Hej forumet.
Renoveringen av min Touring -59 stöter titt som tätt på små problem. Nu vid senaste monteringen visar det sig att jag inte lyckats få tätt mellan vevpartiet och blocket i insuget, så där puffar bakåt en del när jag vevar runt för hand. Har inte provat att starta ännu, dock.
Min fråga: Kan jag köpa en PHBH 28 plus reed och sätta på min i övrigt originala -59:a? Jag tänker mig att en 28 kan vara bra att ha inför ev framtida motorkonvertering/trimning i vilket fall.
Visst borde det gå att bestycka även en 28:a att fungera ihop med originalcylindern på min 59:a, eller finns det kanske inte tillräckligt små munstycken att tillgå?
Vad anser den samlade forumexpertisen?
// Johnny, numera Lundabo (ex Malmö)
Dellorto PHBH på i övrigt Original Touring?
Dellorto PHBH på i övrigt Original Touring?
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Tjena!
Visst kan du köra 28mm med reed på en originalcylinder fast bestyckning blir nog att prova sig fram. Utan reed med 28mm är inget att rekomendera.
Risken är att du trots reed surar igen motorn totalt om du gasar mycket.
Bättre att trimma hela vägen än bara en bit i taget, det brukar aldrig bli vidare bra.
/C
Visst kan du köra 28mm med reed på en originalcylinder fast bestyckning blir nog att prova sig fram. Utan reed med 28mm är inget att rekomendera.
Risken är att du trots reed surar igen motorn totalt om du gasar mycket.
Bättre att trimma hela vägen än bara en bit i taget, det brukar aldrig bli vidare bra.
/C
Re: Dellorto PHBH på i övrigt Original Touring?
det är kanske helt normalt, det brukar kunna puffa lite om man drar runt sakta. har du repor i tätningsytan i blocket?hiblopp wrote:Hej forumet.
Renoveringen av min Touring -59 stöter titt som tätt på små problem. Nu vid senaste monteringen visar det sig att jag inte lyckats få tätt mellan vevpartiet och blocket i insuget, så där puffar bakåt en del när jag vevar runt för hand. Har inte provat att starta ännu, dock
// Johnny, numera Lundabo (ex Malmö)
Federico
Re: Dellorto PHBH på i övrigt Original Touring?
Jag hade lite olja i vevhuset när jag testade dra runt för hand för att se ev läckor. Puffarna jag ser kanske normala om jag har tur.Federico wrote: det är kanske helt normalt, det brukar kunna puffa lite om man drar runt sakta.
Ja, där var för övrigt ganska repigt. jag trodde att jag kanske inte lyckats täta det ordentligt. Det ser ut att ha varit lagat innan också. Dels med nån svets/lödning (ser ut som porer i godset) och dels med nån mer kletig gucka som lossnade när jag demonterade motorn. Bilderna nedan är tagna före min reparation med epoxi.Federico wrote: har du repor i tätningsytan i blocket?
(Bilderna klickbara för större version)

/ Johnny
Last edited by Johnny L on Thu 29 May 2008, 14:00, edited 1 time in total.
Största problemet med att slipa till det korrekt vid lagningen var att jag bara hade veven och lagret isatt i ena blockhalvan, och då glappar det ganska friskt upp och ner i lagret, så man vet inte när man fått bort tillräckligt med epoxi. Jag hade inte enkel tillgång till värme/kyla när jag lagade, så jag gitte inte montera hela blocket med veven i...
// Johnny
// Johnny
Last edited by Johnny L on Thu 29 May 2008, 14:01, edited 1 time in total.
Jag tycker det låter som en bra ide att reedkonvertera..
Motorn är nog rätt slö från början och du vill säkert se en del förbättring på både högt och lågt varv.
Men du måste porta upp insuget och veven riält för att dra nyttja av reeden.... cylinder och blås är nog också en stor strypning så det finns nog även potential att göra lite där.
om jag inte missminner mig så hade våran trimexpert Ola Backer hissat upp sin touringcylinder med shims och fått bra flås.. kanske han kan berätta lite mer om vad han gjort på sin motor.
att bara sätta dit en reed med förgasare utan att göra nåt annat tror jag blir en svår uppgift med tanke på bestyckning.. dvs... en 28 mm passar hyfsat på en polski 177 med sito + rakt ur lådan... då kan man läsa sig till att den är nog hyfsat överbestyckat för en std touring..
iaf min mening.
//truls
Motorn är nog rätt slö från början och du vill säkert se en del förbättring på både högt och lågt varv.
Men du måste porta upp insuget och veven riält för att dra nyttja av reeden.... cylinder och blås är nog också en stor strypning så det finns nog även potential att göra lite där.
om jag inte missminner mig så hade våran trimexpert Ola Backer hissat upp sin touringcylinder med shims och fått bra flås.. kanske han kan berätta lite mer om vad han gjort på sin motor.
att bara sätta dit en reed med förgasare utan att göra nåt annat tror jag blir en svår uppgift med tanke på bestyckning.. dvs... en 28 mm passar hyfsat på en polski 177 med sito + rakt ur lådan... då kan man läsa sig till att den är nog hyfsat överbestyckat för en std touring..
iaf min mening.
//truls
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...