Sadel hjälp

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
kalle mankan
Nybörjare
Nybörjare

Sadel hjälp

Post by kalle mankan »

Jag måste ha en ny sadel eller överdrag för komma igenom besktningen. Jag har gått bort mig i den djungel som finns på sip. Den sadel som sitter på nu är tror jag är vespans original och vill ha original stuk. Vespan är en popolino/primavera 67 125cc, VMA1T. Själva stommen är ok, så det är väl ett överdrag som det lutar åt. Det står "arenja" i bakkant på sadeln och den är 50 lång.

Tacksam för svar. // Kalle

Image
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Den frågan har du redan ställt en gång och t o m fått svar på! :wink:

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=3182
kalle mankan
Nybörjare
Nybörjare

Post by kalle mankan »

Terraplane Blues wrote:Den frågan har du redan ställt en gång och t o m fått svar på! :wink:

Jo det är sant, men jag blev inte inte klokare då jag är ny på området, och det finns ju en dela att välja på!. Jag ber om ursäkt för denna upprepning, det var inte min mening att vara tjatig på nåt vis. :?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

kalle mankan wrote:
Terraplane Blues wrote:Den frågan har du redan ställt en gång och t o m fått svar på! :wink:

Jo det är sant, men jag blev inte inte klokare då jag är ny på området, och det finns ju en dela att välja på!. Jag ber om ursäkt för denna upprepning, det var inte min mening att vara tjatig på nåt vis. :?
http://scooter-center.com/catalog/produ ... anguage=en

du behöver bara sadelöverdraget, toolboxkudden har du inte....

hos sip

http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Federico
Terraplane Blues

kalle mankan wrote:Jo det är sant, men jag blev inte inte klokare då jag är ny på området, och det finns ju en dela att välja på!. Jag ber om ursäkt för denna upprepning, det var inte min mening att vara tjatig på nåt vis. :?
Ingen fara, trodde bara att du inte hade läst det svaret... :smile:
Federico wrote:http://scooter-center.com/catalog/produ ... anguage=en

du behöver bara sadelöverdraget, toolboxkudden har du inte....

hos sip

http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Oh, helsike så dyrt! För den summan får man ju en komplett sadel om man väljer en snarlik modell!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Terraplane Blues wrote: Oh, helsike så dyrt! För den summan får man ju en komplett sadel om man väljer en snarlik modell!
snarlik? du menar svart och lång med vit kant?
Federico
Terraplane Blues

Federico wrote:
Terraplane Blues wrote: Oh, helsike så dyrt! För den summan får man ju en komplett sadel om man väljer en snarlik modell!
snarlik? du menar svart och lång med vit kant?
Njae, jag menar en limpsadel i största allmänhet. Kostar inte de från ca 500 kr och uppåt kompletta?
Fredrick
Lärling
Lärling

Post by Fredrick »

köpte min "economica" från sip för 468kr.

skulle klä om min "original" i sverige, det kostade 1000 kr.
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
kalle mankan
Nybörjare
Nybörjare

Post by kalle mankan »

Fredrick wrote:köpte min "economica" från sip för 468kr.

skulle klä om min "original" i sverige, det kostade 1000 kr.
Var det en komplett sadel eller bara ett överdrag? //Kalle
Fredrick
Lärling
Lärling

Post by Fredrick »

det var en hel sadel. sök på sip eller på forumet så får du upp gamla trådar med sadelsnack oxå :smile:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

personligen skulle jag lägga några hundralappar extra på att få en snygg originallik sadel till ett så pass fint originalskick i övrigt.

economica sadeln kanske är snygg den också?
Federico
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Jag tycker inte det ser ut att vara orginalsadeln på din "primmy", den sticker ut lite för mycket framtill. Har du gångjärnet bak eller fram? Om man jämför med denna sadel, på min chockgula -67'a, ser det annorlunda ut än på din bild. Jag är ganska säker på att min sadel är orginal, om än omklädd...:
Image
Därmed inte sagt att min sadel skulle vara snyggare, jag tänkte bara att det kunde bli fel om du beställde ett överdrag och din sadel är utbytt :)
Terraplane Blues

bufflig wrote:Jag tycker inte det ser ut att vara orginalsadeln på din "primmy", den sticker ut lite för mycket framtill. Har du gångjärnet bak eller fram? Om man jämför med denna sadel, på min chockgula -67'a, ser det annorlunda ut än på din bild. Jag är ganska säker på att min sadel är orginal, om än omklädd...
Jag tror att kalle mankans sadel är en original 90 SS-sadel, men att den är felpositionerad på bilden.

Jag gillar f ö din Primmy skarpt, bufflig! Har du skaffat Sava white walls? :grin: Det var riktigt snyggt, hursomhelst!

