Hur ska tändningen egentligen stå...

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Pellegrino
Nybörjare
Nybörjare

Hur ska tändningen egentligen stå...

Post by Pellegrino »

...om man har 133cc-kit men originalförgasare (19mm) på en Primavera 82:a. Vad tycker ni jag ska ställa tändningen till?

1. Har alltså cylinder, topp, kolv från 133cc-kit, i övrigt original. Öh... ny trimdämp har jag också.
Tändningen ska enl. instruktioner här&där ställas till 16-17 grader f.ö.d.
Men vad är det egentligen som styr detta gradtal?
Ska man ha samma gradtal även om man förstorar portar, byter till trimvevparti och sätter på större förgasare?
Eller är det så att 16-17 grader <i>bara </i>gäller för en fulltrimmad och att jag i så fall ska ställa tändningen till 19-20 eller nåt annat?

2. Någon som har nåt att säga om MAZZUCCHELLI's trimvevparti till ovanstående? Duger det? Finns hos http://www.sip-scootershop.com/ Jag ska inte tävla utan ska köra (fort) till jobbet och fotbollsträning på sommarhalvåret vid fint väder.
Det finns förresten två varianter vevparti för nästan samma pris (542:- resp. 597:-) Någon som vet vad som skiljer?

3. Vad bör man passa på att byta/fixa om man ändå delar motorn för att byta till trimvevparti? Är det inte nåt med nån hårdare fjäder till kopplingen? Lager? Packningar?

/Pellegrino
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Pellegrino</i>
<br />...om man har 133cc-kit men originalförgasare (19mm) på en Primavera 82:a. Vad tycker ni jag ska ställa tändningen till?

1. Har alltså cylinder, topp, kolv från 133cc-kit, i övrigt original. Öh... ny trimdämp har jag också.
Tändningen ska enl. instruktioner här&där ställas till 16-17 grader f.ö.d.
Men vad är det egentligen som styr detta gradtal?
Ska man ha samma gradtal även om man förstorar portar, byter till trimvevparti och sätter på större förgasare?
Eller är det så att 16-17 grader <i>bara </i>gäller för en fulltrimmad och att jag i så fall ska ställa tändningen till 19-20 eller nåt annat?

2. Någon som har nåt att säga om MAZZUCCHELLI's trimvevparti till ovanstående? Duger det? Finns hos http://www.sip-scootershop.com/ Jag ska inte tävla utan ska köra (fort) till jobbet och fotbollsträning på sommarhalvåret vid fint väder.
Det finns förresten två varianter vevparti för nästan samma pris (542:- resp. 597:-) Någon som vet vad som skiljer?

3. Vad bör man passa på att byta/fixa om man ändå delar motorn för att byta till trimvevparti? Är det inte nåt med nån hårdare fjäder till kopplingen? Lager? Packningar?

/Pellegrino
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

1. Tror att gradtalet som tillverkaren rekommenderar är baserat på hur mycket de räknar med att den cylindern varvar och kompressionen såklart. Högre varv ger snabbare förbränning och högre komp kräver tidigare tändning för att undvika spikningar. Kör på rekommenderd förtänding så vet du att det fungerar, finns det någon anledning att inte ställa tändingen så?

2. Ingen koll på olika PV vevar, troligtvis är det för olika tändsystem (svänghjulskonor) kolla ditt motornummer/motorkod så att du får rätt vev.

3. alla lager, alla packboxar, alla o-ringar, alla papppackningar, lameller, ev. växelkors om det ser dåligt ut. lameller och en hårdare fjäder.

Federico
Pellegrino
Nybörjare
Nybörjare

Post by Pellegrino »

<i>1. ...finns det någon anledning att inte ställa tändingen så?</i>
Nej, men jag får inte vespan att gå bra så jag försöker hitta/utesluta fel. Den står på 17 grader nu och då får den väl stå så då.

<i>2. ...troligtvis är det för olika svänghjulskonor...</i>
Aha, just det! Det måste man ha koll på så det blir rätt.

