Omöjlig M9-bult ? (Vespa stötdämp)
-
- Nybörjare
- Posts: 19
- Joined: Sun 02 Sep 2007, 00:37
- Location: Göteborg
Omöjlig M9-bult ? (Vespa stötdämp)
Kamrater!
Redan då jag satte på Bitubo stötdämpare bak började det bli väl få gängor kvar att skruva muttern på. Jag pratar om den M9 65mm bult som fäster bakre stötdämparens nederdel i motorblocket på Vespan.
Jag ska nu montera ett sprajlans nytt RZ Right Hand rostfritt blås på Lizzy och då är det ett vinkelbeslag som också ska på samma M9-bult. (Det håller fast "mufflern" på ljuddämparen) Nu räcker inte längre piaggios 65mm till. Med blåset kom det inte med någon ny längre bult förstås.
SIP, t ex har bara standard M9-bulten i sortimentet, Götets två bästa järnhandlare har inget i M9 och inte heller Göteborgs Skruvcenter AB som jag tror är stans finaste skruvspecialist. 3/4 tum är ca en halv mm fetare och det gick inte in i stötdämparen.
Ja ni fattar frågan nu: -Hur får jag tag i M9 ca 75mm?
-Det är väl fler där ute som haft ett right hand blås? (Men kanske inte i kombination med Bitubo som verkar ha fetare gods i fästet.)
Tacksam för svar!
Andreas
Redan då jag satte på Bitubo stötdämpare bak började det bli väl få gängor kvar att skruva muttern på. Jag pratar om den M9 65mm bult som fäster bakre stötdämparens nederdel i motorblocket på Vespan.
Jag ska nu montera ett sprajlans nytt RZ Right Hand rostfritt blås på Lizzy och då är det ett vinkelbeslag som också ska på samma M9-bult. (Det håller fast "mufflern" på ljuddämparen) Nu räcker inte längre piaggios 65mm till. Med blåset kom det inte med någon ny längre bult förstås.
SIP, t ex har bara standard M9-bulten i sortimentet, Götets två bästa järnhandlare har inget i M9 och inte heller Göteborgs Skruvcenter AB som jag tror är stans finaste skruvspecialist. 3/4 tum är ca en halv mm fetare och det gick inte in i stötdämparen.
Ja ni fattar frågan nu: -Hur får jag tag i M9 ca 75mm?
-Det är väl fler där ute som haft ett right hand blås? (Men kanske inte i kombination med Bitubo som verkar ha fetare gods i fästet.)
Tacksam för svar!
Andreas
Re: Omöjlig M9-bult ? (Vespa stötdämp)
jag kommer inte ihåg hur jag gjorde. men du kan ju alltid gänga en 9mm pinne med 8mm gängor, belastningen är ju inte på gängan.Lizzy & Co wrote:Kamrater!
Redan då jag satte på Bitubo stötdämpare bak började det bli väl få gängor kvar att skruva muttern på. Jag pratar om den M9 65mm bult som fäster bakre stötdämparens nederdel i motorblocket på Vespan.
Jag ska nu montera ett sprajlans nytt RZ Right Hand rostfritt blås på Lizzy och då är det ett vinkelbeslag som också ska på samma M9-bult. (Det håller fast "mufflern" på ljuddämparen) Nu räcker inte längre piaggios 65mm till. Med blåset kom det inte med någon ny längre bult förstås.
SIP, t ex har bara standard M9-bulten i sortimentet, Götets två bästa järnhandlare har inget i M9 och inte heller Göteborgs Skruvcenter AB som jag tror är stans finaste skruvspecialist. 3/4 tum är ca en halv mm fetare och det gick inte in i stötdämparen.
Ja ni fattar frågan nu: -Hur får jag tag i M9 ca 75mm?
-Det är väl fler där ute som haft ett right hand blås? (Men kanske inte i kombination med Bitubo som verkar ha fetare gods i fästet.)
Tacksam för svar!
Andreas
Federico
-
- Nybörjare
- Posts: 19
- Joined: Sun 02 Sep 2007, 00:37
- Location: Göteborg
M8 ok?
Tack för era svar med ledtrådar!
Känner mig inte säker ändå. Blir det inte rätt duktig belastning i nedre stötdämparfästet när man vräker sig över farthinderbulorna? Är det verkligen ok med M8 som dels är 1 mm klenare och dels glappar i metallröret i stötdämparens nedre infästning?
Det vore ju det smidigaste om det var ok m M8.
Är det nån som har kört några år och hårt med M8 där?
Kanske bättre ändå att som Federico menar gänga upp en 9mm pinne m M8, men det blev onödigt komplicerat detta. Jag är ingen van smed..
Om pinnen är 9 mm - funkar det att dra M8-gängsnittet direkt i godset eller måste pinnen svarvas ner lite först? (Jag hade kunnat göra M9-gängor också, men då saknas en M9 mutter i ena änden)
Tack för att det finns folk därute som svarar även på de mest tråkiga små teknikfrågor. Men vissa skruvar är ju rätt viktiga..
Andreas
PS. Inte heller Regale hade någonting i M9..
Känner mig inte säker ändå. Blir det inte rätt duktig belastning i nedre stötdämparfästet när man vräker sig över farthinderbulorna? Är det verkligen ok med M8 som dels är 1 mm klenare och dels glappar i metallröret i stötdämparens nedre infästning?
Det vore ju det smidigaste om det var ok m M8.
Är det nån som har kört några år och hårt med M8 där?
Kanske bättre ändå att som Federico menar gänga upp en 9mm pinne m M8, men det blev onödigt komplicerat detta. Jag är ingen van smed..
Om pinnen är 9 mm - funkar det att dra M8-gängsnittet direkt i godset eller måste pinnen svarvas ner lite först? (Jag hade kunnat göra M9-gängor också, men då saknas en M9 mutter i ena änden)
Tack för att det finns folk därute som svarar även på de mest tråkiga små teknikfrågor. Men vissa skruvar är ju rätt viktiga..
Andreas
PS. Inte heller Regale hade någonting i M9..
Re: M8 ok?
det här är en lösning som jag fotade på cannonball i år, frågan är om motorbulten håller för ljuddämparens vibrationer

Federico
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Det sitter väl en gummipuck emellan? Som tar det mesta av vibrationerna, menar jag.
Värre om man smäller i blåset och kraften fortplantas upp o spräcker blocket...
Skulle nog leta reda på en lämplig bult till stötdämparfästet istället.
/JM
Värre om man smäller i blåset och kraften fortplantas upp o spräcker blocket...
Skulle nog leta reda på en lämplig bult till stötdämparfästet istället.
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
-
- Nybörjare
- Posts: 19
- Joined: Sun 02 Sep 2007, 00:37
- Location: Göteborg
Tack!
Tack alla!
Jag hade i bakhuvudet, Fredrik, att jag sett varianten med motorbulten istället, men jag ska försöka få till stötdämparfästet.
Efter goda råd kommer jag genast att införskaffa lämplig M8 för att kunna köra, men kommer känna mig riktigt hemma först när jag låtit nån liten mek.verkstad gänga mig en M9-bult.
Intressant att ingen har tipsat om ett ställe där man kan köpa M9 i sverige. Det är nog helt enkelt ont om det. M7 finns oxå på vespa, men det har jag köpt på mc-verkstad i Gbg. (Förutom EM scooters, förstås)
Kram på er!
Andreas
Jag hade i bakhuvudet, Fredrik, att jag sett varianten med motorbulten istället, men jag ska försöka få till stötdämparfästet.
Efter goda råd kommer jag genast att införskaffa lämplig M8 för att kunna köra, men kommer känna mig riktigt hemma först när jag låtit nån liten mek.verkstad gänga mig en M9-bult.
Intressant att ingen har tipsat om ett ställe där man kan köpa M9 i sverige. Det är nog helt enkelt ont om det. M7 finns oxå på vespa, men det har jag köpt på mc-verkstad i Gbg. (Förutom EM scooters, förstås)
Kram på er!
Andreas
Re: Tack!
Angående M7 fick jag tipset att kolla med bilhandlare som säljer franska bilar. Citroënhandlaren där jag bor har M7.Lizzy & Co wrote:M7 finns oxå på vespa, men det har jag köpt på mc-verkstad i Gbg. (Förutom EM scooters, förstås)
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Jag hade personligen tvekat på att använda M8. Glappar det så vill hålet gärna bli större och större med tiden, i värsta fall skulle jag köra med en M8 med en hylsa utanpå för att slippa glappet.
