Varför så mycket grått?!

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Den där gul-vita sadeln ser ju ut som ett stekt ägg... Men jag skulle definitivt gilla och behålla den om jag skulle fundera på att köpa den. Den är ju extra speciell och det räknas emellanåt mera än stil. Skulle skilja sig från mängden direkt. Fast man vet ju inte om jag är av annan åsikt nästa vecka... :wink:

TF: Har du skaffat ny hjälm? Kommer ihåg att du hade någon ihopplåstrad version för någon tid sedan. Den var åtminstone inte säker oberoende av färg... :lol:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

vespaco wrote:Heh, läste igår att fordon med färgen grå/silver var mest utsatta för att hamna i kollision. Svart, blå, grön och röd är bara aningen bättre. Beige, gul och branddgul är säkrare färger än vitt, som var en jämförelsefärg. Grynings- och skymningstid höjer riskerna.

Monash University har gjort undersökningen och olyckorna skedde mellan 1982-2004. Hittade originaltexten här:

http://www.monash.edu.au/muarc/reports/muarc263.pdf
funderade lite på det här du skrev igen. vet inte hur är där nere men i Sverige kör vi ju med halvljus alltid. I länder där man kör utan lyse är det natuligtvis svårare att se ett fordon i skymingljus, och då blir färgen mer betydelsefull.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

kollade:
http://www.vicroads.vic.gov.au/Home/Rul ... dRules.htm
& fann ingenting om alltid halvljus..
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Alldeles, olika länder har olika körljusrekommendationer. I Tyskland försöker de införa ljusanvändning. I vissa delar har det gått bättre och sämre i andra. Jätteskoj med en bil som alltid har ljusen på... Vi löste problemet med att köra halvljus om folk började blinka åt oss.

(I Finland gäller helljus. Halvljus om man ugglar vid vägkanten. Långljus när man är ensam i mörkret... :wink: Halvljus är sämre än helljus, tycker jag, då kan man lika gärna vara utan helt.)

Men man skall inte glömma, att i länder där man kör utan ljus så är man mera vana att se efter bilar utan ljus. Och när skymingen kommer så blir det ljustvång även där.

Men oavsett dessa funderingar så ser man en bil bättre med ljus i skymingen. :grin:

Hur har det gått med GT-inköpsfunderingarna???
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

vespaco wrote:Alldeles, olika länder har olika körljusrekommendationer. I Tyskland försöker de införa ljusanvändning. I vissa delar har det gått bättre och sämre i andra. Jätteskoj med en bil som alltid har ljusen på... Vi löste problemet med att köra halvljus om folk började blinka åt oss.

(I Finland gäller helljus. Halvljus om man ugglar vid vägkanten. Långljus när man är ensam i mörkret... :wink: Halvljus är sämre än helljus, tycker jag, då kan man lika gärna vara utan helt.)

Men man skall inte glömma, att i länder där man kör utan ljus så är man mera vana att se efter bilar utan ljus. Och när skymingen kommer så blir det ljustvång även där.

Men oavsett dessa funderingar så ser man en bil bättre med ljus i skymingen. :grin:

Hur har det gått med GT-inköpsfunderingarna???
I Sverige kallar man de tre olika ljusvarianterna för.

1. Parkeringsljus
2. Halvljus ( det du kallar helljus)
3. Helljus ( det du kallar långljus)
Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Federico wrote: I Sverige kallar man de tre olika ljusvarianterna för.

1. Parkeringsljus
2. Halvljus ( det du kallar helljus)
3. Helljus ( det du kallar långljus)
Haha, det borde jag förstås ha gissat... Hur skulle det vara med benämning parkeringsljus, normalljus och långljus? Då skulle alla töntar förstå... :/
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Förutom att vissa av oss kör om kring med helljus/långljus normalt, för att överhuvudtaget synas i farbror Volvos tunnelseende värld... Vilket förvirrar vad som är normalljus. :smile:

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

primavera133 wrote:Förutom att vissa av oss kör om kring med helljus/långljus normalt, för att överhuvudtaget synas i farbror Volvos tunnelseende värld... Vilket förvirrar vad som är normalljus. :smile:

/JM
Suck, lifvet är inte menat att vara enkelt...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

grått är flott! :mrgreen:
janc
Nybörjare
Nybörjare

Vad finns tillgängligt....

Post by janc »

När jag köpte min GT200 2004 fanns den i silver/grått talternativt silver/grått alternativt.... d.v.s. det fanns inget alternativ.
Jan Karlsson
[url]http://www.bunkerbild.fotosidan.se[/url]
Post Reply