Vem har den snabbaste/mest trimmade pv i klubben?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Fredrick
Lärling
Lärling

Vem har den snabbaste/mest trimmade pv i klubben?

Post by Fredrick »

Som topic lyder :

Vem innehar den snabbaste och mest vråltrimmade Primaveran i SSK? (vad är gjort med den?)

Vem har den brutalaste V50´n i klubben? (vad är gjort med den?)

:grin:
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Du måste nog införa två klasser här, åtminstone för Primavera. Hojar som är registrerade och används på väg resp rena banracers.

Det körs inte så mycket på bana idag men för några år sedan körde SSRK (Svenska Scooterklubbens Racing Kommitté) oftast 4 race varje år på hyrda gokartbanor runt riket. En av klasserna var just 125 cc, oftast Primavera. Alltså står det ett antal astrimmade Primmyracers i garagen lite här och var i riket, bl a hos forumgeneral Hedge. Och de gick fort :-)

Bland Vespa 50 anar jag att Calles gamle Torsten (Vespan hette så) skulle ha en bra chans. Brutalt Zirri-trim om jag minns rätt :evil:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Min är en ytterst trött enhet, jämfört med t ex Daniel Goes dito. Sen måste man ju såklart i sammanhanget nämna Stian och Bendik's maskiner. Dom är ju 'i klubben' oavsett nationalitet tycker jag. Och deras hojar går som trimmade illrar, med sina portade ET3-cylindrar och slidmatning. Inget reed där inte. Tror Stian sa att hans gröna varvar en bra bit över 10.000 rpm...8-)

Mvh

Guran

jencla wrote:Du måste nog införa två klasser här, åtminstone för Primavera. Hojar som är registrerade och används på väg resp rena banracers.

Det körs inte så mycket på bana idag men för några år sedan körde SSRK (Svenska Scooterklubbens Racing Kommitté) oftast 4 race varje år på hyrda gokartbanor runt riket. En av klasserna var just 125 cc, oftast Primavera. Alltså står det ett antal astrimmade Primmyracers i garagen lite här och var i riket, bl a hos forumgeneral Hedge. Och de gick fort :-)

Bland Vespa 50 anar jag att Calles gamle Torsten (Vespan hette så) skulle ha en bra chans. Brutalt Zirri-trim om jag minns rätt :evil:
/jens
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Bustamente
Lärling
Lärling

Re: Vem har den snabbaste/mest trimmade pv i klubben?

Post by Bustamente »

Fredrick wrote:Som topic lyder :

Vem innehar den snabbaste och mest vråltrimmade Primaveran i SSK? (vad är gjort med den?)

Var det inte du som skulle trimma din primavera med malossi och reed ungefär samtidigt som jag var igång? Berätta om din. Vad blev det? Hur går den?
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Någon kan väl anordna dragracing inom SSK så tar vi reda på det? I Malmö kan man åka med sina tvåhjulingar på strippen Meca Raceway varje onsdag för en dryg hundralapp hur mycket man vill. Man får tider på ett kvitto efter varje race. Kanske vore något?
Fredrick
Lärling
Lärling

Post by Fredrick »

Bustamente wrote:
Fredrick wrote:Som topic lyder :

Var det inte du som skulle trimma din primavera med malossi och reed ungefär samtidigt som jag var igång? Berätta om din. Vad blev det? Hur går den?
Har endast kommit en liten liten bit på vägen då sommaren kom ALLDELES för fort och jag ville nyttja vespan och inte ha den nerplockad lääänge när solen är framme.

Just nu har jag endat 136 malossi, en oki fögge (19/19) insug 19 och en sito bananpipa.

Kommer om allt blir som det skall till vinter vända cyl 180 grader och pumpa den med minst en 25 malossi om inte större, ett avgas värt namnet, full race vev, ändra utväxling, sen porta blocket mycket och kanske lämna in cylinder på vidare förfining hos någon expert = resultat över 20 hk hade varit en fin julklapp till mig själv :).

Hur har det gått för dig? Går den som ett skott?

Min kompis "subitus" på forumet har oxå en MYCKET potent vespa som är byggd på ett 133 polini, den skäms inte för sig :).

Lite filmer på klubben "as" till vespor hade inte varit helt fel som triggare inför kommande trimmning..
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Annas går inte helt fel den heller, men det är klart att när Stian har nästan samma acc trots att han nog väger nästan som två Anna så är nog hans en del vassare...
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Har endast kommit en liten liten bit på vägen då sommaren kom ALLDELES för fort och jag ville nyttja vespan och inte ha den nerplockad lääänge när solen är framme.

Just nu har jag endat 136 malossi, en oki fögge (19/19) insug 19 och en sito bananpipa.

Kommer om allt blir som det skall till vinter vända cyl 180 grader och pumpa den med minst en 25 malossi om inte större, ett avgas värt namnet, full race vev, ändra utväxling, sen porta blocket mycket och kanske lämna in cylinder på vidare förfining hos någon expert = resultat över 20 hk hade varit en fin julklapp till mig själv :).

Hur har det gått för dig? Går den som ett skott?

Min kompis "subitus" på forumet har oxå en MYCKET potent vespa som är byggd på ett 133 polini, den skäms inte för sig :).

Lite filmer på klubben "as" till vespor hade inte varit helt fel som triggare inför kommande trimmning..
Har lite fininställningar på förgasaren kvar. Men den går riktigt bra på de första 3 växlarna. 100 km/h på 3:an, men växlar jag upp till 4an går den ner i 80km/h. Det fick man som straff för man var för snål för att kosta på sig en kort 4:a för dryga 2 papp...
Fredrick
Lärling
Lärling

Post by Fredrick »

ok, tråkigt att den dippar på 4:an.
men det är bara att hoppa upp på hästen och surfa in hos zirri/sip och beställa nya saker :smile: .

min gör 75-80 på 3:an och mätarn ut, 100-110 på 4:an. (mätaren visar säkerligen fel dock haha)

det tycker jag är väldigt bra på en relativt orörd Primavera.