Kan du inte starta en egen tråd till den fina Primmyn under medlemsbilder? Vore trevligt att få se mer av skönheten (tror bara att jag har sett en bild av henne innan denna).
blizzy
Lärling
Lärling

Re: Sadel hjälp

Post by blizzy »

du kan få denna sadel gratis om du betalar frakten,eller var bor du?
den är hel,bara lite ful.
Image
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Fredrick
Lärling
Lärling

Post by Fredrick »

economic seat

är så vitt jag vet en ganska bra kopia av original, fast den saknar remmen som går tvärs över.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Fredrick wrote:economic seat

är så vitt jag vet en ganska bra kopia av original, fast den saknar remmen som går tvärs över.
en kopia av en SS90 sadel? för 468kr?
Federico
Terraplane Blues

Federico wrote:
Fredrick wrote:economic seat

en kopia av en SS90 sadel? för 468kr?
Denna? Är euron så låg just nu?

http://www.sip-scootershop.com/pages/index.php?ID=13209
Fredrick
Lärling
Lärling

Post by Fredrick »

586 kr. kom ihåg fel pris.

enligt originalbilder jag sett på primavera (inte popolino) så skall det vara en sådan jag fick hem från sip, fast den som jag fick hem när jag beställde ser inte likadan ut som den på bilden.

min har en uppsving i bakkant och sen står det piaggio i bakkant, finfin och bekväm.

skall försöka lösa en bild på den.
Terraplane Blues

Fredrick
Lärling
Lärling

Post by Fredrick »

nej, endast en liten uppsving i bakkant.

ungefär såhär

http://www.firstkick.com/showroom/scoot ... avera1.jpg
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Terraplane Blues wrote:
bufflig wrote:Jag tycker inte det ser ut att vara orginalsadeln på din "primmy", den sticker ut lite för mycket framtill. Har du gångjärnet bak eller fram? Om man jämför med denna sadel, på min chockgula -67'a, ser det annorlunda ut än på din bild. Jag är ganska säker på att min sadel är orginal, om än omklädd...
Jag tror att kalle mankans sadel är en original 90 SS-sadel, men att den är felpositionerad på bilden.
Du kan ha rätt, lite svårt att se på bilderna. Min har iallafall gångjärn i bakkant och jag tror det är den tidiga sadel som är lite småsvår att få tag på, men man vet aldrig, jag kan ha ett hemmabygge från tidigt sjuttiotal med emblemet överflyttat...
Jag gillar f ö din Primmy skarpt, bufflig! Har du skaffat Sava white walls? :grin: Det var riktigt snyggt, hursomhelst!
Sava? Nä - Continental, jag har lite självbevarelsedrift kvar ;)
Kan du inte starta en egen tråd till den fina Primmyn under medlemsbilder? Vore trevligt att få se mer av skönheten (tror bara att jag har sett en bild av henne innan denna).

Jag tror iofs det finns en sådan tråd sedan gammalt, men den är inte direkt underhållen... Jag är ju ingen kille som går omkring med kamera runt halsen för jämnan direkt, men de fyra bilder jag har och som jag tror jag lagt ut här i en eller annan form, finns annars samlade här: http://vespasida.dyndns.org//frame-_0-primmy.html
Terraplane Blues

bufflig wrote:Sava? Nä - Continental, jag har lite självbevarelsedrift kvar ;)
Ja, jag tänkte väl det! Mycket snyggt var det iallafall i kombination med den vackra orange färgen. Är du nöjd med däcken annars? Blir de inte lätt skitiga, svåra att hålla rent m m? Blir faktiskt lite sugen att sätta på sådana på Bettan...är det 3.00-10 eller 90/90-10?

Köpte f ö ett 90/90-10 Pirellidäck härförleden, som var brett som en hel ladugårdsvägg, men med lite modifieringar gick det att klämma in där bak. En enorm skillnad på köregenskaper och väggrepp jämfört med det tidigare Kalle Anka-däcket av onämnbart ursprung...
bufflig wrote:Jag tror iofs det finns en sådan tråd sedan gammalt, men den är inte direkt underhållen... Jag är ju ingen kille som går omkring med kamera runt halsen för jämnan direkt, men de fyra bilder jag har och som jag tror jag lagt ut här i en eller annan form, finns annars samlade här: http://vespasida.dyndns.org//frame-_0-primmy.html
Tack för länken! Som sagt gillar jag din Primmy skarpt, bufflig! Är det en deal att du slår mig en signal när den är till salu? :wink:

Vad är det för bagagekrok du har satt på din flickväns V50? Jag monterade en bagagekrok från en Crescent Skoterett på Bettan häromveckan, fast litet längre upp mot sadeln än vad du satte din. Bagagekrokar kan man aldrig få för mycket av... :wink:

Allmänt tips: Jag hoppas att det är känt att det kromade låslocket på styrlåset är ypperligt att använda som bagagekrok, om man bara vrider brickan (locket) snett framåt? Själv brukar jag alltid hänga matkassar där när jag har varit och handlat, något som försvåras av att jag har reservhjulshållare, men det fungerar ypperligt ändå.

