Simonini skrapar i backen vid högersväng

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Simonini skrapar i backen vid högersväng

Post by Bustamente »

Min Simonini Down & Forward skrapar i backen om man lägger sig lite grann i högerkurvorna. Är det fler som har detta blås? Har någon åtgärdat problemet? Skulle det kanske gå att böja upp det lite grann om man värmer upp det ordentligt?
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

mitt centralstöd skrapar i när jag svänger :smile: .

men menar du att ditt avgas släpar i innan ditt stöd?

har du bild på vespan/systemet, till en nyfiken kille. hade varit kul att se hur systemet ser ut på din "hoj".
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Har ett d&f som skrapar i. Har planer på att svetsa om det, lite synd att behöva lägga tid på det bara.
Värma och böja är jag lite tveksam till.
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Fredrick wrote:mitt centralstöd skrapar i när jag svänger :smile:
Kör du med stödet nerfällt? :grin:
Själva ändpipan sitter en decimeter under golvplåten på höger sida, så man kan inte luta speciellt mycket åt det hållet...

Ska ta bilder så fort min förkylning släpper...

patrikgrann, skriv gärna hur det gick om du ger dig på modifiering.

Det är väl ändå ett ganska vanligt blås. Någon borde ha gett sig på att åtgärda högersvängsproblematiken...
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

jag har roadracingblod i mina ådror och svänger ibland med sjukt mycket nedlägg :smile:.

Stödet skrapar i för jämnan haha.
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Ljuddämpardelen ramlade av från blåset på vägen till jobbet idag. J*vlar vilket liv det blev :grin: Men nu har jag vinklat upp den så mycket som går och svetsat tillbaka den, så nu ligger den bara en cm under golvplåten. Återstår att se om det blev någon större skildnad...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Nu kanske jag tänjer på ämnet lite, men den var på väg att ramla av igen. Denna gång hade båda muttrarna vibrerat loss och ramlat av helt och hållet från pinnbultarna i cylindern. Jag hade då låsmuttrar med plastlåsning i (biltema)... Kanske tålde inte plasten värmen? Någon som har tips på vad man ska använda? Vanlig mutter med vanlig låsbricka? Locktite tål väl inte heller värme så bra?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Bustamente wrote:Nu kanske jag tänjer på ämnet lite, men den var på väg att ramla av igen. Denna gång hade båda muttrarna vibrerat loss och ramlat av helt och hållet från pinnbultarna i cylindern. Jag hade då låsmuttrar med plastlåsning i (biltema)... Kanske tålde inte plasten värmen? Någon som har tips på vad man ska använda? Vanlig mutter med vanlig låsbricka? Locktite tål väl inte heller värme så bra?
mutter & fjäderbricka och efterdrag vid varm motor borde funka. :grin:
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Tack för tipset. Ja jag ska testa det. Men att efterdra med varm motor blir nog svårt eftersom jag måste montera bort själva blåset för att komma åt muttrarna och då lär motorn hinna kallna. Men jag får dra så mycket jag orkar och hoppas på det bästa...
Post Reply