Som ny vespaägare skulle jag vilja lära mig lite mer om hur förgasaren fungerar. saken är den att min vespa börjar blöddra ganska lätt vid gaspådrag, och vad jag upplever som vid relativt låga varv. Efter tankning idag blev det ännu värre och motorn går orent i ca 25 km/h. Detta beror troligtvis dlevis på min egen slarvighet när det gäller oljeblandning, men jag undrar hur jag kan justera förgasaren på ett tillfredsställand sätt.
jag har identifierat
1.) Tomgångsskruv
2.) luftskruv (?) ... 'som jag inte upplever gör någon skillnad om den är max inskruvad eller utskruvad, förutom att tomgången ändras.
3.) vad är detta för skruv?
1. Tomgångsskruv, säller tomgångsvarvet
2. Tomgångsblandning, i princip bara till för att få jämnare tomgång. justera denna så tomgången ökar ochanvänd 1 till att sänka varvet. Till lsut kommer den att gå lite ojämnt och då skuvar du tillbaks 2 till den går jämnt igen
3. Lågfartsmunstycke, är aktivt vid 1/4-1/2 gas på ett ungefär
mvh/HB
bahzookah wrote:Hejhej
Som ny vespaägare skulle jag vilja lära mig lite mer om hur förgasaren fungerar. saken är den att min vespa börjar blöddra ganska lätt vid gaspådrag, och vad jag upplever som vid relativt låga varv. Efter tankning idag blev det ännu värre och motorn går orent i ca 25 km/h. Detta beror troligtvis dlevis på min egen slarvighet när det gäller oljeblandning, men jag undrar hur jag kan justera förgasaren på ett tillfredsställand sätt.
jag har identifierat
1.) Tomgångsskruv
2.) luftskruv (?) ... 'som jag inte upplever gör någon skillnad om den är max inskruvad eller utskruvad, förutom att tomgången ändras.
3.) vad är detta för skruv?
ok, tackar.
Är 3 till att justaras eller ska den bara sitta där iskruvad?
Vad finns det mer för tänkbara åtgärder? Kan det vara så att jag har ett för stort huvudmunstycke? har en känlsa av att den går för fett. Hur stor inverkan på motorns gång har oljeblandningen?
Lågfartsmunstycket är inte justerbart med mindre än att du byter ut det.
Gör såhär:
1. Tejpa maskeringstejp på handtaget bredvid gashandtaget. Tejpa även på gashandtagets innersta kant.
2. sätt ett streck på tejpen på gashandtaget.
3. Markera på den "fasta" tejpen dessa lägen:
0 gas
1/8 dels gas
1/4 dels gas
halv gas
full gas
Nu kan du kolla exakt vid vilket läge som det konstrar. Tanka ordentligt med exakt 2% olja så att det inte spelar in.
Sen kan du återkomma med mer exakt information om det inte löser sig.
Efter att ha kört runt lite mer o försökt analysera motorns gång (dock utan tejp-markeringar) kan jag konstatera att den endast går bra vid ca kvarts-gas, drar man på mer börjar den blöddra direkt och tappa fart/ork, förutom vid acc/uppförsbacke, dvs under belastning, då kan man gasa på mer.
Ska försöka muffla loss förknasaren och kontrollera bilken bestyckning som sitter på, att den är ren samt kontrollera luftfiltret.
Luftfilter och burk såg väldigt rena och fina ut, liksom resten av förgasaren, det märks att moppen nyligen är genomgången.
Nu är planen att inhandla några andra storlekar på huvudmunstycken... någon som har förslag på lämplig storlek? Gissar att jag bör går ner lite i storlek eftersom det känns som att motorn går fett och börjar blöddra lätt redan vid halvgas..
Hej, ja h-munstycket är ju rejält stort för en i övrigt (?) otrimmad 50. Skulle chansa på mitten av 60. Så även lågfart, funkar nog ännu bättre med 38 som är standard.
/Fredrik
Var idag nere på EM och skulle köpa h-munstycke. Killen i butiken rekomenderade att börja med stl 50, eftersom jag inte vet exakt vad som är gjort med motorn. Sagt o gjort, hem o montera och vilken skillnad det blev! Tyvärr lite för mycket skillnad åt andra hållet nu, dvs den är varvvillig men kräver lite choke för att inte dö under belatning. Dock kändes den betydligt roligare att köra nu.
Blir en runda till EM imorrn med och köpa stl 60, tror det kan bli en bra kompromiss. Nu har man ju dessutom lärt sig hur man snabbt och enkelt tar loss förgasaren o byter munstycket! kul att få meka med moppe igen, det var några år sedan!
Bytte igår till 60 munstycket. Gick snabbt och smidigt nu när man visste hur allt skulle plockas isär och ihop på bästa sätt.
Resultatet blev slående, nu har jag en Vespa som är mkt roligare att köra, toppfarten ökade till ca 35 och den är även starkare i uppförsbackar än innan.
Tror dock att jag skulle kunna gå upp till 62-64 nånstans, för den kan vara lite svår att gasa upp ibland.