Rusande motor - V50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Mr Barba
Nybörjare
Nybörjare

Rusande motor - V50

Post by Mr Barba »

Hej!

Behöver lite akut support för min trotjänare (V50) som fraktar mig till och från jobbet. Har sen ett par dagar lagt märket till att motorn rusar så fort jag stannar vid rödljus eller övergångställe. Detta har kommit gradvis och börjar nu bli lite kritiskt.

Eftersom jag inte har instruktionsboken med mig vill jag helt enkelt bara veta vilken av skruvarna på förgasaren som jag kan skruva ned tomgången på? Ställde upp den tidigare i våras, och misstänker nu att den har ställt upp sig själv mer och mer på sistone.

Ge mig gärna en idiotsäker (läs "amatörsäker") beskrivning på var skruven sitter så jag slipper vrida på fel skruv och kan ta mig hem från jobbet under värdiga former...

Tack!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hej!
Låter mer som om du tar in tjuvluft eller har ett igensatt munstycke. Vicka på förgasaren med motorn igång och se om varvtalet ändras, eller om den sitter löst. Om inget händer, demontera förgasaren, tvätta delarna i bensin och renblås munstyckena. Se
http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... 9A1T.r.pdf
hur delarna ser ut. Pos 25 ställskruv, pos 28 luftskruv, pos 36 tomgångsskruv drar du i botten och räknar hur många varv du skruvar och anteckna. Detta för att kunna återgå till samma inställningar.
Leif
Mr Barba
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mr Barba »

Hej och tack för tipsen.

Antar att det inte spelar någon roll att motorn går jättebra så länge jag inte står på tomgång, eller?
Mr Barba
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mr Barba »

Glömde att säga att tomgången går ner när jag drar ut choken en aning vad nu det kan innebära. Får den för lite soppa eller?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mr Barba</i>
<br />Glömde att säga att tomgången går ner när jag drar ut choken en aning vad nu det kan innebära. Får den för lite soppa eller?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja, eller för mycket luft.........
L
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mr Barba</i>
<br />Hej och tack för tipsen.

Antar att det inte spelar någon roll att motorn går jättebra så länge jag inte står på tomgång, eller?

Nej motorn far illa av för mager blandnig
Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vomitsquad »

Ursäkta tråd-kapandet, men vad är vettiga inställningar på skruvarna att börja med?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Kanske man skall börja med det enkla; ovanpå förgasaren siter en hävarm som gaswiren drar i. Den har en anslagsskruv som hindrar gasspjället att stänga för mycket vid tomgång. Skruven sitter skruvad uppifrån, känns igen på att den (oftast) är klädd i fjäder. Skruva upp skruven ett kvarts - halvt varv och se om inte tomgången lugnar sig.

Dag
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dag</i>
<br />Kanske man skall börja med det enkla; ovanpå förgasaren siter en hävarm som gaswiren drar i. Den har en anslagsskruv som hindrar gasspjället att stänga för mycket vid tomgång. Skruven sitter skruvad uppifrån, känns igen på att den (oftast) är klädd i fjäder. Skruva upp skruven ett kvarts - halvt varv och se om inte tomgången lugnar sig.

Dag
Du menar att det vibrerat så att skruven dragits åt, mot fjädern?
/L
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

eller fjädern sitter inte där...
L
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Jo, bådadera är tänkbara...

Dag
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hej Mr Barba,
Vore kul om, när du funnit felet, skrev vad det var.......
L
Mr Barba
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mr Barba »

Hallå igen!

Ok, här kommer facit (?!). Plockade loss och rengjorde förgasaren, dock utan att skruva ut justerskruvarna eftersom jag inte vågade riskera att förlora inställningarna. Bytte packning vid luftfiltret och blåste rent överallt i övrigt. Efter att förgasaren var påmonterad startade Vespan på första kicken och gick hyffsat bra. Fortfarande dock lite hög tomgång och därför ställde jag ner den en aning på gasreglage-skruven, vilket verkade funka som det skulle.

2 saker är dock lite underliga;

1. Vespan verkar nu gå lite slöare. Påverkar denna nedskruvning även motorns vanliga gång, dvs när man inte står på tomgång?

2. När jag stannar vid rödljus så tar det en stund innan motorn har varvat ner, vilket kanske är helt normalt eller? Kan det vara något med vajern som måste åtgärdas?

Tacksam som vanligt för svar och feedback.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br />Hallå igen!

Ok, här kommer facit (?!). Plockade loss och rengjorde förgasaren, dock utan att skruva ut justerskruvarna eftersom jag inte vågade riskera att förlora inställningarna. Bytte packning vid luftfiltret och blåste rent överallt i övrigt. Efter att förgasaren var påmonterad startade Vespan på första kicken och gick hyffsat bra. Fortfarande dock lite hög tomgång och därför ställde jag ner den en aning på gasreglage-skruven, vilket verkade funka som det skulle.

2 saker är dock lite underliga;

1. Vespan verkar nu gå lite slöare. Påverkar denna nedskruvning även motorns vanliga gång, dvs när man inte står på tomgång?

2. När jag stannar vid rödljus så tar det en stund innan motorn har varvat ner, vilket kanske är helt normalt eller? Kan det vara något med vajern som måste åtgärdas?

Tacksam som vanligt för svar och feedback.

Troligtvis har du gjort en justering så att den kompenserar tjuvluften bättre. För att fixa huvudfelet (som med 99,9% är tjuvluft) krävs tyvärr ännu mer mek, i värsta fall att man klyver motorn.

Vanligast är att Packboxen (vevhustätningen) mot svänghjulet är kass, då får man en motor som inte vill lugna ner sig eller tokvarvar. men ibland kan detta uppstå genom en felinställd luftskruv.

om förgasarinställningar inte löser dina problem så demontera svänghjulet och kolla om det är olja eller bensin bakom tändplattan, då kan ett packboxbyte vara lösningen.

Federico
Post Reply