PS. Fantastiskt bra och matnyttig sida du har snickrat ihop - snyggt jobbat! DS.
Last edited by Terraplane Blues on Thu 29 May 2008, 10:59, edited 2 times in total.
kalle mankan
Nybörjare
Nybörjare

Post by kalle mankan »

bufflig wrote:Jag tycker inte det ser ut att vara orginalsadeln på din "primmy", den sticker ut lite för mycket framtill. Har du gångjärnet bak eller fram? Om man jämför med denna sadel, på min chockgula -67'a, ser det annorlunda ut än på din bild. Jag är ganska säker på att min sadel är orginal, om än omklädd...:
Som sagt var så är jag ingen expert när det gäller sadlar på vespor, kopplat till att jag trodde att sadeln var original. Men min far är bekant med vespans tidigare ägare, två bröder som kört med denna vespa. Dom har haft vespan hela tiden sen ny och vad de kunde minnas så har dom aldrig bytt ut någon sadel på denna.
På bilden så har jag bara lagt på sadeln där av att den kan sitta lite snett. Sadeln han gångjärn bak. Jag tar lite kort på sadeln och lägger upp här om det kan vara an intresse. Det lutar i alla fall åt ett sådant dyrt överdrag. Men först skall den igen SBPs inspektion så jag får hitta en lösning så länge. // Kalle
Terraplane Blues

kalle mankan wrote:Men först skall den igen SBPs inspektion så jag får hitta en lösning så länge. // Kalle
Ett tips är att köpa svart "silvertejp" som bl a finns på Jula. Jag köpte sådan och lagade sadeln på min Primmy. Ser helt okej ut på håll och har även hållt ihop sadeln ett bra tag nu.
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Terraplane Blues wrote:Ja, jag tänkte väl det! Mycket snyggt var det iallafall i kombination med den vackra orange färgen. Är du nöjd med däcken annars? Blir de inte lätt skitiga, svåra att hålla rent m m? Blir faktiskt lite sugen att sätta på sådana på Bettan...är det 3.00-10 eller 90/90-10?
Det ska föreställa 3.0-10, men de hade både högre profil och var bredare än de gamla. Det blev bra tajt mot orginalljuddämparen och "blåset" måste demonteras för däcksbyte...
Som däck betraktat är de ordinära, inte spektakulärt bra, men helt OK.
De vita däckssidorna har jag fått rena med 5-56 ittils, men de har ju bara suttit på några månader. Hoppas de inte blir gulbruna med tiden, så vill jag inte ha det...
Tack för länken! Som sagt gillar jag din Primmy skarpt, bufflig! Är det en deal att du slår mig en signal när den är till salu? :wink:
Hehe - jag kan ju skriva i mitt testamente att barnen ska ringa dig om de vill bli av med den ;)
Vad är det för bagagekrok du har satt på din flickväns V50?
Stävöglan blue wave från Classe. "En till mig närstående person" ogillade att krypa på knä runt vespan för att slå kättingen om benskölden... http://vespasida.dyndns.org/frame_rss_a ... vogla.html
PS. Fantastiskt bra och matnyttig sida du har snickrat ihop - snyggt jobbat! DS.
Tackar ödmjukast :grin: !

On Topic:
kalle mankan wrote: Som sagt var så är jag ingen expert när det gäller sadlar på vespor, kopplat till att jag trodde att sadeln var original. Men min far är bekant med vespans tidigare ägare, två bröder som kört med denna vespa. Dom har haft vespan hela tiden sen ny och vad de kunde minnas så har dom aldrig bytt ut någon sadel på denna.
På bilden så har jag bara lagt på sadeln där av att den kan sitta lite snett. Sadeln han gångjärn bak. Jag tar lite kort på sadeln och lägger upp här om det kan vara an intresse. Det lutar i alla fall åt ett sådant dyrt överdrag. Men först skall den igen SBPs inspektion så jag får hitta en lösning så länge. // Kalle
Okej, då är det säkert rätt, jag insåg inte att sadeln låg löst - jag ger mig :)
Det är verkligen inte omöjligt att klä om sadeln själv, "konstläder" finns att köpa bland annat i butiker som säljer grejor till båtar och är som att sy i vanligt tyg. Tunnare läder kan man sy med s k knivnålar på vanlig symaskin. Billigare och mer personligt. Det har funnits trådar på forumet som beskrivit sadelomklädningar, men jag lyckas inte hitta dem nu, men Terraplane - du har väl klätt om en sadel med en gammal skinnjacka vill jag minnas, det blev väl riktigt bra?
Post Reply