Subitus (johannes) pv gör otroliga 50km/h på 1:an!!! :grin:
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Fredrick wrote: Subitus (johannes) pv gör otroliga 50km/h på 1:an!!! :grin:
Min gör 60kmh utan problem på 1:an. Kan troligtvis tvinga upp den mer, men den varvar så den skriker...
Fredrick
Lärling
Lärling

Post by Fredrick »

Bustamente wrote:
Fredrick wrote: Subitus (johannes) pv gör otroliga 50km/h på 1:an!!! :grin:
Min gör 60kmh utan problem på 1:an. Kan troligtvis tvinga upp den mer, men den varvar så den skriker...
haha määäktigt!!!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

'Relativt orörd'...? Malossi 136? Begreppsförvirring tror jag. :)

/Guran

Fredrick wrote:ok, tråkigt att den dippar på 4:an.
men det är bara att hoppa upp på hästen och surfa in hos zirri/sip och beställa nya saker :smile: .

min gör 75-80 på 3:an och mätarn ut, 100-110 på 4:an. (mätaren visar säkerligen fel dock haha)

Fredrick
Lärling
Lärling

Post by Fredrick »

Ja, det är väl inte så värst trimmad? :grin:.

Inlägget skrevs med tanke på bustamentes och subitus motorer/vespor.

Ps. Finns det NÅGON som kör helt original på detta forum? (sett till dom som ägt vespan i fråga ett tag och inte är helt ny) Ds.
Hedge wrote:'Relativt orörd'...? Malossi 136? Begreppsförvirring tror jag. :)

/Guran

Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

O ja. Det finns många. Iallfall om du pratar Vespa generellt och inte bara smallframe. Min Rally 200 är helt orginal, t ex, och skall så förbli så länge jag äger den.

Dom allra flesta PX man stöter på är orginal, även om vissa har skojat till det lite med ett blås som låter lite mer.

Det är kul som f-n att trimma, men när man hållit på med det ett tag, så vill man återigen uppleva att glida tyst puttrande genom stan. Speciellt om man har den t/f jobbet.

Fredrick wrote:Ja, det är väl inte så värst trimmad? :grin:.

Inlägget skrevs med tanke på bustamentes och subitus motorer/vespor.

Ps. Finns det NÅGON som kör helt original på detta forum? (sett till dom som ägt vespan i fråga ett tag och inte är helt ny) Ds.
Hedge wrote:'Relativt orörd'...? Malossi 136? Begreppsförvirring tror jag. :)

/Guran

Fredrick
Lärling
Lärling

Post by Fredrick »

ok.

men sett till smallframe/primavera (som denna tråd handlar om), så verkar dom flesta ialllafall skruvat på sina.

jag tycker min går lagom nu, men mycket vill ha mer :smile:

det enda tråkiga är att nästa steg är ca 10-12k upp i pris i bara motor/trimmdelar.
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Efter att ha läst den här tråden så har jag ett par frågor till er trimmare, då speciellt till Bustamente;

Min Primavera är helt original förutom att jag bytte ut den sönderrostade originalpipan mot en LeoVinci härom veckan.

Du skriver att din Vera inte orkar dra på fyran, vilket t.om. min gör. Dock bara upp till runt 70-strecket.

Är det så att de användbara varvtalen flyttas så otroligt mycket uppåt vid lite extremare trim? Att de flyttas uppåt är jag helt med på, men att skillnaden var så enorm var nytt för mig.

Vidare skriver du att din Vera gör 60 på ettan, vilket nog är det tredubbla jämfört med min. Hur mycket varvar du då egentligen? Håller växellådan för den typen av varv långsiktigt?

God natt önskar nyfikna Johan ;)
Fredrick
Lärling
Lärling

Post by Fredrick »

du får några svar av mig ändå ;).

ändrar man primärdrevet i växellådan så ökar utväxligen på ALLA växlar, vilket genererar en mkt högre hastighet på alla växlar.

4:an på primavera är ju en nedvarvningsväxel, ungefär som högsta växeln på en slö bil. Man lägger in den för att få ner varvtal och soppaförbrukning när man kör långt.

=

bytt primärdrev genererar otroligt hög 4:a, just därför byter många trimmare till en zirri 4:a, vilket är en mkt lägre utväxlad 4:a.

precis som du säger så hamnar effekt/vridtoppen på mkt högre varvtal med trimmavgas, just därför orkar inte trimmade primaveror dra lika fint på 4:an som på 1-3:an.

sen att bustamentes vespa sjunker i fart är nog inte bara pga hög 4:a, utan beror nog lite på förgasarinställningar oxå skulle jag tro.

Min pv som är original sett till växellåda och drevning, gör ca (när man tokvarvar) :
1:an - 40 km/h
2:an - 60+ km/h
3:an - 80+ km/h
4:an - 100++ km/h (mätaren slutar vid 100, men gissar på 110-115 vilket jag uppskattar är 90+km/h i riktig fart)
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Tack Fredrick.

Måste dock försvara mig med att jag hade missat att primärdrevet var bytt i den tidigare diskussionen. Då blev allt mycket mer logiskt. ;)
Fredrick
Lärling
Lärling

Post by Fredrick »

haha ok, då e jag med :smile:
Post Reply