läs detta som jag saxat från www.emscooters.se
Trimning av Vespa 50 (Efter detta får mopeden inte framföras på allmän väg)
Strypningen på V50 sitter i vevpartiet och primärutväxlingen.
Kolv, cylinder, ljuddämpare och förgasare behöver inte bytas i steg 1 om inte dessa delar är i dåligt skick.
I samband med att motorn tas isär för byte av vevparti och primärutväxling rekommenderas att även packningar, packboxar och kullager byts.
En svag länk i V50 motorn är kopplingen. Det är mycket vanligt att motorn slirar på kopplingen tex när man kickar igång den. Trimmas motor är risken för slirande koppling större.
I många fall räcker det med att byta till en starkare kopplingsfjäder samt att byta lameller. Men ofta händer det att problemet kvarstår trots byte av dessa delar.
I detta läge bytes hela kopplingspaketet mot ett nytt.
För att förbättra "hävarms effekten" på kopplingen kan kopplingshandtaget bytas till ett PX handtag som är något längre.
Steg 1. (Beräknad hastighet ca 40-50km/h)
Byte av följande delar:
- Vevparti (Vevparti + utväxling 1500kr)
- Primärutväxling (18/67) Ev. kan en högre utväxling monteras om även steg 2 delarna skall monteras.
- Ramlager 2st (90kr/st)
- Bakhjulslager (110kr)
- Kickstoppsgummi 2st (20kr/st)
- Packningssats (85kr)
- Packboxar (180kr)
- Växellådsolja (49kr)
- Tändstift (40kr)
- Huvudmunstycke (35kr)
- Lameller + förstärkt fjäder (264kr)
- Specialverktyg, kopplingsavdragare (85kr)
Summa: 2568kr
OBS Följande kan behövas bytas: Koppling, kolvringar, kondensator, brytarspetsar etc.
För att optimera effekten skall motorblocket portas efter cylinderns spolkanaler.
Det går också att ta upp insugningporten i vevhuset.
I samband med att motordelarna byts bör även wires och wirehöljen och bromsar ses över.
För att senare kunna gå vidare med steg 2:
- Anpassa vevhusets kanaler för en större cylinder.
Steg 2. (Beräknadhastighet om även steg 1 utförts 60-80km/h, beroende på hur modifieringar utförts)
Förutom steg 1 byts följande:
- Förgasare antigen 16/16 eller 19/19, insugningsrör etc. (1000kr)
- Cylinder 75cc (1195kr)
- Effektljuddämpare (595kr)
- Koppling komplett (600kr)
- Handtag PX (70kr)
Steg 3.
För att förbättra väghållning och få högre toppfart byts hjulen till 10". (Original 9")
- Fälg 450kr/st
- Däck 3,50-10 eller 3,00-10 (349kr/st Michelin)
- Slang 10" (70kr/st)
Vid köp av fälgar och däck kan paketpris ges om övriga trimdelar är köpta av oss.
Även stötdämparna påverkar väghållningen markant. Förstärkta dämpare finns att köpa. (Rekommenderas)
OBS Alla uppgifter förutsätter att motorblock, kolv-cylinder, tändning etc är i bra skick.
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]