Touring -59 i nya "verkstaden"

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Touring -59 i nya "verkstaden"

Post by Johnny L »

Så var man då på plats, flyttad från Malmö till Lund.
Vespan får bo i det kombinerade förrådet/verkstaden/vespagaraget.

Det må se tajt ut, men om man flyttar ut snowboarden, stegen och en domkraft så kan man faktiskt hjälpligt meka där inne... Där finns även lite grejer som ska säljas av (kakelskärmaskin, surroundhögt, datorlåda, någon?), så det kan bara bli bättre.

Har sett att jag dessutom verkar ha en hel drös medlemmar bara runt knuten i min nya hemstad, så om det krisar ihop sig totalt så ropar jag på hjälp!

Masochist, vem, jag?
Image
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

Bara en rapport om en detalj jag upptäckte i morse.
Var inne på vägverkets hemsida för att ställa på, då jag snubblade över denna info:
vv.se wrote:Senast godkända besiktning: 1984-04-24
Nästa besiktning ska ske senast: 1986-04-30
I min oskuldsfulla naivitet trodde jag ju att Vespan hade varit i fungerande skick åtminstone någon sommar de senaste tjugo åren...

Nåja, så mycket mer samhällsnytta jag då gör när jag nu får ut henne (honom?) på vägarna igen!
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Det blev visst en till...

Post by Johnny L »

Så var Vespa #2 i samlingen inköpt.

Har man sett, en nedmonterad PX200 får plats i bagaget på en liten V50!
Image

Hjärtat har fått flytta över till Touringen.
Image

...och nu behöver jag bara hitta en motor till så den nye kan bli körbar också, men det får bli ett framtida projekt. För tillfället undanstuvad i ett garage i mörkaste Småland.
Image
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
moorflax
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Sat 23 Aug 2008, 23:51
Location: Norberg
Contact:

Post by moorflax »

Hmm... det ser lite tajt ut att meka där.
Men är man masochist så är man :wink:
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

Förra sommaren avnjöts massor av jobbpendling Lund<->Malmö på Touringen med PS-motorn snurrandes helt ok (hade inget annat att jämföra med, så...).

Herr Börjesson rådfrågades rent generellt och tyckte den lät "inte lika hårt" som en PX200 normalt gör, något som antagligen kan tillskrivas läckaget vid topplocket.

Inför nästa säsong har jag lämnat in cylinder, kolv och topp till Ebbe för utlkåtande och ev. åtgärd.
Resultat:
1. Cylindern var rejält för trång för kolven och fick honas upp mer än en tiondel.
2. Topplocket var inte det planaste och fick planas flera tiondelar, samt att cylindern fick sig en liten omgång samtidigt.

Nu ska det bara beställas och monteras lite nya lameller, nytt blås och ev. nya lager, sen blir det spännande att prova!

Vi ses på vägarna!
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

hiblopp wrote:, samt att cylindern fick sig en liten omgång samtidigt.
Har Ebbe varit och portat i din cylle? Härligt!
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

calle wrote:
hiblopp wrote:, samt att cylindern fick sig en liten omgång samtidigt.
Har Ebbe varit och portat i din cylle? Härligt!
Mja, man kunde ju önskat sig nåt sånt! Tyvärr var det bara tätytan mot toppen som behövde lite putsning den här gången. Är intresserad av hur en original PX200-motor egentligen går, har så lite att jämföra med och denna har ju läckt som ett såll hela förra säsongen...
Nu ska jag bara få loss bromstrumman bak, sitter som berget!
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

Verkstadsbild från den här säsongen, jämfört med första bilden i tråden är här väldigt utrensat.
Tänker företa en motordelning med motorn kvar i ramen för att byta kopplingskors och kolla lagerstatus (oljan visade sig tyvärr vara hyfsat metallglittrig vid urtappningen...).
Inköpet av lyften den står på är en annan (mycket billig) historia, får nog posta den separat på annan plats i forumet.

Image
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
User avatar
Micool1972
Entusiast
Entusiast
Posts: 192
Joined: Sun 03 Jun 2007, 09:32
Location: Lund Sweden

Post by Micool1972 »

du verkar ju ha det riktigt mysigt där i ditt kyffe...inte för att sabba stämmningen i ditt krypin, men vi är några i Lund som jobbar lite på att förska hitta ett garage som man kan vara någrastycken i. Skulle det vara något intressant för dig?
//Michaele
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

Micool1972 wrote:du verkar ju ha det riktigt mysigt där i ditt kyffe...inte för att sabba stämmningen i ditt krypin, men vi är några i Lund som jobbar lite på att förska hitta ett garage som man kan vara någrastycken i. Skulle det vara något intressant för dig?
//Michaele
Absolut!
Lite beroende på kostnad (och läge kanske, men nu är ju Lund inte så förtvivlat stort).
Hojta gärna om ni hittar nåt!
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

Äntligen premiärtur för i år!
Konstigt hur de sista små detaljerna kan bli uppskjutna utan anledning.
Jobbar hemifrån idag och tog aningens förlängd lunch och fixade framlampinsatsen, på med kåporna och ut i det underbara solskenet!
I hasten glömde jag kolla däcktrycket, så första kilometern blev lite mer vingligare än den hade behövt vara.
Ett kort depåstopp och sen en runda i Lund i makligt tempo för att inte riskera alltför stora skador om något jag glömt skruva fast plötsligt skulle bestämma sig för att ramla av...

