.
Roger
Drömmare
Drömmare
Posts: 2
Joined: Thu 12 Jun 2008, 20:11

Post by Roger »

Enklast är det att ha en mopedklassad. Slippa besiktning osv. Hur gör ni här på forumet? Klassar ni om när ni går upp över 50cc :wink: ?
Är det mycket trim för att få upp en mopedklassad i "lite" fart?
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

läs detta som jag saxat från www.emscooters.se


Trimning av Vespa 50 (Efter detta får mopeden inte framföras på allmän väg)

Strypningen på V50 sitter i vevpartiet och primärutväxlingen.
Kolv, cylinder, ljuddämpare och förgasare behöver inte bytas i steg 1 om inte dessa delar är i dåligt skick.
I samband med att motorn tas isär för byte av vevparti och primärutväxling rekommenderas att även packningar, packboxar och kullager byts.
En svag länk i V50 motorn är kopplingen. Det är mycket vanligt att motorn slirar på kopplingen tex när man kickar igång den. Trimmas motor är risken för slirande koppling större.
I många fall räcker det med att byta till en starkare kopplingsfjäder samt att byta lameller. Men ofta händer det att problemet kvarstår trots byte av dessa delar.
I detta läge bytes hela kopplingspaketet mot ett nytt.
För att förbättra "hävarms effekten" på kopplingen kan kopplingshandtaget bytas till ett PX handtag som är något längre.

Steg 1. (Beräknad hastighet ca 40-50km/h)

Byte av följande delar:
- Vevparti (Vevparti + utväxling 1500kr)
- Primärutväxling (18/67) Ev. kan en högre utväxling monteras om även steg 2 delarna skall monteras.
- Ramlager 2st (90kr/st)
- Bakhjulslager (110kr)
- Kickstoppsgummi 2st (20kr/st)
- Packningssats (85kr)
- Packboxar (180kr)
- Växellådsolja (49kr)
- Tändstift (40kr)
- Huvudmunstycke (35kr)
- Lameller + förstärkt fjäder (264kr)
- Specialverktyg, kopplingsavdragare (85kr)
Summa: 2568kr

OBS Följande kan behövas bytas: Koppling, kolvringar, kondensator, brytarspetsar etc.
För att optimera effekten skall motorblocket portas efter cylinderns spolkanaler.
Det går också att ta upp insugningporten i vevhuset.
I samband med att motordelarna byts bör även wires och wirehöljen och bromsar ses över.

För att senare kunna gå vidare med steg 2:
- Anpassa vevhusets kanaler för en större cylinder.

Steg 2. (Beräknadhastighet om även steg 1 utförts 60-80km/h, beroende på hur modifieringar utförts)

Förutom steg 1 byts följande:
- Förgasare antigen 16/16 eller 19/19, insugningsrör etc. (1000kr)
- Cylinder 75cc (1195kr)
- Effektljuddämpare (595kr)
- Koppling komplett (600kr)
- Handtag PX (70kr)

Steg 3.

För att förbättra väghållning och få högre toppfart byts hjulen till 10". (Original 9")
- Fälg 450kr/st
- Däck 3,50-10 eller 3,00-10 (349kr/st Michelin)
- Slang 10" (70kr/st)
Vid köp av fälgar och däck kan paketpris ges om övriga trimdelar är köpta av oss.
Även stötdämparna påverkar väghållningen markant. Förstärkta dämpare finns att köpa. (Rekommenderas)

OBS Alla uppgifter förutsätter att motorblock, kolv-cylinder, tändning etc är i bra skick.
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Vill du finåka med stil? Köp en Vespa 50.

Vill du ta dig till o från jobbet utan strul och med lite fart? Köp en modern automat.

Vill du åka till o från jobbet utan strul OCH med stil? Köp en Vespa PX200.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Post Reply