3:an hoppar ur...?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

3:an hoppar ur...?

Post by subitus »

Hejsan allihopa nu har jag sprungit i väggen och fått slut på idéer. :sad:

Min ny ihopsatta primmy 67:a har fått nya lager, "växelkors/skiftgaffel" och utväxling. Polini 133cc, 25mm dellorto, insug med reedmembran och polini evo pipa.

Jag har justerat och tajtat upp växelvajrarna(nya) men trots detta vill 3:an ej vara med i leken.

Någon som varit med om liknande eller har någon lösning??
-1967 Primavera 154cc-
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

Var och körde Vespan i fråga idag och kan säga att den gick som ett djävla as!!! :grin: (jag vill att min skall gå så oxå).

Men 3:an beter sig sjukt underligt, slirar till och hoppar ur.

Sen har man i åtanke att så gott som varenda pinal i motorn är bytt, nytt och injusterat.

Ingen som har någon idé eller tanke på vad det kan vara som felar?
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Långskott, men ändå: ligger treans drev på fel håll? Är växelvajrarna korrekt justerade?
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

vajrarna är väldigt bra upptajtade och sen, går det ens montera drevet fel håll?
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Fredrick wrote:vajrarna är väldigt bra upptajtade och sen, går det ens montera drevet fel håll?
Ja, det går, tyvärr...

Kom att tänka på hjulaxeln, där växelkors också sitter, är den riktigt genombankad (till det tar stopp) genom hjullagret?

Och ni justerar växlarna från neutralläget?
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Vilket skick har dina drev på anliggningsytan mot växelkorset? Om anläggningsytan inte är vinkelrät kan detta uppstå.
Är shimsningen OK?
På en trimmad motor borde spelet i växellådan ligga på ca. 0,2mm
Hur är fjädern i växelaxeln? Korset skall gå stumt in i sina lägen och vara lite svårt att flytta med handkraft, om inte kan en ny fjäder vara på sin plats.

VH/C
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Nu sitter jag på jobbet, så jag får fatta mig kort....

Troligtvis/förhoppningsvis är det lite klåparjustering av vajrarna.
Har ej justerat från friläge utan mest tajtat upp och sett till att växlarna hamnat där dom skall.

Fjäder och kula under växelkorset är frächa/nya, som att ladda om ett winchester ungefär :grin:

Dreven såg mycket fina ut även på gaffellsidan/insidan dock var den
gamla gaffelns fyrkantiga fingrar nästan runda. Men nu är det ju nya prylar så det skall ju inte bråka tycker man.

Börjar fundera på lastmoppe växelhandtag med fasta lägen... :wink:
-1967 Primavera 154cc-
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

har börjat ana ett litet misstag.... :/

51mm
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 9371925a72

50,2mm
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 9371925a72

Jag har märkt att ju högre växel jag drar på ju värre är det att få växlarna att stanna i läge.

Så här i efterhand kommer jag ihåg att när jag bytte "växelkorset" så tyckte jag att dom inte var exakt samma mått, men avfärdade detta för mig själv med att det var säkert gammalt och slitet.

Tror ni att det kan vara så att jag fått fel längd på korset?????
Jag begriper bara inte varför det finns två olika till samma maskin?

Arrghhh... sommarn e ju snart här, inte riva sk*ten nu.... :evil:
-1967 Primavera 154cc-
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Post by freddarok »

Tråkigt att höra men det låter ju onekligen som ett möjligt problem!
Vilken satte du egentligen i? 50,2 är om jag förstått det rätt för senare modeller, alltså för exempelvis primmy efter VMA2T 0150202 så om du klämde i den lär det ju gå lite sisådär! Lycka till

/Fredrik
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Jag kollade igenom gamla fakturor sen i höstas och såg att det faktiskt är ett 50.2mm jag hade beställt/monterat.

Lurar på att beställa hela sk*ten nytt om jag ändå skall sprätta upp igen.

*hjulaxel
*zirri 4:a (med julgran)
*1,2,3 drev (piaggio)
*zirri växelkors
*växelaxel+länkage
*kulor+fjädrar
*div shims

Kan vara shimsningen som "calle" nämde som är usel.
Den funkade med förra setupen:
polini130, 19/19 och banan oportat block.
så jag lade inte ner någon större energi på den.

Något mer man kan göra för att komponera en
skottsäker smallframe-låda?
-1967 Primavera 154cc-
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Lika bra att lägga på ett kol om man skall kunna åka nått
medans värmen är här :lol: ....

Sip fick stå för:

*hjulaxel
*zirri 4:a (med julgran)
*1,2,3 drev (piaggio)
*zirri växelkors
*växelaxel+länkage
*kulor
*div shims
*packboxar&packningssats

Worb:

*25% hårdare fjäder till växelkors
*skiftgaffel med länkage

fortsättning följer...
-1967 Primavera 154cc-
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

freddarok wrote:Tråkigt att höra men det låter ju onekligen som ett möjligt problem!
Vilken satte du egentligen i? 50,2 är om jag förstått det rätt för senare modeller, alltså för exempelvis primmy efter VMA2T 0150202 så om du klämde i den lär det ju gå lite sisådär! Lycka till

/Fredrik
Jag ser ingen skillnad i modellguiden hos sip...
Ser ut som att det står "efter VMA2T 0150202"
på båda två...

Kan man kolla detta på något annat sätt..?
Mäta i all ära men vi pratar om 0,8mm minus 41års slitage... :o
-1967 Primavera 154cc-
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Hej!
växelkorset med måttet 50,2mm har en rundning vid klackarna.
Image[/img][/url]

51mm korset är kantigt vid klackarna.
Image
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

patrikgrann wrote:Hej!
växelkorset med måttet 50,2mm har en rundning vid klackarna.
Image[/img][/url]

51mm korset är kantigt vid klackarna.
Image
Jag beskrev mig lite dåligt, det jag menade var att jag ser ingen åldersskillnad på dom olika korsen i modells guiden hos sip.

Det står samma årtals info på båda korsen, eller? :/
-1967 Primavera 154cc-
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Fram till det tillverkningsnummret: 51mm och efter 50,2mm
Obs! Detta skrivs me öl och rötjut i blodomloppet!
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Ok...51mm beställt...

pilsner & rötjut farlig combo...
Misstänker att det är Axvalls patrik jag
pratade med över telefon för ett tag sen.

hahaha... tackar och bockar.. ;)
-1967 Primavera 154cc-
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Slutsats; Hade felaktigt växelkors. Jag skulle haft ett 51mm då detta passar den gamla drevsatsen. Jag tog och bytte ut drevsats och monterade zirri kors.

Slutet gott allting gott!!

Kan rekomendera nytt kors och worbs 25%hårdare fjäder.
Riktigt klockrena lägen nu! "KLICK-KLICK" :grin:
-1967 Primavera 154cc-
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Post by wanten »

Här kommer ett ordentligt trådlyft, men jag tänkte dela med mig av ett par bilder på hur fel det också blev för mig...

Jag beställde ett 51 mm växelkors från SIP och monterade det i vintras. Tyvärr utan att kontrollera hur spelet i lådan blev.

Vid provkörning så visade det sig att jag hade exakt samma symptom som subitus hade, och mycket riktigt har jag fått fel kors...

Nedan är en bild som visar hur dåligt korset ligger an mot treans kugg:

Image

Fyrans kugg är ännu sämre. Inte undra på att de hoppar ur så fort man drar på lite:

Image

I morrn ska jag prata med svenska leverantörer för att se om någo, mot förmodan, har ett 51 mm kors i lager.
Post Reply