piaggio mp3 stabilitet vid stillastående....

Här kan ni diskutera allt som rör s.k. "maxiscootrar"
Post Reply
mrzigzag
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Mon 12 May 2008, 10:08
Location: stockholm

piaggio mp3 stabilitet vid stillastående....

Post by mrzigzag »

hur är det med tillförlitligheten på stabiliteten vid stillastående med piaggio mp3.

Orsaken till att jag fråga är för att jag råkade ut för en trafik olycka för snart 15 år sen (även den på två hjul) som förlamade mitt vänstra ben. Vilket innebär att om jag ska köra piaggion är helt beroende på att stabiliteten vid stillaståend är 100% pålitlig. Skulle mp3'a luta åt höger är det inga problem då mitt högra ben är fullt friskt. men ifall den skulle ramla åt vänster är jag risigt ut.

Men om det är så att stabiliteten vid stillastående och vid krypkörning i stan är pålitlig är det nog en piaggio mp3 det perfekta fordonet för mig att ta mig till och från jobbet.
Har även tittat en del på trikar men då försvinner ideen med att det ska vara ett smidigt fordon, en trike är ju lika bred som en bil.
Fuoco 500
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 25
Joined: Fri 02 May 2008, 22:25
Location: Sthlm / Ekerö
Contact:

Post by Fuoco 500 »

Du kan inte "köra" med låst framfjädring. Den släpper automatiskt vid ett visst varvtal/hastighet som är väldigt låg.. Så att glida sakta i köer mm är precis som med en 2 hjuling.. Dock är det inga problem att stanna utan att sätta i fötterna!
Hälsar Anders
mrzigzag
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Mon 12 May 2008, 10:08
Location: stockholm

Post by mrzigzag »

Då verkar det som om det var en passande lösning för mig.
Måste ta mig ut å provköra den nån helg.
//Peter
Fuoco 500 wrote:Du kan inte "köra" med låst framfjädring. Den släpper automatiskt vid ett visst varvtal/hastighet som är väldigt låg.. Så att glida sakta i köer mm är precis som med en 2 hjuling.. Dock är det inga problem att stanna utan att sätta i fötterna!
Fuoco 500
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 25
Joined: Fri 02 May 2008, 22:25
Location: Sthlm / Ekerö
Contact:

Post by Fuoco 500 »

Du är välkommen! :grin:
Hälsar Anders
rille
Drömmare
Drömmare
Posts: 9
Joined: Mon 18 Aug 2008, 15:25

Post by rille »

Att komma ihåg är att när man låser framhjulen så att man slipper ta ner fötterna är:

1) Du låser dem i den position hjulen är
2) I låst possition så är det som att styra en flakmoppe/4 hjuling / "bil"

Detta kan leda till att du låst hjulen i ett inte helt optimalt läge (tiltar lite till vänser/höger) och +1-2 sekunder innan låsningen släppt så går scootern åt de håll som du lutade lite åt

Och när låsningen släpper så kan du styra normalt.

Så under denna korta tid har du plötsligt 2 helt olika styrsätt och kan vara lite läskigt i början.

Men träning ger färdighet och efter bara 3 veckor så kan jag om jag vill skippa att ta ner fötterna vid rödljus. :grin:
mrzigzag
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Mon 12 May 2008, 10:08
Location: stockholm

Post by mrzigzag »

låter tryggt...

Men hur funkar den då man kör riktigt sakta (kryp kör i köer t.ex.)?

Satt och kollade på kopplingsschemat här i helgen och om jag förståt det hela rätt så släpper låsningen så fort man vrider på gasen. Är det så kan man ju inte krypköra i en kö t.ex.

Men om jag förstog kopplingschemat rätt är det bara en signal från gashandtaget som går in i kontrollenheten till framhjulen.

Då borde man med rätt enkla medel kunna undertrycka denna signal till det går t.ex. 10km/h och man enklare kan hålla balansen. Minns inte vilka andra signaler som kom in i kontrollenheten men det borde inte vara allt för svårt.

kanske någon här på forumet har hållit på och servat dessa och känner till hur denna elektronik funkar?







rille wrote:Att komma ihåg är att när man låser framhjulen så att man slipper ta ner fötterna är:

1) Du låser dem i den position hjulen är
2) I låst possition så är det som att styra en flakmoppe/4 hjuling / "bil"

Detta kan leda till att du låst hjulen i ett inte helt optimalt läge (tiltar lite till vänser/höger) och +1-2 sekunder innan låsningen släppt så går scootern åt de håll som du lutade lite åt

Och när låsningen släpper så kan du styra normalt.

Så under denna korta tid har du plötsligt 2 helt olika styrsätt och kan vara lite läskigt i början.

Men träning ger färdighet och efter bara 3 veckor så kan jag om jag vill skippa att ta ner fötterna vid rödljus. :grin:
rille
Drömmare
Drömmare
Posts: 9
Joined: Mon 18 Aug 2008, 15:25

Post by rille »

Jag skulle inte rekommendera att trixa med styrningen till låsningen.

Det kan kännas lite "obehagligt" när det går från låst till olåst.
Scootern beter sig annorlunda så att säga.

Vilken hastighet du kommer upp till kan säkert variera, och jag skulle tro att du kan köra väldigt, väldigt sakta med låsningen på.

Det är nämligen inte hastigheten som styr, utan varvtalet.
Jag har tyckt mig märka att vid 2000 så släpper låsningen.
Visserligen kommer man ju upp till 2000 bara man "nuddar" gasen.

Varvtalet har inget med hastighet att göra (om man förenklar det hela. 6000 r/m kan vara 0-80 km / h)

Men om du är ute efter en scooter och vill slippa använda fötter i huvud taget så kanske detta vore något.

http://www.flickr.com/photos/19189840@N ... hotostream
/


Tänkte bara editera efter lite test.
Du kan inte "glida" med framhjulen låsta. Den släpper som sagt låsningen vid 2000 rpm, och under detta varvtal så har du ingen (eller nästan) ingen drivning på hjulen.

Om du är mjuk i handen och så kan man få lite dragläge vid ca 3000 rpm, men i det läget så har det redan släpt.
Jobo
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 35
Joined: Wed 01 Oct 2008, 11:18
Location: Söder om Söder....
Contact:

Post by Jobo »

Tjena Grabbar...

Det finns 4 saker som bestämmer om den kan låsa tilt systemet.

1,Det första är att det ska gå i under 23km/h
2,Det andra är att TPS Givaren ska vara 0%
TPS = Throttle Position Sensor
3,Motorns varvtal vara lägre än kopplingens ingrepsvarv
(2600rpm på 250cc)
4,CPU'n inte fått något felmedelande.

för att låsa upp:

1,Trycka på knappen¨
2, fordonets hastiget accelrerar över 15km/h
3,TPS ger signal
4,Motorns varvtal är högre än kopplingens ingrepsvarv
"Race on a scooter is like the Special Olympics..... even if you win, you're still retarded"
mrzigzag
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Mon 12 May 2008, 10:08
Location: stockholm

Post by mrzigzag »

Jobo wrote:Tjena Grabbar...

Det finns 4 saker som bestämmer om den kan låsa tilt systemet.

1,Det första är att det ska gå i under 23km/h
2,Det andra är att TPS Givaren ska vara 0%
TPS = Throttle Position Sensor
3,Motorns varvtal vara lägre än kopplingens ingrepsvarv
(2600rpm på 250cc)
4,CPU'n inte fått något felmedelande.

för att låsa upp:

1,Trycka på knappen¨
2, fordonets hastiget accelrerar över 15km/h
3,TPS ger signal
4,Motorns varvtal är högre än kopplingens ingrepsvarv
Då är det nog lite för många faktorer som man måste modifiera för att det ska funka. MEN hur är det med utrymmet under eller på sidan av scootern?

Kolla in denna grabb www.kritto.se!! man skulle kanske kunna bygga nåt liknande om man bara fick plats! Problemet med en MC är att jag inte har körkortet för MCoch när man ska köra upp får man inte anväda stödhjul (ens på en sida).

Så någon vänlig själ skulle kunna kolla upp hur mycket utrymme det finns på vänster sida under kåporna eller utan på dom.
Är det fullt med grejor under kåporna där man har fötterna?
Jobo
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 35
Joined: Wed 01 Oct 2008, 11:18
Location: Söder om Söder....
Contact:

Post by Jobo »

Tjena mrzigzag

Mellan fötterna har du tyvärr bränsletanken och bränsle pumpar
och massa annat skit.

Har du ett fungerande ben skulle jag faktiskt tro att du kan klara dig,
de kommer ta ett par gånger innan det känns okej att komma in i
hela sitsen med låsningen och upplåsnings funktionerna.

Det felet man gör som nybörjare är att man låser så fort man kan utan att ha koll på hur väglaget ser ut eller hur scootern står, detta medför att du kan fastna med den i ett konstigt lutande ställning.

Kontakta närmsta ÅF eller Generalagenten och se om de kan hjälpa dig.
Har för mig att jag sett en hemsida om någon kille i Norrland som hade
funktionssvårigheter och som körde Piaggio Mp3.

Ska leta lite efter den hemsidan.
"Race on a scooter is like the Special Olympics..... even if you win, you're still retarded"
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Jobo
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 35
Joined: Wed 01 Oct 2008, 11:18
Location: Söder om Söder....
Contact:

Post by Jobo »

Image
"Race on a scooter is like the Special Olympics..... even if you win, you're still retarded"
Post Reply