Bara en fegis reflektion.
Eller svarva en M10 och dra på en ny gänga! Kan inte kosta många kronor och om du inte har för bråttom kan jag kolla om det finns lite tid över på jobbet att fixa det.
Bara en fegis reflektion.
Eller svarva en M10 och dra på en ny gänga! Kan inte kosta många kronor och om du inte har för bråttom kan jag kolla om det finns lite tid över på jobbet att fixa det.
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
bra, då ska jag byta till mindre bult i bussningarna på mina bilar..fritte wrote:glapp & skrammel blir det inte så mycket av, motorn vilar på marken & stötdämparen vilar på motorn.. kraften växlar endast rikning om bakhjulet är i luften..
om man sen drar åt en M8 regält så klämmer den distansen i läge.![]()
![]()
![]()
---------------------------------------------------------
javisst, gör det!lambrittan wrote:bra, då ska jag byta till mindre bult i bussningarna på mina bilar..fritte wrote:glapp & skrammel blir det inte så mycket av, motorn vilar på marken & stötdämparen vilar på motorn.. kraften växlar endast rikning om bakhjulet är i luften..
om man sen drar åt en M8 regält så klämmer den distansen i läge.![]()
![]()
![]()
lizzy & co in da house:
Intressant att ingen har tipsat om ett ställe där man kan köpa M9 i sverige.
Skulle nog våga mig på att säga om inte Sifvert's www.sifvert-skruv.se har den finns den inte, där har dom i alla fall aldrig gått bet på en skruv, bult, bricka eller mutter till mig....
DP says: Mahognybåtägare har bra rabatter där....
Intressant att ingen har tipsat om ett ställe där man kan köpa M9 i sverige.
Skulle nog våga mig på att säga om inte Sifvert's www.sifvert-skruv.se har den finns den inte, där har dom i alla fall aldrig gått bet på en skruv, bult, bricka eller mutter till mig....
DP says: Mahognybåtägare har bra rabatter där....
de hade inte sist jag frågade för ett par år sedan, sedan är deras priser på vissa specialdetaljer i närheten av vad nytillverkning kostar på mekanisk verkstad.DP wrote:lizzy & co in da house:
Intressant att ingen har tipsat om ett ställe där man kan köpa M9 i sverige.
Skulle nog våga mig på att säga om inte Sifvert's www.sifvert-skruv.se har den finns den inte, där har dom i alla fall aldrig gått bet på en skruv, bult, bricka eller mutter till mig....
DP says: Mahognybåtägare har bra rabatter där....
även om sifvert är dyra så handlar jag där och är glad att de finns, de flesta järnhandlare blir utkonkurerade av biltema m.fl. Sifverts sortiment och kunnande är oslagbart. En annan stockholmsbutik i Sifvertklass är Küntze som säljer gummidetaljer. Unikt för båda är att de ger samma service om man är privatperson och handlar en bricka för 50öre eller om man är företag och handlar för 100.000kr
Federico
Piaggio har haft två olika längder på bulten dår, de nyare är längre än de gamla. Kanske räcker det med en ny originalbult?
Har aldrig sett annat än M9 på den platsen original och om man tänker på hur snåla Piaggio alltid varit är det nog klokt att fortsätta med M9.
Om du har en gammal stötdämare kanske du kan tillverka en bult av axeln, bulten är i allfall M9.
VH/C
Har aldrig sett annat än M9 på den platsen original och om man tänker på hur snåla Piaggio alltid varit är det nog klokt att fortsätta med M9.
Om du har en gammal stötdämare kanske du kan tillverka en bult av axeln, bulten är i allfall M9.
VH/C
Re: Omöjlig M9-bult ? (Vespa stötdämp)
Jag löste det genom att tillverka ett nytt rör med plats för M10 som jag pressade in i gummibussningen. Både röret och skruven är i rostfritt. Jag skulle inte oroa mig då rörets primära funktion är att vara distans så att du kan dra stumt.
Fleming
Fleming