Image

Nu ska jag bara beta av resten av önskelistan:
* Kolla upp varför den verkar spika på belastning vid låga varv (hoppas på luftskruven, ställde den nog lite snålt)
* Nytt bakdäck
* Pep plus 2.0
* Hitta någon smidig lösning för separat oljetank
* Fixa hastighetsmätaren
* Fixa knarrande framsving
* Bestämma mig för om jag ska behålla klistermärkena på eller inte...
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

Johnny L wrote:* Bestämma mig för om jag ska behålla klistermärkena på eller inte...
...och klistermärkena jag avser är då dessa som satt på när jag köpte den.
Har inte lagt något krut alls på utseendet (första insatsen på det området blev gammelkicken nu vid renoveringen av motorn), men tänker nog spontant att det vore snyggare utan klistermärkena.
Min spontana känsla var att skulle få vara som den är - även klistermärkena är ju nån slags del av Vespans historia.
Dock, eftersom det ändå inte är originallack (eller nästan inte original-någonting alls vad det verkar), så spelar ev. historik mindre roll tänker jag. Tanken är t ex klarröd.
Image
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Post by Fredde »

Separat oljetanken löste jag med en expansions tank från en Saab v4 med fäste, hängandes innan för kåpan. Sen slang/rör till motorn enda ingreppet på kaross var ett hål för röret. Se: http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=5659

Fungerar perfekt, jag gjorde ett luftnings jack vid lockets anliggning mot tank så det inte skulle bli vakum annars inget mer.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

Fredde wrote:Separat oljetanken löste jag med en expansions tank från en Saab v4 med fäste, hängandes innan för kåpan. Sen slang/rör till motorn enda ingreppet på kaross var ett hål för röret. Se: http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=5659

Fungerar perfekt, jag gjorde ett luftnings jack vid lockets anliggning mot tank så det inte skulle bli vakum annars inget mer.
Jo, jag såg din tråd, det var då jag blev inspirerad och tänkte prova att slippa separatblandningsklabbet.
Dock har jag ingen skrotad gammal V4 liggandes att ta delar från, så jag får väl uppsöka nån skrot och snoka runt bland spolarvätskebehållarna där! :)
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
gusten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 71
Joined: Tue 13 Oct 2009, 13:05
Location: Lund

Post by gusten »

Det där är ingen spolarvätskebehållare, det är expansionskärlet från en kylare. Liknande finns på volvo 142 or , sena volvo amazoner och säkert på en hel del bilar till.

Förlåt mitt off topic i tråden, skall försöka låta bli i fortsättningen...
Ural m72 och BMW R75 i garaget nu i sällskap med en Lambretta li 1958
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Post by Fredde »

Hm det var väl ingen off topic överhuvudtaget? kompeterande info till föregående fråga. japp denna tank är till en kylare och satt som sagt på många olika Saabar och Volvos på 70talet kanske även senare. men gå och leta på en gammal skrot så hittar du kanske något liknande eller så har feltema "2fast2furius" behållare som troligtvis går att använda på samma ställe.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

gusten wrote:Det där är ingen spolarvätskebehållare, det är expansionskärlet från en kylare. Liknande finns på volvo 142 or , sena volvo amazoner och säkert på en hel del bilar till.

Förlåt mitt off topic i tråden, skall försöka låta bli i fortsättningen...
Det var faktiskt bra att du korrigerade, så slipper jag leta/fråga efter fel grejer. Ser dessutom nu att Fredde skrivit expansionskärl här ovan.
Så, tack! :)

Jag lurades nog bara av att jag först kom att tänka på spolarvätskebehållaren som satt på min gamla VW typ1.
Den var för övrigt trycksatt via en liten slang från reservhjulet för att driva spolningen - mycket cool lösning! 8)
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Re:

Post by Johnny L »

Johnny L wrote: * Pep plus 2.0
Beställt!
Nu vidtar den alltid lika förväntansfulla väntan på postmannen!

Det var inte riktigt den prioordningen jag tänkt mig, men det var mycket roligare än att köpa bakdäck, och enklare än att leta runt på skrotfirmor efter gamla expansionskärl.
:D
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Re: Touring -59 i nya "verkstaden"

Post by Johnny L »

Besiktigad utan anmärkning!