Tack för svar!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Pellegrino</i>
<br />
<i>1. ...finns det någon anledning att inte ställa tändingen så?</i>
Nej, men jag får inte vespan att gå bra så jag försöker hitta/utesluta fel. Den står på 17 grader nu och då får den väl stå så då.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

på vilket sätt går den dåligt? har du bestyckat om förgasaren (större huvudmunstycke.)?
Högkomp-cylindrar typ Polini/malossi m.m skall köras på 98 oktan eller mer.

Federico
Pellegrino
Nybörjare
Nybörjare

Post by Pellegrino »

<i>på vilket sätt går den dåligt? har du bestyckat om förgasaren (större huvudmunstycke.)?
Högkomp-cylindrar typ Polini/malossi m.m skall köras på 98 oktan eller mer.</i>

Just nu går den sämre än nånsin. Direkt när jag hade satt dit cylinder, kolv och topp, under hela inkörningen förresten, körde jag med 95 oktan (av okunskap), mycket olja och ett B6HS-stift. Med trimsatsen följde 78, 80, 82 och 85 munstycke. EM rekommenderade att testa med 78. Jag tyckte att den hackade för mycket med det så jag bytte till 82 och stundtals 85 under inkörningen (för bättre kylning). Vid denna tiden hade jag inte klart för mig hur luft/bränsleskruven fungerade utan trodde att den var ett lågfartsmunstycke, och rörde knappt den. Jag har nu i efterhand sett rekommendation på 76 (Scooterhelp). Ihop med EM:s rekommendation med 78 har jag fått för mig att jag har haft alldeles för stort huvudmunstycke och om jag justerade in tändningen ordentligt och satte dit det rekommenderade B8HS-stiftet så trodde jag att jag skulle kunna gå ner till 78 eller så. Vespan gjorde trots allt under inkörningen lätt 80 (och runt 90 nerför när jag inte kunde hålla igen) men den hackade alltid lite i toppfart. Det var naturligtvis fullt tillräckligt med fart men jag ville få bort hackandet och det kändes som att den hade lite till att ge. Den fyrtaktar inte på 4:an. Inte ens med 85-munstycket. Så jag har:

-Satt dit ny kondensator, ny tändspole (och ny dämp).
-Ställt tändning fram och tillbaka mellan 16-24 grader.
-Kollat bränsleflödet: plockat isär och rengjort förgasaren, kört med flaska.
-Provat med alla medföljande huvudmunstycken... så där 400 gånger känns det som... och skruvat på luft/bränsleskruven under fullgas på friläge men den lossnar liksom aldrig riktigt så den varvar ordentligt.
-Ny bensin sedan i våras, 98 oktan, 2% olja, liten skvätt oktanbooster.
-Bytt tillbaka till B6HS från 8 via 7 (köpte nytt B6HS-stift idag att testa i helgen). Vid nåt tillfälle blev det klart bättre med B6HS än 8.

Just nu gör vespan 60 med rejält hackande. Den har alltså bara blivit sämre av alla de här åtgärderna!!! :cry: Jag hittar ingen logik i felsökningen längre. Skulle vilja börja om och det var därför jag ville veta hur tändningen egentligen ska stå. Men det känns egentligen som om problemet är mer förgasarrelaterat. Hade varit intressant att prova med en annan men likadan förgasare, men var hittar man en sån att låna??
Kan defekter på någon av spolarna på själva tändplattan ge upphov till hackande?
Den startar normalt alltid snällt på 3:e kicken (kall, full choke) utom nyligen när jag ställt tändningen till 17, bytt till 78 och B8HS. Då kickade jag så jag blev blå och vespan sur. Jag fick igång den men det satt långt inne och den gick mycket dåligt.
Den går inte bättre (och har aldrig påverkats av) om jag drar ut choken på toppfart.

Hur bör jag gå tillväga med felsökningen???
Tacksam för tips!

/P
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Dålig kontakt till tändspolen kan orsaka hackande, kolla tändkabeln till stiftet också, kanske är den kass? sitter kaben ordentligt fastklämd på stiftet?

Har du kollat brytarna (nya?) avståndet är viktigt (mellan 0.3och0.5 är bra) ibland kan de ställa om sig av vibrationer m.m.

