Omöjlig M9-bult ? (Vespa stötdämp)

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Lizzy & Co
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 19
Joined: Sun 02 Sep 2007, 00:37
Location: Göteborg

Omöjlig M9-bult ? (Vespa stötdämp)

Post by Lizzy & Co »

Kamrater!

Redan då jag satte på Bitubo stötdämpare bak började det bli väl få gängor kvar att skruva muttern på. Jag pratar om den M9 65mm bult som fäster bakre stötdämparens nederdel i motorblocket på Vespan.

Jag ska nu montera ett sprajlans nytt RZ Right Hand rostfritt blås på Lizzy och då är det ett vinkelbeslag som också ska på samma M9-bult. (Det håller fast "mufflern" på ljuddämparen) Nu räcker inte längre piaggios 65mm till. Med blåset kom det inte med någon ny längre bult förstås.
SIP, t ex har bara standard M9-bulten i sortimentet, Götets två bästa järnhandlare har inget i M9 och inte heller Göteborgs Skruvcenter AB som jag tror är stans finaste skruvspecialist. 3/4 tum är ca en halv mm fetare och det gick inte in i stötdämparen.

Ja ni fattar frågan nu: -Hur får jag tag i M9 ca 75mm?
-Det är väl fler där ute som haft ett right hand blås? (Men kanske inte i kombination med Bitubo som verkar ha fetare gods i fästet.)

Tacksam för svar!
Andreas
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

hittade inga skruv, men gängsnitt fanns. Kolla att gängstigningen stämmer.
Artnr:636-212
Beskrivning:
Gängsnitt mm DIN 223
Färg:
Chrome
Dimision mm: 9x1,25
Pris: 224,00 kr

Scandinavian Tools & Tent / Toolstrading Professional
Nedergården 203
SE136 53 Haninge
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: Omöjlig M9-bult ? (Vespa stötdämp)

Post by Federico »

Lizzy & Co wrote:Kamrater!

Redan då jag satte på Bitubo stötdämpare bak började det bli väl få gängor kvar att skruva muttern på. Jag pratar om den M9 65mm bult som fäster bakre stötdämparens nederdel i motorblocket på Vespan.

Jag ska nu montera ett sprajlans nytt RZ Right Hand rostfritt blås på Lizzy och då är det ett vinkelbeslag som också ska på samma M9-bult. (Det håller fast "mufflern" på ljuddämparen) Nu räcker inte längre piaggios 65mm till. Med blåset kom det inte med någon ny längre bult förstås.
SIP, t ex har bara standard M9-bulten i sortimentet, Götets två bästa järnhandlare har inget i M9 och inte heller Göteborgs Skruvcenter AB som jag tror är stans finaste skruvspecialist. 3/4 tum är ca en halv mm fetare och det gick inte in i stötdämparen.

Ja ni fattar frågan nu: -Hur får jag tag i M9 ca 75mm?
-Det är väl fler där ute som haft ett right hand blås? (Men kanske inte i kombination med Bitubo som verkar ha fetare gods i fästet.)

Tacksam för svar!
Andreas
jag kommer inte ihåg hur jag gjorde. men du kan ju alltid gänga en 9mm pinne med 8mm gängor, belastningen är ju inte på gängan.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Jag fattade inte att det var den nedre bulten, där funkar en vanlig M8 lika bra..
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

fritte wrote:Jag fattade inte att det var den nedre bulten, där funkar en vanlig M8 lika bra..
då måste man dra fast den ordentligt i dämparen så den inte ligger och skallrar i metallbussningen
Federico
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Kolla med regale i göteborg.
dom har lite skruvar dom också.
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Lizzy & Co
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 19
Joined: Sun 02 Sep 2007, 00:37
Location: Göteborg

M8 ok?

Post by Lizzy & Co »

Tack för era svar med ledtrådar!

Känner mig inte säker ändå. Blir det inte rätt duktig belastning i nedre stötdämparfästet när man vräker sig över farthinderbulorna? Är det verkligen ok med M8 som dels är 1 mm klenare och dels glappar i metallröret i stötdämparens nedre infästning?
Det vore ju det smidigaste om det var ok m M8.
Är det nån som har kört några år och hårt med M8 där?

Kanske bättre ändå att som Federico menar gänga upp en 9mm pinne m M8, men det blev onödigt komplicerat detta. Jag är ingen van smed..
Om pinnen är 9 mm - funkar det att dra M8-gängsnittet direkt i godset eller måste pinnen svarvas ner lite först? (Jag hade kunnat göra M9-gängor också, men då saknas en M9 mutter i ena änden)

Tack för att det finns folk därute som svarar även på de mest tråkiga små teknikfrågor. Men vissa skruvar är ju rätt viktiga..

Andreas

PS. Inte heller Regale hade någonting i M9..
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: M8 ok?

Post by Federico »

det här är en lösning som jag fotade på cannonball i år, frågan är om motorbulten håller för ljuddämparens vibrationer

Image
Federico
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Det sitter väl en gummipuck emellan? Som tar det mesta av vibrationerna, menar jag.

Värre om man smäller i blåset och kraften fortplantas upp o spräcker blocket...

Skulle nog leta reda på en lämplig bult till stötdämparfästet istället.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

min p200 har m8 där...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

fritte wrote:min p200 har m8 där...
det verkar vara lite olika, kanske årsmodeller? , en del smallframes har M9 och andra M8.

