
Oktantal
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Oktantal
Jag testade flera gånger att växla mellan 95 och 98 på min Kymco 125 (fyrtakt), och upplevde samtliga gånger att jag fick en mjukare gång, lite mer snärt och minskad förbrukning med 98. Sen är det ju en bonus att 98 inte kleggar ner lika mycket som 95 om man låter den stå över t ex vintern.
För tvåtakt: Minsta lilla trim = 98. Helt orginal = 95.
/G
För tvåtakt: Minsta lilla trim = 98. Helt orginal = 95.
/G
k650 wrote:Vilken oktan kör ni era maskiner på? Blir det någon skillnad på 95 och 98? Originalmotorer nu alltså, trimmade behöver väl högre med tanke på ökad komp etc.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Hörde någonstans att 95 kan innehålla upp till 12% etanol medan 98/99 inte innehåller någon etanol alls.
Vitsen var att dels var det svårt för TT-oljan att blanda sig med etanolen och dels att etanolen "äter" upp gummit i packboxar etc. med otäthet som följd.
Följaktligen är det väl säkrast att köra på 98/99 trots det högre priset.
Vitsen var att dels var det svårt för TT-oljan att blanda sig med etanolen och dels att etanolen "äter" upp gummit i packboxar etc. med otäthet som följd.
Följaktligen är det väl säkrast att köra på 98/99 trots det högre priset.