133kit brukar kräva portning av originalveven om du inte har en trimvev monterad. tror att insuget skall portas också. men det där vet EM allt om och kan säkert svara på om du köpt prylarna där.

Federico
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Federico wrote:Högre varv ger snabbare förbränning och högre komp kräver tidigare tändning för att undvika spikningar.
Om man som jag har spikningar, kan det hjälpa att ställa om tändningen? Isåfall till tidigare tändning, dvs vrida plattan någon/några grader motsols?
Står enligt rek nu, men spikar ändå...
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Federico wrote:Högre varv ger snabbare förbränning och högre komp kräver tidigare tändning för att undvika spikningar.
Fel!
Hämtat direkt från TSR som bara är en av många som kan 2-takt.

"The first thing to do is make sure you are running the required octane gas to match the compression you have in your engine, assuming the engine is in good mechanical condition. If this is right, then I suggest you retard the ignition timing, provided it can be adjusted. By retarding the timing you lower the combustion pressure and temperature. Only retard the timing until the knocking stops, as too much retard will kill the torque, and hp will drop. If you are lucky, this will work with only a little change."

Det är den ökade hastigheten som gör att en ännu tidigare tändning kommer få det att detonera ännu mer.. Alltså flamfronten kommer alldeles för tidigt mot när kolven passerar övre dödläge.

Som ett exempel bara så förtänder malossis cdi till en dragster 24 grader vid 1500rpm och retarderar till 17 över 8000rpm. Men med fast tändning så är det ju vid maxvarvet tändningen måste vara rätt för att det inte ska detonera, därav rekommendationerna till de flesta trimkit för vespa att ställa tillbaka tändningen.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Vet inte om jag hänger med där... Så ställa om tändningen ska jag inte?
Popolino
Entusiast
Entusiast

Post by Popolino »

Luddiga svar... :grin:
Lägre (senare) tändning är det som gäller för att att unvika spikning. Från exemplevis 20 till 16 grader.

Eller testa något av de andra alternativen.

Har surfat runt och hittat följande som spikningar kan bero på:
För hög (tidig) tändning.
För lite bränsle (mager bränsle-luftblandning ).
Hög kompression.
Bränsle med för lågt oktantal.
Felaktiga eller slitna tändstift.
Sotbeläggningar i förbränningsrummet.
Oljan, för lite tvåtaktsolja eller att det är för lite motorolja i motorn.

Risken för knackningar ökar också vid.
Hög temperatur.
Torr luft.

Min hoj har börjat spika och jag misstänker vädret i kombination med ett huvudmunstycke som är på gränsen till för litet.
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Ahh, tackar mr c... ställer om den någon grad och ser vad som händer, annars förjer jag etanolrådet... hoppas vi syns imorgon...
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Popolino wrote:För hög (tidig) tändning.
För hög (tidig) tändning.
För lite bränsle (mager bränsle-luftblandning ).
Hög kompression.
Bränsle med för lågt oktantal.
Felaktiga eller slitna tändstift.
Sotbeläggningar i förbränningsrummet.
Oljan, för lite tvåtaktsolja eller att det är för lite motorolja i motorn.
Min Lambretta 200 började för några år sdan ofta spika när jag kört fort (100+) en lite längre stund. Jag tickade i princip av listan ovan.

* För hög (tidig) tändning: Strobade tändningen, den stod exakt rätt

* För lite bränsle: Nej, snygg färg på stiftet, snarast för mörk

* Bränsle med för lågt oktantal: Körde på 98

* Felaktigt eller slitet stift: Bytte till nytt stift, testade även med B9ES istället för det vanliga B8ES

* Sotbeläggningar i förbränningsrummet: Sotade topp och kolv

* Oljan: Kör alltid på TTS

Men inget hjälpte. Squishet var visserligen ok, 1,1 - 1,2 mm, men jag testade ändå med en tjockare topplockspackning jag fick från pastor M i Knutby, och den gav ett squish uppåt 1,8 mm. Success, den slutade spika :grin: Kan vara värt att testa!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply