Kom inte och säg att vi har för mkt byråkrati i Sverige...

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
victor
Mästare
Mästare

Kom inte och säg att vi har för mkt byråkrati i Sverige...

Post by victor »

Ok, tyvärr är det för mkt för att översätta till Svenska. De av er med italienskakunskaper kan dock tillgodogöra er informationen:

http://www.scooterdepoca.com/forum/topi ... C_ID=10934

Kort och gott: I Italien måste man gå till åtminstone ett kontor (dyrt = €180) eller flera kontor (billigare = €80 men det kräver flera dagar av pappersexercis) för att byta ägare av ett motorfordon.

Om man ställer sin gamla scooter på bakgården och inte betalar skatten på tre år blir den "radiato", d v s halvt utskriven ur registret. För att skriva in den igen vill det till något av en mardröm som i princip går ut på att man först betalar 3 års skatt + 50% av summan i böter. Sedan, eftersom det är ett veteranfordon, måste den skrivas in i ett eller annat register för veteranfordon. För att skrivas in i nämnda register måste den vara renoverad till originalskick, även originalfärg, eller en färg som användes för modellen det året. När detta är klart, så kan det för en summa pengar skrivas in igen, försäkring betalas och börja användas. Men inte nog med att denna process kräver att man besöker ett okänt antal kontor (som med all säkerhet har helskumma öppettider) med ett okänt antal blanketter, utan vissa delar av betalningarna görs med statliga frimärken (ungefär som i Indien) i valörer som är allt annat än normala. Till exempel kan en stämpel kosta €14.62 i frimärken, som inte kan köpas på kontoret där de ska användas utan bara i en tobaksaffär.

Just ja, för att skriva in fordonet i veteranregistret måste man först vara medlem även i en veteranklubb.

Detta är mer eller mindre excercisen som krävs om dokumenten och nummerskylten finns konserverade.... Behöver jag säga vad som sker om något av ovanstående saknas? Saknas båda är det tydligen omöjligt att återinskriva fordonet...
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Jag trodde också att vi hade mycket byråkrati i Sverige till jag flyttade till Spanien och ville skaffa spanska nummerskyltar till min svenska bil. Ägnade åtskilliga timmar åt att läsa och förstå vad som krävdes. Det man ungefär behövde göra var att besiktiga, besöka två olika kontor, fylla i ett tiotal blanketter och betala 3-4 olika avgifter (dock inte med frimärken).

Slutade med att jag körde runt med svenska skyltar och körförbud och tog med bilen hem igen...

Att importera fordon till Sverige är ju faktiskt en barnlek.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Vad jag har hört så gäller följande för ett svenskskyltat fordon utomlands: du behöver bara betala försäkring. Körförbud inträder när du återvänder till svensk mark.

Dock är detta inte verifierat, och jag undrar om det skulle kunna bli problem vid en poliskontroll i exvis Italien. Ingen talar ju engelska direkt, men jag kommer inte ihåg om det är tydligt synligt för vilken period som ett reg bevis gäller...
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

Italienarna är proffs på byråkrati, var det inte Mussolini eller Caesar som uppfann det???

I mitten på 80'talet jobbade jag för ett stort börsmäklarhus Drexel Burnham Lambert (också branchens största ras), var över i Milano ett tag för att etablera kontor där och där hade vi en Amerikan som var stationerad och han berättade en otrolig (men sann) historia, han köpte en bil (sunking Fiat Uno) som utlänning och behövde därmed inte betala en hel del skatter på bilen, blev påkörd och lämnde in den på verkstad, efter ett par dagar kommer Guardia Di Finanza upp på kontoret och frågade efter honom (först kom paniken sen när det bara gällde bilen lugnade vi ner oss), mekanikern hade använt bilen till att åka & hämta lunch med och blivit stoppad, eftersom han var Italienare fick han då inte köra bilen och då hade ägaren två val, 1 betala alla skatter på bilen, 2 skrota den, bilen var duktigt bucklig och köpt för några få Lire så beslutet togs om att skrota den, han fick en tid att innfginna sig på en bilskrot med all dokumentation. På skroten väntade en Guardia Di Finanza snubbe, civil i Armani Jeans, JP Todd loafers, Ray Ban brillor & en 9mm Beretta i byxlinningen, bilen lastades av en last bil och ägaren fick betala för transporten dit, sen tittar Finanza snubben in i bilen och pekar på tomt hål i instrumentbrädan, Radio???, fann inte i bilen när jag köpte den, RADIO!!!! ok köpte en radio och slängde in, snubben öppnar bagaget och säger Spare tire??? nu fattar han köper ett och slänger in sen går bilen i kross & tugg, undrar hur många Lire som gick mellan Finanza snubben & skrotägaren....

DP says: Vad ska man säga....
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

DP wrote:I mitten på 80'talet jobbade jag för ett stort börsmäklarhus Drexel Burnham Lambert (också branchens största ras), var över i Milano ett tag för att etablera kontor där
Min herre verkar ha en intressant och varierad CV :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Förvånar mig inte för fem öre.

Tyvärr gäller inte utlänningsreglerna längre, tror jag. När jag skulle genomföra ägarbyte, il passaggio di proprieta, gick det inte alls eftersom jag inte fått mitt italienska id-kort ännu.

Fick hämta min flickvän, skriva vespan på henne och betala de €187 (#!@!!!!) ägarbytet kostade. Hur som helst var det en bra affär i slutänden, eftersom hon (liksom alla andra italienare) är skriven på sin födelseort (i italien är det för krabbigt att ändra sin folkbokföring så alla är fortfarande skrivna i den håla de stammar från, oftast på mammas adress, eftersom byråkratin är för krånglig och en "vigile" måste oannonserat besöka en i hemmet och godkänna bostaden som bebolig innan, och det krävs ett par månader, den nya folkbokföringsadressen träder i kraft), vilken är en liten ort i Umbrien, och därmed behöver jag "bara" betala €400 i försäkring om året. Istället för minst det dubbla som gäller för Rom. Undrar varför det kostar mer... :roll:
Post Reply