Hej!
Min Primavera 67 beter sig lite märkligt. Den är jättesvår att kicka igång och jag har sett att den läcker lite olja bakom svänghjulet när man kört en sväng. Har inte bytt oljan sedan jag köpte den så jag vet inte när det gjordes senast eller vilken olja som man hällt i. Gummihatten på stiftet är paj så den halkar ner hela tiden och blottar kontaktytorna, kan det ha något med gnista att göra och är det farligt på något sätt?
Växlarna hoppar ur lite på tvåan och trean också. Kan det hänga ihop?
Tack för hjälp!
/Calle
packbox trött?
OM jag lärt mig korrekt så låter det som om du behöver byta packboxarna i motorn (dålig gång med oljeläckage). Och växelkorset (hoppande växlar). Oljan kan du byta efter att föregående fixats, det skall vara rak SAE 30 (eller någon annan rak motsvarande). Sådant som är sönder om och kring elsaker skall man helst fixa så snabbt som möjligt annars kan man snart hälsa hem med allt som heter el i gammelVespavärlden.
-
- Nybörjare
OJ, då det låter som ett riktigt projekt. Klyva motorn förstår jag. Och EHR ville inte ens ta in den för att kolla elfelet som också finns. Kan det vara något annat? Föregånde ägare hade bytt kolv och sa att växelkorset såg ok ut. Några trix för att kolla? Har inte heller justerat växelvajrarna-kan det vara det som gör att 2:an och 3:an hoppar?
Såg att mina frågor hamnade i fel avdelning, skulle ju vara i Smallframesavdelningen såklart. Kan man flytta det själv?
Tack!
/C
Såg att mina frågor hamnade i fel avdelning, skulle ju vara i Smallframesavdelningen såklart. Kan man flytta det själv?
Tack!
/C
justerar vajrarna alternativt köp nya vajrar och höljen.
släng i ny olja, 3 dl om jag minns rätt.
köp ny tändhatt i gummi.
kolla över noga vart oljan läcker ifrån och fixa sedan det oxå
släng i ny olja, 3 dl om jag minns rätt.
köp ny tändhatt i gummi.
kolla över noga vart oljan läcker ifrån och fixa sedan det oxå

[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]