Besiktningen-pm blås

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Hamond
Nybörjare
Nybörjare

Besiktningen-pm blås

Post by Hamond »

Är det nån som har lyckats besikta en standard P2 med en effekt blås på? till o med en PM?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Inte just en P2 med ett PM men jag har besiktigat många scootrar med effektblås och aldrig haft problem. Min Lambretta låter t ex betydligt mer än din men har alltid gått rakt igenom.

Besiktning har diskuterats här på forumet ett antal gånger (använd sökfunktionen) och slutsatsen brukar vara att du kan ha tur eller otur. Oftast tycker besiktningsmännen att våra hojar är kul och är snälla men någon gång kan du ha otur och råka ut för en gnällig och petig en.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hamond
Nybörjare
Nybörjare

Post by Hamond »

Är det nån "snäll" besiktnings station i skåne som nån känna till ? :wink:

Kanske boka en tid sent på en fredag :grin:
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Rally med P200-motor o PM-blås. Har inte haft några problem vid besiktning. Har haft blåset i ca 8 år.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Besiktningen-pm blås

Post by Hedge »

PX125 med Malossi 166 + flapprande reed + PM (och även med ett JL RH-blås). Inga problem. Dom är mest glada om den har bromsar och lyse verkar det som.

Mvh

G

Hamond wrote:Är det nån som har lyckats besikta en standard P2 med en effekt blås på? till o med en PM?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

det är väl så att de tänker: -en vespa kan inte låta så mycket.

garanterat av ett par PM och andra effektsystem i kombination med högt komp kommer över gränsvärdet för ljud om de skulle testats.

själv byter jag till original då det 1. låter mindre 2. effekten blir betydligt lägre. jag har ingen lust att se på när besiktningsmannen gör ofrivillig wheelie eller nåt i den stilen.
Federico
destovespa
Drömmare
Drömmare

Post by destovespa »

Jag har precis besiktat min PX200 -84, med Malossi 210cc-cylle, topp och ett SIP EVO 2004-blås och det var inget problem. Enda kommentaren var "Oj! Den låter lite mer än vanligt" och det sade de med ett leende.

Jag frågade besiktningskvinnan (sic!), finns faktiskt en sådan i Mölndal, om vad som gällde och hon sade att ljudvolymen inte får överstiga 103dB på en meters avstånd. Det är rätt högt, i stil med att man kör utan blås och bara krök. Hennes åsikt var att vi med våra scootrar aldrig kommer att komma upp i det hur mycket vi än trimmar och håller på.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

destovespa wrote:Jag har precis besiktat min PX200 -84, med Malossi 210cc-cylle, topp och ett SIP EVO 2004-blås och det var inget problem. Enda kommentaren var "Oj! Den låter lite mer än vanligt" och det sade de med ett leende.

Jag frågade besiktningskvinnan (sic!), finns faktiskt en sådan i Mölndal, om vad som gällde och hon sade att ljudvolymen inte får överstiga 103dB på en meters avstånd. Det är rätt högt, i stil med att man kör utan blås och bara krök. Hennes åsikt var att vi med våra scootrar aldrig kommer att komma upp i det hur mycket vi än trimmar och håller på.
Grattis!

Jag tror att några i GBG gjorde ett test för sådär 10 år sedan? Jens kanske minns, det skrevs om det i scooteristen. Jag är ganska säker på att man kan nå gränsen med ljuddämpare på.
Federico
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Federico wrote:Jag tror att några i GBG gjorde ett test för sådär 10 år sedan? Jens kanske minns, det skrevs om det i scooteristen. Jag är ganska säker på att man kan nå gränsen med ljuddämpare på.
Jens inte bara minns, Jens skrev artikeln :D

Men jag vidhåller slumpmässigheten. En vän körde in på en station här i Gbg och fick ombesiktning pga "för högt ljud". Då hade han ändå nyss satt ny slutdämpare på sitt PM. Han försökte dämpa ljudet lite på insugssidan och åkte sedan till annan station (Mölndal) där han blev godkänd rakt av. "Herregud, de låter ju så!",sa besiktningsmannen.

Jämfört med HD med raka rör är våra racermopeder ganska tystlåtna.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply