Vem har den långsammaste/mest otrimmade V50:n i klubben

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
jonolito
Nybörjare
Nybörjare

Vem har den långsammaste/mest otrimmade V50:n i klubben

Post by jonolito »

Som topic lyder :

Vem innehar den slöaste och mest otrimmade V50:n i SSK? (vad är inte gjort med den och varför?)
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

En av mina V50 gjorde 20-25 km/h som original och otrimmad när jag köpte den.

I övrigt vet jag att Bobo här på forumet hade en sanslöst slö V50, eftersom jag var och provkörde den åt honom. Låg nog också i trakterna av 20 km/h som max vid inköp. Går förhoppningsvis bättre nu...
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Min första Vespa 50 hade först en topphastighet av den hastighet man kommer upp i när man försöker springa igång en Vespa 50.
Trots full tank, kompression och gnista var den fortfarande inte snabbare.
Då det bensinluktande vattnet i tanken ersattes av bensin så gick den i modiga 21km/h. Uppförsbackar finns inte många av i Skåne. Då gjorde den -Xkm/h.
Nu går den i ca 120-130km/h. Fortfarande samma gashandtag.
jonolito
Nybörjare
Nybörjare

Post by jonolito »

I förhållande till ovanstående framstår min egen Lilla Blå som ett fartmonster. Kan pressas till + 35 km/h nykissad och med solen i ryggen...
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Terraplane Blues wrote:En av mina V50 gjorde 20-25 km/h som original och otrimmad när jag köpte den.

I övrigt vet jag att Bobo här på forumet hade en sanslöst slö V50, eftersom jag var och provkörde den åt honom. Låg nog också i trakterna av 20 km/h som max vid inköp. Går förhoppningsvis bättre nu...
Den gör hissnande 35km/h nu med ett nytt blås... (på mätaren med lätt utförslut).
Startar dock alltid utan knorr och drar nästan ingenting.
Mvh // Bobo
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Bobo wrote:
Terraplane Blues wrote:En av mina V50 gjorde 20-25 km/h som original och otrimmad när jag köpte den.

Den gör hissnande 35km/h nu med ett nytt blås... (på mätaren med lätt utförslut).
Mvh // Bobo
Tjenare Bobo!

Kul att åter få se dig på forumet! Ett stort tomrum skapades sedan du blev mindre frekvent skribent här...

Jaha, 35 km/h är ju vad de svenska V50 brukar göra, så det får man nog allt vara nöjd med. Är den lika fin fortfarande?

PS. Du har mail! DS.
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jorgelattof »

Han som har granatvespan utanför concretebutiken i gbg han säger att hans gör 15 km/h när det är fuktig väderlek, annars 35.
Primavera 125 cc 1981

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Frugans gamla svenskstrypta V50 gick inte fortare än 25 någonsin. Uppför Stigbergsbacken i Göteborg blev man lätt omcycklad av pensionärer...

Sen vi satte på 10-tums hjul går den i 35 istället.

Just nu går den inte alls dock. Håller på att byta framgaffel på den och det är väl ett av projekten i garaget som inte riktigt fått så mycket tid som det borde. Så Karossen dubblar som mycket stilig balkonglåda =)

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Terraplane Blues wrote:
Bobo wrote:

Mvh // Bobo
Tjenare Bobo!

Kul att åter få se dig på forumet! Ett stort tomrum skapades sedan du blev mindre frekvent skribent här...

Jaha, 35 km/h är ju vad de svenska V50 brukar göra, så det får man nog allt vara nöjd med. Är den lika fin fortfarande?

PS. Du har mail! DS.
Tjenare,
Tomrum ja, det kan ju vara både bra och dåligt :wink:
Jag är dock övertygad om att det fyllts upp av minst lika adekvata inlägg som jag lyckats prestera. Försöker använda den alltmer krympande "Vespa-tid" jag har till övers till att åka istället men tittar dock in och läser emellanåt, (gärna dina inlägg).
"Lilla blå" är kvar i samma skick som då du provkörde den i Kävlinge dock med nytt blås och utan den hemska hemsnickrade backspegeln som satt på.

Må väl // Bobo
Post Reply