Hastighetsmätarinfästning?
Hastighetsmätarinfästning?
Samma PX125 som jag frågade ang frambromsen tidigare, ska göra en insats på den ikväll och tänkte då passa på att kolla på problem nr2.
Hastighetsmätaren funkar inte. Vajern snurrar inte, om jag tar lös vajer och stoppar in en liten mejsel i infästningen, ni vet hålet i hjulet där kabeln ska in, så känner jag att det snurrar. Men dock kom det ut stora mängder rost och smuts när jag drog ur mejseln. Kan det vara så att denna del rostat sönder och blivit så rund att den inte längre passar den fyrkantiga änden på kabeln?
Förstår ni vad jag menar? Ska försöka ta isär och titta ikväll, har någon annan varit med om samma sak?
Kabeln är splitterny.
Hastighetsmätaren funkar inte. Vajern snurrar inte, om jag tar lös vajer och stoppar in en liten mejsel i infästningen, ni vet hålet i hjulet där kabeln ska in, så känner jag att det snurrar. Men dock kom det ut stora mängder rost och smuts när jag drog ur mejseln. Kan det vara så att denna del rostat sönder och blivit så rund att den inte längre passar den fyrkantiga änden på kabeln?
Förstår ni vad jag menar? Ska försöka ta isär och titta ikväll, har någon annan varit med om samma sak?
Kabeln är splitterny.
Man har "förvalt" vilken del som skall brista, din tanke är vettig. HD 750s hastighetsdrivning har ett fiberhjul som även det pajar vid fel.Federico wrote:det är väl plast av säkerhetsskäl? om någonn rörlig del i hastighetsmätardrivningen skulle sätta sig på tvären minimeras ju risken för tvärnit på framhjulet då ett plastdrev bara äts upp i stället.
eller finns det någon annan anledning?
Annars ar stål/brons vanligt när vajerdrivningen är en förmonterad enhet.
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Påminner osökt om den Uppsalabaserade scooterist som lade bromsbackarna i oljebad över natten... Gick inte så bra. Det var visst kopplingslamellerna som skulle badats...
Själv skulle jag nog akta mig för att lägga något i närheten av bromsarna i oljebad. Använd bräkleen istället. Har man väl fått olja på bromstrummans yta så går det in i stålet och kan svårligens tas bort.
/JM
Själv skulle jag nog akta mig för att lägga något i närheten av bromsarna i oljebad. Använd bräkleen istället. Har man väl fått olja på bromstrummans yta så går det in i stålet och kan svårligens tas bort.
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Ha ha.. Nej bromsbackarna håller jag undan från oljan. Men fjädern till backarna och själva armen som vajern fäster i och de delarna får sig en rostlösning.
För mycket på jobbet nu så jag har inte hunnit sätta ihop grejerna, kanske ikväll. Ingen som kan beskriva hur man får lös kuggkransen och plastkransen för hastighetsvajern? Säkert jättelätt men jag är inte så väldigt van att skruva... Men jag lär mig.
För mycket på jobbet nu så jag har inte hunnit sätta ihop grejerna, kanske ikväll. Ingen som kan beskriva hur man får lös kuggkransen och plastkransen för hastighetsvajern? Säkert jättelätt men jag är inte så väldigt van att skruva... Men jag lär mig.
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
På en PX125 tar man ut drevet genom att lossa den lilla muttern på nedre hållaren till HH-mätarwiren och ta bort den ovala brickan. Sedan tar man bort gummibussningen (bara tryckt i) och till sist en metallbussning som också bara är tryckt i hålet där wiren gick ner, sedan kan du fiska upp HH-mätardrevet.marst060 wrote:SOS
Blir inte klok på hur man får lös och kommer åt dreven till hastighetsmätarvajern, vid infästningen i framhjulet. Tips någon?
Tar du bort bromstrumman där metalldriviningen sitter kan du också se HH-mätardrevet i plast men jag är inte säker på att du kan ta ut det den vägen.
mvh/HB