06:20 i morse rullade vi iväg från Lund mot Landskrona, Vespan och jag. Eftersom jag kom iväg aningen senare än jag hade önskat tog jag E6 upp, vilket inte är någon direkt njutbar upplevelse med en scooter som i bästa fall toppar kring 95...

Pep plus 2.0 monterat och ombestyckning till 120 gjord. Plug chop igår kväll visar dock aningen mager blandning på fullgas, samtidigt som den i övrigt mest bluddrar sig genom registret. Får bli en borrning av de två berömda hålen i luftfiltret och sen lite tester med större huvudmunstycke. Anar ett visst läckage, men vet ännu inte om det är i anslutningen till nya avgassystemet eller om toppen fortfarande trilskas trots planing av den och cylinderns tätyta förra året. Behöver dessutom troligen nya kolvringar.
På det hela taget en del kvar att knåpa med helt enkelt.

Härligt att kunna köra lagligt igen i alla fall! :)
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Re:

Post by Johnny L »

Johnny L wrote: * Hitta någon smidig lösning för separat oljetank
Check!

Expansionskärl från en Saab -69 har inhandlats och tvättats grundligt:
Image
Tyvärr utan det smidiga originalfästet, men jag får bunta fast den eller nåt.

Mycket gucka inuti, provade lite olika lösnings- och rengöringmedel (T-Röd, spolarvätska, Yes, Jif Badrum).
Kom fram till att vanlig hederlig såpa och en massa gnuggande med trasor/fingrarna/flaskborste funkade kanon!
Vill ju inte ha det att se ut som nytt på en Vespa från -59 heller, den här kommer att smälta in fint.

PS. Fredde, bilderna på din lösning från din projekttråd är borta, orkar du länka in dem från annan plats? Är lite nyfiken på positioneringen av kärlet under vänsterkåpan. (http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... 915#p49915" onclick="window.open(this.href);return false;)
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Re: Touring -59 i nya "verkstaden"

Post by Fredde »

ja se på fan... hm hoppas att jag sparade kopior... men jag hade orginal fästet till tanken och jag plattade till det och skruvade fast det i bultarna som sido kåpan fästs med, inga nya hål i chassiet. så lite enkelt så hänger den längs "åvan"kanten å sidokåpan och påfyllningslocket sticker precis fram vid bakkanten på "luckan" så den är knappt ivägen allt med avseende på om man vill ha verktyg och grejor med sig för att hjälpa stående lambrettor vid vägen,-) ska leta efter bilderna.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Re: Touring -59 i nya "verkstaden"

Post by Fredde »

uppdaterat min tråd med en del av de saknade bilderna, så ser du lite hur jag gjorde.
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... 231#p57231" onclick="window.open(this.href);return false;
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Re: Touring -59 i nya "verkstaden"

Post by Johnny L »

Fredde wrote:uppdaterat min tråd med en del av de saknade bilderna, så ser du lite hur jag gjorde.
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... 231#p57231" onclick="window.open(this.href);return false;
Kanon, tack!

Blir nog buntband på min som sagt. Finns buntbandsfästen med skruvhål i som jag tänkte fästa i befintliga hål, sen kan tanken hänga i buntbanden och så kan man slutjustera med kåpan på plats, känns smidigt i teorin iaf.
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Re: Touring -59 i nya "verkstaden"

Post by Johnny L »

Har både kört en del och skruvat en del sen sist.
Senaste projektet är en översyn av framsving/-hjullager, samt att försöka få tillbaka styrstoppet (som skevat så mycket att lamphuset knäckt benskölden högst upp på vänster sida, trist nog.

Om det finns svenska motsvarigheter till Asienrenoverade scootrar, så är det här nog en av dem; hittar alltid nåt spännande (eller oftare avsaknad av saker, som t ex brickor, låspinnar och annat "onödigt") när jag tar mig an nya områden på den.
Nu senast så var det en bricka på vänster sida om framhjulaxelns lager som var ersatt med en nyckelring modell större...
Image
https://www.dropbox.com/s/08r7le15qdk5d ... .18.56.jpg

EDIT: Kunde plötsligt inte länka in en bild från Dropbox, så jag lägger in själva länken direkt så länge.
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Re: Touring -59 i nya "verkstaden"

Post by Johnny L »

Så var Vespan på egna hjul igen. Dock bara för att hjälpligt kunna rullas på ett släp och flytta till släkting för magasinering medan vi flyttar. Nytt hus stundar och innan jag hunnit bygga nytt mekar-förråd så lär den inte rulla igen antagligen. Hoppas komma igång igen till nästa säsong iaf.

Ha det!

Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4 Beta
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Post Reply