Hej!
Är det någon som vet vad det är för balansfaktor på vevaxeln på en
V50.Det sitter en 75 kubiks cylinder på och den vibrerar så att benen domnar vid vissa varvtal.
Vart kan man köpa förgasar nålar till dellorto PHBL i sverige?
balansfaktor
Hej!
A = Vikten av vevstakens lillända.
B = Vikten av kolv,kolvringar och låsringar
C = Den vikt där veven skall vara i jämnvikt = B x 0,62 - A x 0,38
Placera vikt C i vevstaksbussningen.
Lägg veven på 2 st horrisontala stållinjaler.
Målet är att veven skall kunna ställas med vevtappen i valfritt läge
leif
A = Vikten av vevstakens lillända.
B = Vikten av kolv,kolvringar och låsringar
C = Den vikt där veven skall vara i jämnvikt = B x 0,62 - A x 0,38
Placera vikt C i vevstaksbussningen.
Lägg veven på 2 st horrisontala stållinjaler.
Målet är att veven skall kunna ställas med vevtappen i valfritt läge
leif
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 76
- Joined: Tue 19 Oct 2004, 15:15
- Location: Sweden
- Contact:
Det verkar som de flesta har synpunkter på att en v50 börjar bete sig som en massagestav vid vissa varv. Det verkar som om alla har ett varvtalsområde där det rister och låter sämre?
Är det någon som har märkt någon skillnad i detta avseende mellan gammal originalvev och en nållagrad ny? Eller är det samma balansfaktor på eftermarknadsvevarna? Eller är det totalsumman av den svängande massan som är skurken?
Kör "Primaveraliknande" originalvev själv -ej rakt avsågad, men vissa varvtal är odrägliga lik förbannat.
Är det någon som har märkt någon skillnad i detta avseende mellan gammal originalvev och en nållagrad ny? Eller är det samma balansfaktor på eftermarknadsvevarna? Eller är det totalsumman av den svängande massan som är skurken?
Kör "Primaveraliknande" originalvev själv -ej rakt avsågad, men vissa varvtal är odrägliga lik förbannat.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Chainsaw Kid</i>
<br />
Är det någon som har märkt någon skillnad i detta avseende mellan gammal originalvev och en nållagrad ny? Eller är det samma balansfaktor på eftermarknadsvevarna? Eller är det totalsumman av den svängande massan som är skurken?
Kör "Primaveraliknande" originalvev själv -ej rakt avsågad, men vissa varvtal är odrägliga lik förbannat.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Eftermarkands V50-vevar (lagrade-trimvevar) beter sig på samma sätt, vibrationer där också. Har däremot en primmy-race-vev i min räser, den skakar inte ett dugg, men då sitter det ett lite tyngre originalsvänhjul (primavera) som kanske minskar vibrationer
Federico
<br />
Är det någon som har märkt någon skillnad i detta avseende mellan gammal originalvev och en nållagrad ny? Eller är det samma balansfaktor på eftermarknadsvevarna? Eller är det totalsumman av den svängande massan som är skurken?
Kör "Primaveraliknande" originalvev själv -ej rakt avsågad, men vissa varvtal är odrägliga lik förbannat.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Eftermarkands V50-vevar (lagrade-trimvevar) beter sig på samma sätt, vibrationer där också. Har däremot en primmy-race-vev i min räser, den skakar inte ett dugg, men då sitter det ett lite tyngre originalsvänhjul (primavera) som kanske minskar vibrationer
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Kan vara den bästa lösningen, ett tyngre svänghjul.....
L
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
om det finns, Primaverasvänghjul passar inte ihop med v50 tändingen
Federico
<br />Kan vara den bästa lösningen, ett tyngre svänghjul.....
L
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
om det finns, Primaverasvänghjul passar inte ihop med v50 tändingen
Federico
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 76
- Joined: Tue 19 Oct 2004, 15:15
- Location: Sweden
- Contact:
Det hade ju varit en höjdare om det funnits en Fluidamper till smallframe. (En eftermarknads-svängningsdämpare, typ universal, som finns till amerikanska racebilar, då man experimenterat med lättare kolvar eller strokat veven och fått en annan balansfaktor än original).
Eller så får man fortsätta med det brukliga: se till att hålla sig under eller över det fartområdet där det är risk för "vita skinkor"...
Eller så får man fortsätta med det brukliga: se till att hålla sig under eller över det fartområdet där det är risk för "vita skinkor"...