Hur som helst är M8 fullt tillräckligt, och den skallrar inte när man drar ordentligt så att dämparens sidor låser bussningens metallrör
Federico
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

m8 känns helt fel där om du frågar mej, bara tanken på att det skulle glappa i bussningens rör.. nej gå till en mekanisk verkstad och be dom göra en riktig bult, kan inte kosta många kronor.
---------------------------------------------------------
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

glapp & skrammel blir det inte så mycket av, motorn vilar på marken & stötdämparen vilar på motorn.. kraften växlar endast rikning om bakhjulet är i luften..
om man sen drar åt en M8 regält så klämmer den distansen i läge. :grin: :smile: :grin: :smile:
Lizzy & Co
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 19
Joined: Sun 02 Sep 2007, 00:37
Location: Göteborg

Tack!

Post by Lizzy & Co »

Tack alla!

Jag hade i bakhuvudet, Fredrik, att jag sett varianten med motorbulten istället, men jag ska försöka få till stötdämparfästet.
Efter goda råd kommer jag genast att införskaffa lämplig M8 för att kunna köra, men kommer känna mig riktigt hemma först när jag låtit nån liten mek.verkstad gänga mig en M9-bult.

Intressant att ingen har tipsat om ett ställe där man kan köpa M9 i sverige. Det är nog helt enkelt ont om det. M7 finns oxå på vespa, men det har jag köpt på mc-verkstad i Gbg. (Förutom EM scooters, förstås)

Kram på er!
Andreas
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Re: Tack!

Post by Bengan »

Lizzy & Co wrote:M7 finns oxå på vespa, men det har jag köpt på mc-verkstad i Gbg. (Förutom EM scooters, förstås)
Angående M7 fick jag tipset att kolla med bilhandlare som säljer franska bilar. Citroënhandlaren där jag bor har M7.
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Jag hade personligen tvekat på att använda M8. Glappar det så vill hålet gärna bli större och större med tiden, i värsta fall skulle jag köra med en M8 med en hylsa utanpå för att slippa glappet.
Bara en fegis reflektion.
Eller svarva en M10 och dra på en ny gänga! Kan inte kosta många kronor och om du inte har för bråttom kan jag kolla om det finns lite tid över på jobbet att fixa det.
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

fritte wrote:glapp & skrammel blir det inte så mycket av, motorn vilar på marken & stötdämparen vilar på motorn.. kraften växlar endast rikning om bakhjulet är i luften..
om man sen drar åt en M8 regält så klämmer den distansen i läge. :grin: :smile: :grin: :smile:
bra, då ska jag byta till mindre bult i bussningarna på mina bilar..
---------------------------------------------------------
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

lambrittan wrote:
fritte wrote:glapp & skrammel blir det inte så mycket av, motorn vilar på marken & stötdämparen vilar på motorn.. kraften växlar endast rikning om bakhjulet är i luften..
om man sen drar åt en M8 regält så klämmer den distansen i läge. :grin: :smile: :grin: :smile:
bra, då ska jag byta till mindre bult i bussningarna på mina bilar..
javisst, gör det!
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

lizzy & co in da house:
Intressant att ingen har tipsat om ett ställe där man kan köpa M9 i sverige.


Skulle nog våga mig på att säga om inte Sifvert's www.sifvert-skruv.se har den finns den inte, där har dom i alla fall aldrig gått bet på en skruv, bult, bricka eller mutter till mig....

DP says: Mahognybåtägare har bra rabatter där....
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

DP wrote:lizzy & co in da house:
Intressant att ingen har tipsat om ett ställe där man kan köpa M9 i sverige.


Skulle nog våga mig på att säga om inte Sifvert's www.sifvert-skruv.se har den finns den inte, där har dom i alla fall aldrig gått bet på en skruv, bult, bricka eller mutter till mig....

DP says: Mahognybåtägare har bra rabatter där....
de hade inte sist jag frågade för ett par år sedan, sedan är deras priser på vissa specialdetaljer i närheten av vad nytillverkning kostar på mekanisk verkstad.

även om sifvert är dyra så handlar jag där och är glad att de finns, de flesta järnhandlare blir utkonkurerade av biltema m.fl. Sifverts sortiment och kunnande är oslagbart. En annan stockholmsbutik i Sifvertklass är Küntze som säljer gummidetaljer. Unikt för båda är att de ger samma service om man är privatperson och handlar en bricka för 50öre eller om man är företag och handlar för 100.000kr
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

innan jag letade fram snittet kollade jag i Sifverts sortiment, utan framgång. :sad:
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Dum fråga kanske men tillverkaren av systemet kan ju inte vara helt ovetande om detta fenomen? Forska lite telefon nummer å ring å tjöta! :wink:

Såvida din maskin inte har begåvats med en extra kort M9 bult förstås. :eek:
-1967 Primavera 154cc-
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Piaggio har haft två olika längder på bulten dår, de nyare är längre än de gamla. Kanske räcker det med en ny originalbult?
Har aldrig sett annat än M9 på den platsen original och om man tänker på hur snåla Piaggio alltid varit är det nog klokt att fortsätta med M9.

Om du har en gammal stötdämare kanske du kan tillverka en bult av axeln, bulten är i allfall M9.

VH/C
Vespresso
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 21
Joined: Wed 17 Jan 2007, 20:14
Location: Sweden

Re: Omöjlig M9-bult ? (Vespa stötdämp)

Post by Vespresso »

Jag löste det genom att tillverka ett nytt rör med plats för M10 som jag pressade in i gummibussningen. Både röret och skruven är i rostfritt. Jag skulle inte oroa mig då rörets primära funktion är att vara distans så att du kan dra stumt.

Fleming
Post Reply