Hallå
Jag har ju en Touring med Polini 177 + 24/24 + sito plus. När jag köpte den var den redan trimmad (genväg?) fast bara med polini-cyllen. Jag själv satt dit sito plus samt 24/24. Nån ägare tillbaka i tiden hade dock varit på insuget ner till vevhuset och öppnat det framåt.
Nu är det så att problemet är att motorn är konstant nersketad med soppa. Vad jag kan se så kommer sörjan från förgasaren. Ibland är luftfiltret alldeles nersörjat med synbar grön tvåtaktsolja utspädd i lite soppa. I från förgasaren rinner det via hålet för luftskriven ner på motorns utsida.
Min teori (som är obekräftad - har inte delat motorn) är att veven och insuget i cyllen fortfarande är orginal, så att han får förmycket soppa ner i huset, men att allt inte skickas rätt väg. Då borde det spruta upp igen till förgasaren... Nån som tror på denna teori??
Nu sitter det på ett huvudmunstycke på 118. Kanske borde jag testa att gå ner i storlek??
// Mackan
ps. Föresten drar den rätt mycket.. 0,4-0,5/mil. ds.
Trimma mindre?
Det låter ju inte helt osant. Prova själv med tratt, slang och stor öl. Häller man på för fullt sprutar det snart ut igen.
Så, oftast är det för stor fugge eller för litet insug (i det här fallet vev).
Men det borde vara relativt lätt kollat (om man jämför med att klyva motorn.
Plocka loss insuget och mät öppningen. Jämför sedan med ostrypt.
Så, oftast är det för stor fugge eller för litet insug (i det här fallet vev).
Men det borde vara relativt lätt kollat (om man jämför med att klyva motorn.
Plocka loss insuget och mät öppningen. Jämför sedan med ostrypt.
Hej!
Om blocket är för mycket öppnat framåt, är det möjligt att vevhuskompen blåser tillbaka genom förgasaren samtidigt som överströmning sker.
Gör som "stålis" föreslår, men snegla in på veven när slidventilen öppnar och stänger. Märk ut på fläkten, och märk även ut övre dödpunkt. Mät gradtalen och någon här kan avgöra om det är felet.
Leif
Om blocket är för mycket öppnat framåt, är det möjligt att vevhuskompen blåser tillbaka genom förgasaren samtidigt som överströmning sker.
Gör som "stålis" föreslår, men snegla in på veven när slidventilen öppnar och stänger. Märk ut på fläkten, och märk även ut övre dödpunkt. Mät gradtalen och någon här kan avgöra om det är felet.
Leif