Dellorto PHBH på i övrigt Original Touring?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Dellorto PHBH på i övrigt Original Touring?

Post by Johnny L »

Hej forumet.

Renoveringen av min Touring -59 stöter titt som tätt på små problem. Nu vid senaste monteringen visar det sig att jag inte lyckats få tätt mellan vevpartiet och blocket i insuget, så där puffar bakåt en del när jag vevar runt för hand. Har inte provat att starta ännu, dock.

Min fråga: Kan jag köpa en PHBH 28 plus reed och sätta på min i övrigt originala -59:a? Jag tänker mig att en 28 kan vara bra att ha inför ev framtida motorkonvertering/trimning i vilket fall.
Visst borde det gå att bestycka även en 28:a att fungera ihop med originalcylindern på min 59:a, eller finns det kanske inte tillräckligt små munstycken att tillgå?

Vad anser den samlade forumexpertisen?

// Johnny, numera Lundabo (ex Malmö)
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Tjena!

Visst kan du köra 28mm med reed på en originalcylinder fast bestyckning blir nog att prova sig fram. Utan reed med 28mm är inget att rekomendera.
Risken är att du trots reed surar igen motorn totalt om du gasar mycket.

Bättre att trimma hela vägen än bara en bit i taget, det brukar aldrig bli vidare bra.

/C
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: Dellorto PHBH på i övrigt Original Touring?

Post by Federico »

hiblopp wrote:Hej forumet.

Renoveringen av min Touring -59 stöter titt som tätt på små problem. Nu vid senaste monteringen visar det sig att jag inte lyckats få tätt mellan vevpartiet och blocket i insuget, så där puffar bakåt en del när jag vevar runt för hand. Har inte provat att starta ännu, dock

// Johnny, numera Lundabo (ex Malmö)
det är kanske helt normalt, det brukar kunna puffa lite om man drar runt sakta. har du repor i tätningsytan i blocket?
Federico
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Re: Dellorto PHBH på i övrigt Original Touring?

Post by Johnny L »

Federico wrote: det är kanske helt normalt, det brukar kunna puffa lite om man drar runt sakta.
Jag hade lite olja i vevhuset när jag testade dra runt för hand för att se ev läckor. Puffarna jag ser kanske normala om jag har tur.
Federico wrote: har du repor i tätningsytan i blocket?
Ja, där var för övrigt ganska repigt. jag trodde att jag kanske inte lyckats täta det ordentligt. Det ser ut att ha varit lagat innan också. Dels med nån svets/lödning (ser ut som porer i godset) och dels med nån mer kletig gucka som lossnade när jag demonterade motorn. Bilderna nedan är tagna före min reparation med epoxi.

(Bilderna klickbara för större version)
Image
Image

/ Johnny
Last edited by Johnny L on Thu 29 May 2008, 14:00, edited 1 time in total.
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

Största problemet med att slipa till det korrekt vid lagningen var att jag bara hade veven och lagret isatt i ena blockhalvan, och då glappar det ganska friskt upp och ner i lagret, så man vet inte när man fått bort tillräckligt med epoxi. Jag hade inte enkel tillgång till värme/kyla när jag lagade, så jag gitte inte montera hela blocket med veven i...

// Johnny
Last edited by Johnny L on Thu 29 May 2008, 14:01, edited 1 time in total.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

ser inte så bra ut, men möjligt att det kan funka med originalgasare, kan vara svårstartad och kan gå dåligt på lågt varv, men rekomenderar dig att testa först ;)
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Jag tycker det låter som en bra ide att reedkonvertera..
Motorn är nog rätt slö från början och du vill säkert se en del förbättring på både högt och lågt varv.

Men du måste porta upp insuget och veven riält för att dra nyttja av reeden.... cylinder och blås är nog också en stor strypning så det finns nog även potential att göra lite där.

om jag inte missminner mig så hade våran trimexpert Ola Backer hissat upp sin touringcylinder med shims och fått bra flås.. kanske han kan berätta lite mer om vad han gjort på sin motor.

att bara sätta dit en reed med förgasare utan att göra nåt annat tror jag blir en svår uppgift med tanke på bestyckning.. dvs... en 28 mm passar hyfsat på en polski 177 med sito + rakt ur lådan... då kan man läsa sig till att den är nog hyfsat överbestyckat för en std touring..

iaf min mening.

//truls
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Post Reply