
TF: Har du skaffat ny hjälm? Kommer ihåg att du hade någon ihopplåstrad version för någon tid sedan. Den var åtminstone inte säker oberoende av färg...

funderade lite på det här du skrev igen. vet inte hur är där nere men i Sverige kör vi ju med halvljus alltid. I länder där man kör utan lyse är det natuligtvis svårare att se ett fordon i skymingljus, och då blir färgen mer betydelsefull.vespaco wrote:Heh, läste igår att fordon med färgen grå/silver var mest utsatta för att hamna i kollision. Svart, blå, grön och röd är bara aningen bättre. Beige, gul och branddgul är säkrare färger än vitt, som var en jämförelsefärg. Grynings- och skymningstid höjer riskerna.
Monash University har gjort undersökningen och olyckorna skedde mellan 1982-2004. Hittade originaltexten här:
http://www.monash.edu.au/muarc/reports/muarc263.pdf
I Sverige kallar man de tre olika ljusvarianterna för.vespaco wrote:Alldeles, olika länder har olika körljusrekommendationer. I Tyskland försöker de införa ljusanvändning. I vissa delar har det gått bättre och sämre i andra. Jätteskoj med en bil som alltid har ljusen på... Vi löste problemet med att köra halvljus om folk började blinka åt oss.
(I Finland gäller helljus. Halvljus om man ugglar vid vägkanten. Långljus när man är ensam i mörkret...Halvljus är sämre än helljus, tycker jag, då kan man lika gärna vara utan helt.)
Men man skall inte glömma, att i länder där man kör utan ljus så är man mera vana att se efter bilar utan ljus. Och när skymingen kommer så blir det ljustvång även där.
Men oavsett dessa funderingar så ser man en bil bättre med ljus i skymingen.![]()
Hur har det gått med GT-inköpsfunderingarna???
Haha, det borde jag förstås ha gissat... Hur skulle det vara med benämning parkeringsljus, normalljus och långljus? Då skulle alla töntar förstå...Federico wrote: I Sverige kallar man de tre olika ljusvarianterna för.
1. Parkeringsljus
2. Halvljus ( det du kallar helljus)
3. Helljus ( det du kallar långljus)